Έτρεξε να «ξηλώσει» την Βασ. Όλγας ο Χ. Δούκας και η βιασύνη του φαίνεται πως τον προδίδει! Ή να τον βάζει σε αχρείαστο μπελά. Η πρόωρη προεκλογική του δέσμευση τον αφήνει εκτεθειμένο. Ως καθηγητής, «όφειλε» προς τον εαυτό του πρώτα, να μελετήσει προσεκτικότερα τον φάκελο. Το έργο της ενοποίησης των αρχαιολογικών χωρών, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η Βασ. Όλγας έρχεται από το παρελθόν και επιπλέον: Αποκαλύπτει την Ιστορία του ρωμαϊκού παρελθόντος της Αθήνας…
Με τον ήρεμο τόνο της φωνής της, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ξεκαθάρισε τα πράγματα, απολύτως ψύχραιμα, χθες το πρωί στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ. Το υπουργείο Πολιτισμού, είπε η Υπουργός, όπως και το υπουργείο Περιβάλλοντος, έχουν άμεσο λόγο, έχουν τον πρώτο λόγο στο θέμα.
«Θα έλεγα και ιδιαίτερα το υπουργείο Πολιτισμού, διότι βρισκόμαστε μέσα σε έναν μείζονα αρχαιολογικό χώρο. Αφαιρώντας τον ασφαλτοτάπητα της Βασ. Όλγας πέφτεις κατευθείαν σε μνημεία. Εκεί είναι ένα μεγάλο μέρος της ρωμαϊκής φάσης των Αθηνών, εξού και η Πύλη του Αδριανού. Μέσα στο χώρο του Ζαππείου, υπάρχουν κατάλοιπα από ρωμαϊκές βίλες. Στον Εθνικό Κήπο έχουμε επίσης κατάλοιπα ρωμαϊκών σπιτιών πολυτελείας, όπως και κατάλοιπα μεγάλων λουτρικών εγκαταστάσεων».
Εκεί ζούσε η ρωμαϊκή ελίτ της εποχής του Αδριανού…
Η Λ. Μενδώνη διευκρίνησε πως η πεζοδρόμηση της Βασ. Όλγας δεν είναι έργο που ξεκίνησε επί δημαρχίας Μπακογιάννη. Αναφέρθηκε στο παλαιό σχέδιο, το εγκεκριμένο από το υπ. Πολιτισμού και από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ήδη από το 2000, που συμπεριλαμβανόταν στα βασικά έργα της ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων. Ενός μεγάλου αρχαιολογικού χώρου, που θα συνδέει το Παναθηναϊκό Στάδιο με τον Κεραμεικό, έχοντας ενδιαμέσως τους ήδη πεζοδρόμους της Διονυσίου Αρεοπαγίτου και της Αποστόλου Παύλου.
Δεν έγινε η πεζοδρόμηση της Βασ. Όλγας, είπε η υπουργός, στη φάση της προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων, διότι δεν υπήρχε διαθέσιμος χρόνος για τις αναγκαίες εκτεταμένες ανασκαφές που απαιτούνταν, καθώς ο αρχαιολογικός ορίζοντας είναι παρά πολύ ψηλά. Ο δρόμος «πατά» επί της ουσίας πάνω στη ρωμαϊκή Αθήνα. Και υπενθύμισε την απόρριψη του αρχικού σχεδίου της διέλευσης του τραμ από τη Λεωφόρο Αμαλίας μπροστά από την Πύλη του Αδριανού, διότι έπρεπε να τοποθετηθεί αντικραδασμικός τάπητας, για να μην κινδυνεύσει το Μνημείο. Επειδή όμως οι αρχαιότητες βρίσκονται ακριβώς από κάτω δεν υπήρχε το περιθώριο του ενός μέτρου που χρειάζονταν για την κατασκευή του αντικραδασμικού ασφαλτοτάπητα. Έτσι αποφασίστηκε το τραμ να περάσει δια μέσου της Βασ. Όλγας και παραλλήλως να διαθέτει κι έναν δρόμο ήπιας κυκλοφορίας για οχήματα πρώτων βοηθειών.
Μπορεί ο Χ. Δούκας να σταματήσει το έργο;
«Δεν μπορεί να το σταματήσει» απαντά Λ. Μενδώνη. Οι μελέτες έχουν γίνει, έχουν εγκριθεί και από τα δυο Υπουργεία και τον Δήμο Αθηναίων, απ' όλα τα όργανα που έπρεπε να εγκριθούν. Η μελέτη του κυρίου Προβελέγγιου είναι μια παρά πολύ καλή μελέτη και για αυτό το έργο προχώρησε. Έχει ήδη δημοπρατηθεί, έχει εγκατασταθεί ο ανάδοχος. Δεν μπορεί. Θα πληρώσουμε ρήτρες στον ανάδοχο.»
Πρόσθεσε ότι πιθανή απόφαση ακύρωσης του έργου απαιτεί ξανά την έγκριση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου καθώς η ανασκαφή έχει δείξει τα ευρήματα από τις ρωμαϊκές βίλες που θα αναδειχθούν στην τελική διαμόρφωση.
Κάτοικοι του Παγκρατίου και της Πλάκας πρωτοστατούν στις αντιδράσεις κατά της πεζοδρόμησης, επειδή τους αφαιρείται ένας αναγκαίος για εκείνους δρόμος πρόσβασης στις κατοικίες τους κι ίσως να είναι ο λόγος για τη θετική ανταπόκριση του Χ. Δούκα. Πρέπει να διευκρινιστεί εάν το έργο συνοδεύεται από μελέτη κυκλοφοριακής διαχείρισης. Η υπουργός πάντως δεν αρνείται συζήτηση για την επίλυση κυκλοφοριακών θεμάτων.
Την εποχή του «ράβε ξήλωνε» φαντάζομαι δεν την επιθυμεί κανένας. Ας μείνει στις κακές στιγμές του παρελθόντος. Η Αθήνα έχει μεγάλα προβλήματα, τα οποία δεν μπορεί να αντιμετωπίσει ένας μόνος του. Όποια εξουσία κι αν κατέχει. Ένας μόνος σημαίνει αποτυχία.
Η Αθήνα χρειάζεται συνεργασία, μέσα και από διαφορετικές απόψεις. Αυτό που δεν χρειάζεται είναι τα πείσματα…