500 χρόνια μετά και υπάρχει ακόμα κάτι να μάθουμε για τον Μπος

500 χρόνια μετά και υπάρχει ακόμα κάτι να μάθουμε για τον Μπος

Του Μάρτιν Μπέιλι

Με αφορμή τα 500 χρόνια από τον θάνατο του πρώιμου Ολλανδού ζωγράφου Ιερώνυμου Μπος (γύρω 1450 με 1516), το NOORDBRABANTS MUSEUM  στη Ντεν Μπος, την πόλη την οποία γεννήθηκε, αρχίζει μια εκτενή αναδρομική έκθεση. Η έκθεση αυτή, για την οποία το μουσείο δανείστηκε 20 από τις 25 τοιχογραφίες και τρίπτυχα που έχουν επιβιώσει, και απ' ότι φαίνεται θα μας κάνει να αναθεωρήσουμε τις γνώσεις μας για αυτόν τον ιδιαίτερο ζωγράφο, γνωστό για την πολύ περίεργη φαντασία του.

Παρόλο που τα κύρια ευρήματα της έρευνας θα αποκαλυφθούν λίγο μετά τα εγκαίνια της έκθεσης, είναι ήδη σαφές ότι η επιστημονική έρευνα πάνω στα εναπομείναντα έργα του Μπος θα είναι ένα καθοριστικό κομμάτι στην μελέτη της δουλειάς του. «Για πρώτη φορά, σχεδόν όλα τα έργα του έχουν ερευνηθεί από τους ίδιους ανθρώπους με τον ίδιο εξοπλισμό, ώστε να έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα,» λέει ο Τσαρλς ντε Μούιζ, διευθυντής του Noordbrabants Museum.

Το ερευνητικό αυτό σχέδιο αύξησε των αριθμό των έργων του Μπος από 10 σε 19, τα οποία θα εκτεθούν όλα. Σε αυτά περιλαμβάνεται μια μεγάλη ανακάλυψη: Το «Τοπίο της Κόλασης» (Infernal Landscape), ένα αχρονολόγητο έργο το οποίο πουλήθηκε στο Sotheby'sτο 2003 έναντι του ποσού των 277.000 δολαρίων επειδή πίστευαν ότι είναι το έργο ενός οπαδού του. Τώρα πλέον έχει αναθεωρηθεί ως ένα υπογεγραμμένο έργο του ίδιου του Μπος. Ο Μπος πλέον θεωρείται ο πρώτος Ολλανδός καλλιτέχνης του οποίου έχουμε ένα σημαντικό κομμάτι της δουλειάς του.

Η έκθεση στηρίζεται οικονομικά από αρκετά ιδρύματα συμπεριλαμβανομένων των North Brabant Province και του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού και Επιστημών.

Ιερώνυμος Μπος: Τα οράματα μιας ιδιοφυΐας (HieronymousBosch: VisionsofGenius, HetNoordbrabantsMuseum, s-Hertogenbosch (Ντεν Μπος), 18 Φεβρουαρίου με 8 Μαΐου.

Επιμέλεια: Χρόνης Μούγιος