Κάτοικος Νέας Υόρκης για 20 χρόνια, η Della Rounick είναι γνωστή στους εικαστικούς κύκλους από τις αρχές της δεκαετίας του '90 για τις ερμαφρόδιτες μορφές της στη ζωγραφική. Η καλλιτέχνης έχει πλέον τη βάση της στην Ελλάδα και τα τελευταία τρία χρόνια δημιουργεί γλυπτικά έργα, τα οποία τροφοδοτούνται με μοτίβα που χρησιμοποιεί ήδη από το 1993. Τα αινιγματικά γλυπτά της κοσμούν το περίπτερο της Chili Art Gallery (C7) στην Art Athina 2017, σε διάφορα μεγέθη και χρώματα, κινώντας μας το ενδιαφέρον να μάθουμε περισσότερα για αυτά.
Συνέντευξη στην Αννίτα Αποστολάκη
Πώς μετεξελίχθηκαν οι ζωγραφικές μορφές σας σε γλυπτικές:
Δε θα έλεγα πως πρόκειται για μετεξελίξεις. Απλώς, όταν δημιουργείς για τόσο πολλά χρόνια, οι αναφορές που έχεις επανέρχονται. Όταν ξεκίνησα να ασχολούμαι με τη γλυπτική πριν από τρία χρόνια, δε σκέφτηκα ότι αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να μεταφέρω τις μορφές που ζωγράφιζα σε τρεις διαστάσεις. Αλλά όταν, τελικά, ο πίνακας Worship (από τη σειρά «Κύριε Ελέησον») έγινε γλυπτικό έργο, η σειρά απλώς ξεδιπλώθηκε φυσικά, σαν από μόνη της, παίρνοντας μορφή και μέσα μου.
Τα γλυπτά σας μοιάζουν πράγματι με μορφές σε στάση προσευχής.
Μα αυτό είναι! Έχω πλάσει έτσι τις μορφές ώστε το πρόσθιο μέρος να βρίσκεται σε χριστιανική στάση προσευχής, ενώ από τη μέση και κάτω να βρίσκονται σε στάση προσευχής των ανατολικών θρησκειών. Είναι ένα υβριδικό σχήμα, καθώς ως βαθιά θρησκευόμενη, πιστεύω στο Θεό, όπως τον ονομάζει η κάθε θρησκεία. Οπότε πρόκειται για μια στάση προσευχής, μια ανάταση προς τη δύναμη του σύμπαντος που συνδέει τα πάντα.
Ποιος ο λόγος που αποφεύγετε να αποδώσετε ξεκάθαρα χαρακτηριστικά φύλου στις γλυπτικές μορφές σας;
Ξεκίνησα από υβριδικά σχήματα, γιατί θεματικά πιστεύω ότι αυτό που θέλω να αποδώσω δε διαχωρίζεται ανάμεσα στα φύλα. Ενδεχομένως το ότι έχουν φαλλικό σχήμα πολλές από τις μορφές να ερμηνεύεται ως μία απόδοση φύλου, αλλά δεν είναι αυτό. Οι μορφές είναι ερμαφρόδιτες. Γι' αυτό και, αν και σε φαλλικό σχήμα, έχουν θηλυκά ονόματα, όπως π.χ. Ανδρομέδα ή Πλειάδες. Το μόνο γλυπτό στο οποίο είναι ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά φύλου είναι το πιο πρόσφατο που έχω δημιουργήσει, η Πανθέα.
Μιλήστε μας για την ιστορία πίσω από αυτήν τη μορφή, που μοιάζει με τη μινωική Θεά των Όφεων.
Η Πανθέα μέχρι τη μέση είναι όντως μια αντιγραφή της Θεάς των Όφεων. Έχω μεγάλη αγάπη σε αυτήν τη μορφή: κουβαλώ παντού μαζί μου, είτε είμαι στην Ελλάδα είτε στη Νέα Υόρκη, ένα μικρό αγαλματίδιο της θεάς, που είχα πάρει πριν από σχεδόν 35 χρόνια. Ήξερα ότι ήθελα να κάνω κάτι με αυτό, αλλά δυσκολεύτηκα να το αποφασίσω γιατί με απασχόλησε πολύ η τελειότητα του θέματος και του γλυπτού.
Στην πορεία συνειδητοποίησα ότι αυτή ήταν μία θεά, όπως οι αντίστοιχες γυμνόστηθες μορφές στη Σαντορίνη, ενώ εμένα με ενδιέφερε περισσότερο το πώς ήταν οι καθημερινές γυναίκες εκείνη την εποχή. Όπως βλέπετε, από τη μέση και πάνω η δική μου μορφή δε φοράει το γιλέκο. Οπότε είναι μία γυναίκα του λιμανιού, όχι μία θεά. Το επίνειο της Κνωσσού ήταν η Άμνισσος. Ψάχνοντας, λοιπόν, βρήκα στα μινωικά γραπτά σε Γραμμική Β' γραφή την προέλευσή της: αυτό που αναγράφεται σε ένα από τα δύο χέρια της μορφής είναι «η γυναίκα της Άμνισσος».
Στο άλλο χέρι της μορφής αναγράφεται η «Αρχή της απροσδιοριστίας» του Γερμανού φυσικού Χάιζενμπεργκ. Το βασικό αυτό θεώρημα της Κβαντομηχανικής αναφέρεται στα σωματίδια και συνοπτικά λέει ότι όταν ξέρεις πού βρίσκεται ένα σωματίδιο, δεν ξέρεις με τι ταχύτητα κινείται και όταν δεν ξέρεις πού βρίσκεται, ξέρεις με τι ταχύτητα κινείται. Αυτό θα λέγαμε ότι χαρακτηρίζει και τη γυναίκα της Άμνισσος, οπότε την έδεσα με τη θεωρία της.
Μετά από τόσα χρόνια στη ζωγραφική, πώς αισθάνεστε τώρα που ασχολείστε κυρίως με τη γλυπτική;
Κάτι που απολαμβάνω στη γλυπτική είναι ότι πρόκειται ουσιαστικά για μια συλλογική προσπάθεια. Η αλήθεια είναι ότι η ζωγραφική είναι μια πολύ μοναχική διαδικασία. Στη γλυπτική, αφού κάνεις το σχέδιο και το πρόπλασμα, πηγαίνεις στο χυτήριο και δουλεύεις σε στενή συνεργασία με τους ανθρώπους εκεί για να πετύχεις αυτό που θες, μετά από πολλές δοκιμές. Για τα γλυπτά που βλέπετε έχουμε δουλέψει ώρες με τους ανθρώπους του V & P Tassis Art Foundry, οι οποίοι συνέβαλαν σημαντικά στο τελικό αποτέλεσμα
Ποια είναι τα επόμενα δημιουργικά σχέδιά σας;
Είμαι πολύ ενθουσιασμένη με την επόμενη σειρά έργων που ετοιμάζω, μετά από την έμπνευση που μου έδωσε μια συνομιλία που είχα πρόσφατα με τον Anish Kapoor. Αυτήν τη στιγμή δεν μπορώ να σας αποκαλύψω περισσότερα, αλλά ελπίζω σύντομα να μπορείτε να δείτε τα έργα αυτά.
Περισσότερες πληροφορίες για το έργο της καλλιτέχνιδας θα βρείτε εδώ: www.dellarounick-sculptures.com
Φωτογραφίες: © Μαρία Μπελεγκρίνη, Τα Νέα της Τέχνης 2017