Σαφώς καλύτερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια θα είναι η φετινή χρονιά για τον τουρισμό, εκτιμά η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κυρία Χριστίνα Τετράδη, σε συνέντευξη που έδωσε στο Liberal.
Η εκτίμηση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι επιχειρηματίες στον τουρισμό, αλλά και ο κρατικός μηχανισμός έχουν επενδύσει ώστε να αυξηθούν οι αφίξεις και το μέγεθος των εισπράξεων, ενώ ως χώρα είμαστε πάρα πολύ ψηλά στις προτιμήσεις όλων των ταξιδιωτών τα 2 τελευταία χρόνια.
Συνέντευξη στον Γεράσιμο Ζώτο
Πώς διαμορφώνεται η τουριστική κίνηση τους πρώτους μήνες του 2023; Από ποιές αγορές προέρχεται;
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου 2023 ανήλθε σε 1,36 εκατ., αυξημένη κατά 62,4% σε σύγκριση τα επίπεδα του 2022.
Παράλληλα, στη Ζάκυνθο υποδεχθήκαμε, ήδη, από τις 28 Μαρτίου την πρώτη πτήση της σεζόν με 108 επιβάτες από το Μπρίστολ και την πρώτη πτήση από το Λονδίνο. Η βρετανική αγορά είναι στην κορυφή της λίστας για το νησί μας όπως είναι γνωστό.
Από την τουριστική έκθεση ΙΤΒ στο Βερολίνο είδαμε πως όλες οι αγορές δείχνουν να κινούνται αυξητικά, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής αγοράς. Ακόμα, ως γενική παρατήρηση εντοπίζεται μια αλλαγή των πελατών που είναι τώρα πιο επιλεκτικοί θέλοντας να ζήσουν και να ανακαλύψουν τον προορισμό σε όλα του τα επίπεδα και έχουν και μια διάθεση να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα στους προορισμούς που επιλέγουν για τις διακοπές τους.
Ο πρωθυπουργός στο ΣΕΤΕ μίλησε για χρονιά ρεκόρ στις αφίξεις και τα έσοδα. Ποιες οι εκτιμήσεις σας;
Όλα δείχνουν ότι οι προοπτικές για φέτος είναι θετικές. Αναμένουμε η σεζόν του 2023 να είναι καλύτερη σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Και αυτό γιατί όλοι μας, επιχειρηματίες και κρατικός μηχανισμός, έχουμε επενδύσει ώστε να αυξήσουμε τις αφίξεις και το μέγεθος των εισπράξεων ως αποτέλεσμα. Σε αυτόν τον κοινό στόχο, σε αυτήν τη σύμπραξη κερδίζουν όλοι, οι τουρίστες, οι εργαζόμενοι, οι επιχειρηματίες και βεβαίως η χώρα.
Σημαντικός παράγοντας που αναμένεται ότι θα συμβάλει, μεταξύ άλλων, στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι η υλοποίηση νέων έργων υποδομών στον τουρισμό. Επίσης, είναι πάρα πολύ σημαντικό το γεγονός ότι ως χώρα είμαστε πάρα πολύ ψηλά στις προτιμήσεις όλων των ταξιδιωτών μέσα από τη λειτουργία μας στα δυο τελευταία χρόνια, έχοντας επιδείξει ίσως τη μεγαλύτερη, μετά τον Covid 19, ανάκαμψη παγκοσμίως
Πόσο έτοιμος είναι ο κλάδος του τουρισμού να παρέχει αναβαθμισμένες υπηρεσίες, με στόχο την αύξηση της τουριστικής δαπάνης;
Το ελληνικό τουριστικό προϊόν έχει κάνει άλματα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, τόσο σε ανταγωνιστικότητα όσο και σε ποιότητα. Αυτό καταγράφεται διεθνώς με διάφορους τρόπους και ενισχύει εκ νέου τη διάθεση των επαγγελματιών να προσφέρουν υπηρεσίες υψηλής ποιότητας.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν υπερέχει στο ανταγωνιστικό πακέτο «ήλιος-θάλασσα», στην πλούσια πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά, στη σημαντική και διεθνώς γνωστή γαστρονομία, στη διατήρηση της αυθεντικότητας της ελληνικής υπαίθρου και στην αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας. Από την άλλη υστερεί στην ύπαρξη υποδομών για βιώσιμη ανάπτυξη, στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, στην εξάρτηση από tour operators, στην υπερσυγκέντρωση τουρισμού σε συγκεκριμένους προορισμούς, στην απουσία νοοτροπίας συλλογικής προσπάθειας και συνεργασίας και στο μικρό ποσοστό εργαζομένων με ειδίκευση στις τουριστικές σπουδές.
Εκτιμάτε ότι μπορεί να υπάρξει μια μακροχρόνια λύση στο θέμα των ελλείψεων των εργαζόμενων στον τουρισμό;
Το πρόβλημα στην αγορά εργασίας δεν εμφανίζεται μόνο φέτος. Το φαινόμενο της έλλειψης εργαζομένων παρατηρείται κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας και ενδυναμώθηκε στην περίοδο του κορωνοϊού. Τότε πολλοί εργαζόμενοι στον τουρισμό αποχώρησαν ή άλλαξαν επάγγελμα.
Σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταναστευτικής πολιτικής θέλουμε να διερευνήσουμε αν μπορούμε να φέρουμε εργαζόμενους από άλλες χώρες ή ανθρώπους που είναι στη χώρα μας ως οικονομικοί μετανάστες. Για το λόγο αυτό, προσπαθούμε να υπογράψουμε διακρατικές συμφωνίες. Πέρσι υπήρχαν ξενοδοχεία που δεν άνοιξαν τμήματα λόγω έλλειψης προσωπικού.
Το φαινόμενο της έλλειψης προσωπικού δεν είναι κάτι που υπάρχει μόνο στην Ελλάδα. Οι ελλείψεις στις χώρες της Μεσογείου φθάνουν συνολικά στις 700.000 θέσεις εργασίας. Λόγω της πανδημίας, είδαμε ότι ένα μεγάλο μέρος έφυγε από την Ελλάδα.
Ακόμη, ένα μεγάλο μέρος αναζήτησε άλλες δουλειές, γιατί η πανδημία δημιούργησε και νέους τομείς εργασίας, οι οποίοι δουλεύουν όλο το χρόνο, αντί να είναι εποχιακοί. Κατά βάση η Ελλάδα έχει εποχιακό τουρισμό. Είναι πολύ μικρό το ποσοστό, το οποίο δουλεύει όλο το χρόνο. Επίσης, ένα άλλο κομμάτι αποφάσισε να ανοίξει δικές του επιχειρήσεις, ειδικά στην εστίαση, ελπίζοντας ότι τουλάχιστον θα δουλεύει μεν, αλλά δουλεύοντας για τον εαυτό του, θα βγάλει περισσότερα χρήματα.
Υπάρχουν κινήσεις προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας του τουριστικού προϊόντος και ιδιαίτερα με την προστασία του περιβάλλοντος και των εμβληματικών προορισμών;
Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της μεγάλης συλλογικής προσπάθειας που απαιτείται για να γίνει το άλμα στη νέα πραγματικότητα για τον ελληνικό τουρισμό, για τα ξενοδοχεία και τους ανθρώπους του. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της Ελλάδας, μπορούν να οδηγήσουν με επιτυχία και σταθερότητα τη χώρα στην πράσινη ανάπτυξη.
Στόχος είναι η προβλεπόμενη μαζική αύξηση του τουρισμού τις επόμενες δεκαετίες να αποσυνδεθεί από την αυξημένη χρήση ενέργειας και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, με έναν τουρισμό που ανθίζει με ουσιαστικό σεβασμό προς το περιβάλλον.
Η συντεταγμένη μετάβαση της φιλοξενίας προς την πράσινη οικονομία αποτελεί μονόδρομο, διαμορφώνοντας εκ νέου την ταυτότητα των Ξενοδοχείων. Μπορεί να πραγματοποιηθεί με την υλοποίηση δράσεων εξοικονόμησης Ενέργειας σε επίπεδο ξενοδοχειακής μονάδας για τη βέλτιστη επίδοση με οριζόντιο τρόπο, με τον επαναπροσδιορισμό της λειτουργίας των μονάδων ξεκινώντας ως προς τη διαχείριση και επεξεργασία απορριμμάτων και αποβλήτων αλλά και με την ένταξη των Ξενοδοχείων σε συστήματα πράσινης πιστοποίησης (eco-labels) και πιστοποίησης χρήσης τοπικών προϊόντων, όπως το «Ελληνικό Πρωινό» και το «Boutique Hotels».
Είναι αναγκαίο ο τουριστικός τομέας να ανταποκριθεί στην πρόκληση της κλιματικής αλλαγής, ώστε να διατηρηθεί σε ανταγωνιστικά επίπεδα και να αναπτυχθεί περαιτέρω με κατεύθυνση προς τη βιωσιμότητα και την αειφορία, εξελισσόμενος σε χαμηλότερου περιβαλλοντικού αποτυπώματος προϊόν υψηλής ποιότητας και οικονομικής αξίας.