Υποβρύχιο Titan: Κρίσιμος ο παράγοντας χρόνος - Αδύνατη η διάσωση σε βάθος 3.000 μέτρων
AP
AP
Ι. Παυλόπουλος στο Liberal

Υποβρύχιο Titan: Κρίσιμος ο παράγοντας χρόνος - Αδύνατη η διάσωση σε βάθος 3.000 μέτρων

Μάχη με το χρόνο δίνουν οι ομάδες διάσωσης μετά την εξαφάνιση του τουριστικού υποβρυχίου που μετέφερε πέντε ανθρώπους για να εξερευνήσουν το ναυάγιο του Τιτανικού.  

Το πλήρωμα του υποβρύχιου σκάφους «Titan» έχασε την επαφή με το σκάφος επιφανείας του – το Polar Prince – μία ώρα και 45 λεπτά αφότου ξεκίνησε κατάδυση για να δει το ναυάγιο την προηγούμενη Κυριακή. Συγγενείς και φίλοι είναι φοβισμένοι, ενώ οι ειδικοί προειδοποιούν ότι το πλήρωμα έχει μόλις για 24 ώρες οξυγόνο.

Ο Αντιναύαρχος ε.α. του Πολεμικού Ναυτικού, Επίτιμος Αρχηγός Στόλου και πρώην Στρατιωτικός Αντιπρόσωπος της Ελλάδος στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ την περίοδο 2019-2022 κ. Ιωάννης Παυλόπουλος, τοποθετήθηκε στο Liberal και στην Κέλλυ Σαουάχ - Μαραγκουδάκη, εξηγώντας τα αίτια που η επιχείρηση εντοπισμού του σκάφους της ιδιωτικής εταιρείας Ocean Gate Expedition είναι ιδιαίτερα περίπλοκη. 

«Ως μια γενική αρχή θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι οι Επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης Υποβρυχίων αποτελούν επιχειρήσεις εξαιρετικής δυσκολίας, με ιδιαίτερες απαιτήσεις συντονισμού αεροναυτικών μέσων και βαθυσκάφους διάσωσης. Κρίσιμο στοιχείο αποτελεί ο παράγοντας του χρόνου, ως εκ τούτου στη συγκεκριμένη περίπτωση του βαθυσκάφους στον Ατλαντικό οι συνθήκες είναι χρονικά δυσμενείς.»

Ελάχιστες οι πιθανότητες διάσωσης 

«Αν τον παράγοντα του χρόνου τον συνδυάσουμε με το βάθος των 3.000 μέτρων θα τολμήσω να εκτιμήσω ότι οι πιθανότητες εντοπισμού και διασωσης των 5 επιβαινόντων είναι ελάχιστες. Ορισμένα Ναυτικά του ΝΑΤΟ διαθέτουν συστήματα διάσωσης πληρωμάτων Υποβρυχίων όπως π.χ. οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Ιταλία, τα οποία ασκούνται τακτικά στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, χωρίς όμως ποτέ να έχει απαιτηθεί μέχρι σήμερα η χρήση τους για πραγματικό περιστατικό. Και βέβαια όχι σε βάθη 3.000 μέτρων», αναφέρει. 

«Ως Αρχηγός του Ελληνικού Στόλου τον Οκτώβριο του 2018 συμμετείχα με ένα ελληνικό υποβρύχιο σε άσκηση διάσωσης πληρώματος υποβρυχίου με μέσα του ιταλικού Ναυτικού. Για να κάνετε μια σύγκριση το ελληνικό υποβρύχιο που προσομοιάζαμε ότι είχε βλάβη είχε επικαθήσει στον βυθό σε βάθος 60 μέτρων. Καταδυθήκαμε με το βαθυσκάφος SRV 300 στο απαιτούμενο βάθος ώστε να «κουμπώσουμε» στον θάλαμο διαφυγής του ελληνικού υποβρυχίου και να αρχίσουμε να διασώζουμε μεταφέροντας αριθμό του πληρώματος στην επιφάνεια από τα 60 μέτρα.

Κατά την κατάδυση όπου επέβαινα στο βαθυσκάφος μαζί με τον Έλληνα Διοικητή Υποβρυχίων και η οποία διήρκεσε συνολικά περί τις 2ωρες, σε κάποια στιγμή παρουσιάσθηκε πρόβλημα σε μια από τις αντλίες του σκάφους που χρησιμεύουν για την κατάδυση και την ανάδυση, γεγονός που οδήγησε τη λήψη απόφασης διακοπής της προσπάθειας καθόσον υπήρχε κίνδυνος να μην επικαθήσει ορθά το βαθυσκάφος στον θάλαμο διαφυγής του υποβρυχίου και να προξενήσει φθορά στο υλικό.

Κατά τα άλλα οι διαδικασίες εντοπισμού του υποβρυχίου τηρήθηκαν επακριβώς καθώς και η προσέγγιση του βαθυσκάφους έγινε με επιτυχία, απλά αποφεύγοντας τον κίνδυνο πρόκλησης φθοράς του υλικού. Από τα παραπάνω συνάγεται η δυσκολία αυτού του τύπου των επιχειρήσεων ακόμα και στα μικρά βάθη. Ο τύπος του ιταλικού βαθυσκάφους SRV 300 υποδηλώνει τη δυνατότητα κατάδυσης του μέχρι τα 300 μέτρα βάθος. Όπως αντιλαμβάνεσθε, τα 3.000 μέτρα είναι σχεδόν απαγορευτικά για διάσωση ακούμε και με προηγμένα συστήματα που ίσως διαθέτουν οι ΗΠΑ, πολλώ δε μάλλον όταν δεν έχει ακόμα εντοπισθεί το ακριβές στίγμα του βαθυσκάφους που απωλέσθηκε στον Ατλαντικό.

Δυστυχώς, η εκτίμηση μου είναι ότι οι πιθανότητες διάσωσης είναι εξαιρετικά περιορισμένες», καταλήγει ο κ. Παυλόπουλος. 

Διαβάστε επίσης:

Αμερικανική ακτοφυλακή: Δεν γνωρίζουμε αν οι ήχοι έρχονται από το υποβρύχιο «Titan»

Υποβρύχιο Titan: Τελευταία ελπίδα το γαλλικό επανδρωμένο βαθυσκάφος «Nautile»