Στον ΣΥΡΙΖΑ άρχισε να ακούγεται και πάλι το γνωστό τροπάρι για τις δημοσκοπήσεις. Πιστοί στο δόγμα πως για το μήνυμα ευθύνεται ο αγγελιοφόρος, έχουν στοχοποιήσει για μια ακόμα φορά τις εταιρείες δημοσκοπήσεων. Αντί να καθίσουν και να εξετάσουν με ψυχραιμία τα ευρήματα τους, αναλώνονται σε ανόητες επιθέσεις στους δημοσκόπους.
Επειδή αυτή η τακτική δεν είναι καινούργια, είναι μια από τις αιτίες της κακοδαιμονίας του ΣΥΡΙΖΑ. Τις έρευνες της κοινής γνώμης διενεργούν και τα κόμματα -και ο ΣΥΡΙΖΑ έχει συνεργαζόμενη εταιρεία δημοσκοπήσεων- για να διορθώσουν την πορεία τους ή να την επιταχύνουν προς την ίδια κατεύθυνση, να εμπλουτίσουν τον προγραμματικό λόγο τους, με σκοπό να έρθουν πιο κοντά σε όσο το δυνατόν γίνεται μεγαλύτερο κομμάτι των ψηφοφόρων.
Είμαι σίγουρος πως και τα ευρήματα της εταιρείας με την οποία συνεργάζεται ο ΣΥΡΙΖΑ δε θα διαφέρουν από τα ευρήματα των άλλων εταιρειών, καθώς το κανονιστικό πλαίσιο αυτών των ερευνών ισχύει για όλες τις συστημικές εταιρείες δημοσκοπήσεων.
Εκτός από τον Α. Τσίπρα, που αμφισβήτησε τις μεθόδους αυτών των εταιρειών -έγινε τώρα και δημοσκόπος- και εκτός από το βλακώδες κλισέ πως η καλύτερη δημοσκόπηση γίνεται στις κάλπες, μας προέκυψε και η κυρία Ράνια Σβίγκου. Τι είπε το στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ;
«Η ραγδαία φθορά της κυβέρνησης αποτυπώνεται στα στοιχεία των δημοσκοπήσεων που έχουν να κάνουν με την ανεπάρκεια των πολιτικών της…». Θα μπορούσε να πει κάποιος πως η κυρία Σβίγκου απλώς διαβάζει λάθος τις δημοσκοπήσεις. Αυτό έχει ελάχιστη σημασία. Το μείζον είναι πως αποδέχεται την αξιοπιστία τους και για αυτό τις επικαλείται. Εκτός γραμμής;
Δεν είναι έτσι. Λίγες αράδες πιο πάνω, στην ίδια δήλωσή της, επιτίθεται συλλήβδην κατά των δημοσκοπήσεων υποστηρίζοντας πως έπεσαν έξω σε όλες τις προβλέψεις τους για τις εκλογικές αναμετρήσεις που διεξήχθησαν στην Ευρώπη το τελευταίο χρονικό διάστημα. Δε γνωρίζω πώς κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα η κυρία Ράνια Σβίγκου και γιατί πρέπει να μας ενδιαφέρουν οι επιδόσεις των αλλοδαπών εταιρειών δημοσκοπήσεων. Εμείς έχουμε τις δικές μας που κάνουν μια χαρά τη δουλειά τους.
Πάντα, από το 1981, έπεφταν μέσα στις εκτιμήσεις τους για το εκλογικό αποτέλεσμα των βουλευτικών εκλογών και των ευρωεκλογών, λαμβανομένου υπ' όψη του στατιστικού λάθους 3%.
Ποτέ, μα ποτέ, καμιά δημοσκόπηση -πλην των εκλογών του Σεπτεμβρίου 2015- δεν έπεσε έξω στις προβλέψεις της. Συνεπώς, θα ήταν προτιμότερο η ηγετική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ να ασχοληθεί και να μελετήσει τους λόγους για τους οποίους τα ποσοστά του κόμματος παραμένουν καθηλωμένα. Να εξετάσει γιατί στο κρίσιμο, συγκριτικό ερώτημα «ποιο κόμμα θα τα κατάφερνε καλύτερα;» υστερεί σημαντικά της Νέας Δημοκρατίας, σε όλες ανεξαιρέτως τις δημοσκοπήσεις, όλων ανεξαιρέτως των εταιρειών.
Τώρα είναι αργά για τέτοιες εσωκομματικές συζητήσεις. Ας τις κάνουν μετά τη νέα τους εκλογική ήττα.