Πολιτικές αστειότητες χαρακτηρίζει τα μέτρα, που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, ο Υπουργός Οικονομικών, δηλώνοντας ότι η χώρα θα κατέρρεε σε μερικές ημέρες, αν εφαρμόζονταν. Ο Κωστης Χατζηδάκης σημειώνει ότι το ερώτημα των ευρωεκλογών είναι αν η χώρα θα διαφυλάξει όσα έχει επιτύχει έως σήμερα, απαντά στην πρόταση για μείωση του ΦΠΑ, λέγοντας ότι με τα χρήματα αυτά πληρώνονται μισθοί και συντάξεις, κατηγορεί την αντιπολίτευση ότι επιδίδεται σε διαγωνισμό λαϊκισμού και προβλέπει βελτίωση στο μέτωπο της ακρίβειας τους επόμενους μήνες.
Συνέντευξη στη Λίδα Μπόλα
Το διακύβευμα, που ο πρωθυπουργός έχει θέσει για την κάλπη της 9ης Ιουνίου, είναι η πολιτική σταθερότητα. Μπορείτε αυτό να το «μεταφράσετε» σε οικονομικό επίπεδο; Τι σημαίνει για την οικονομία το πολιτικό κλίμα την επομένη των εκλογών;
Από το 2019, η Ελλάδα έχει ανέβει πολλά σκαλιά στην οικονομία: η αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, η μείωση της ανεργίας, η αύξηση των μισθών, οι ισχυροί ρυθμοί ανάπτυξης. Όλα αυτά τα πετύχαμε διότι εφαρμόσαμε το σωστό μείγμα οικονομικής πολιτικής. Μετά τις τελευταίες εθνικές εκλογές, χάρη στη νέα εντολή που έδωσαν οι Έλληνες στη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη συνδυάσαμε πλέον τη σωστή οικονομική πολιτική με την πολιτική σταθερότητα και έτσι συνεχίστηκαν οι θετικές ειδήσεις για την οικονομία: η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, οι δέκα μεγάλες αποκρατικοποιήσεις που έφεραν 7,1 δισ. έσοδα τα κρατικά ταμεία, οι πενταπλάσιοι ρυθμοί ανάπτυξης σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.
Το ερώτημα λοιπόν είναι, αν με την ψήφο μας στις ευρωεκλογές θέλουμε να διαφυλάξουμε όσα έχουμε μέχρι σήμερα πετύχει και να δώσουμε ακόμη μεγαλύτερη ορμή στην προσπάθεια. Οι Έλληνες πιστεύω καταλαβαίνουν ότι ο συνδυασμός της ορθής οικονομικής διαχείρισης με έναν καθαρό πολιτικό ορίζοντα έχει θετική αντανάκλαση τόσο στην τσέπη τους όσο στην οικονομία συνολικά και γι’αυτό θα επιλέξουν στις ευρωεκλογές να ανανεώσουν την εμπιστοσύνη τους στη Νέα Δημοκρατία!
Το θέμα της ακρίβειας είναι κυρίαρχο στο δημόσιο διάλογο. Γιατί λέτε συστηματικά «όχι» στη μείωση του ΦΠΑ ή των φορολογικών συντελεστών, αφού πλέον δεν το ζητά μόνο η αντιπολίτευση, αλλά και οι εκπρόσωποι του κλάδου των τροφίμων;
Σε ό,τι αφορά τους φορολογικούς συντελεστές γενικά, υπενθυμίζω ότι είναι με τις κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη από το 2019 μέχρι σήμερα, που μειώθηκαν πάνω από 50 διαφορετικοί φόροι και ασφαλιστικές εισφορές, σε μία συντονισμένη προσπάθεια μείωσης των φορολογικών βαρών που ίσως δεν έχει προηγούμενο στην χώρα τις τελευταίες δεκαετίες. Και είναι μία προσπάθεια που τη συνεχίζουμε και αυτή την τετραετία, πάντα σε συνάρτηση και με τα αποτελέσματα της προσπάθειας περιορισμού της φοροδιαφυγής.
Σε ό,τι αφορά τον ΦΠΑ συγκεκριμένα θέλω να σημειώσω τρία πράγματα: Πρώτον, ήταν ο ίδιος ο κύριος Τσίπρας ο οποίος ως Πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής είπε ότι τέτοια μέτρα δεν περνάνε στον καταναλωτή, διότι πολύ απλά ενθυλακώνουν τη μείωση οι λεγόμενοι «ενδιάμεσοι». Το έδειξαν αυτό και παραδείγματα χωρών που εφάρμοσαν το μέτρο, χωρίς αποτελέσματα, όπως η Ισπανία. Το δεύτερο είναι ότι, αν πράγματι θέλουμε να αποφύγουμε τις πολιτικές που μας οδήγησαν στην κρίση, τότε δεν πρέπει να εφαρμόζουμε μέτρα που ενθαρρύνουν τις εισαγωγές και δημιουργούν πρόβλημα στο ισοζύγιο, αλλά πρωτοβουλίες που ενισχύουν την παραγωγικότητα, τον δυναμισμό και την εξωστρέφεια της οικονομίας.
Το τρίτο είναι ότι με τον ΦΠΑ εισπράττουμε χρήματα τα οποία διαθέτουμε για να πληρώσουμε στη συνέχεια μισθούς και συντάξεις. Αν πάψουμε να το κάνουμε αυτό, αναρωτιέμαι, ποιος θα μας δώσει τα χρήματα για να πληρώσουμε τους μισθούς και τις συντάξεις; Ο ΣΥΡΙΖΑ; Δεν έχουμε, λοιπόν, κανένα σκοπό να εφαρμόσουμε ένα μέτρο αναποτελεσματικό, που θα δημιουργήσει πρόβλημα στο ισοζύγιο και θα πλήξει τον προϋπολογισμό, επειδή τα κόμματα της αντιπολίτευσης κάνουν διαγωνισμό στον λαϊκισμό. Οδηγός μας είναι μία σοβαρή οικονομική πολιτική που διασφαλίζει την δημοσιονομική σταθερότητα, η οποία είναι και η απαραίτητη βάση για την πραγματική βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών.
Υπάρχουν άλλα «όπλα» στη «φαρέτρα» της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων; Ποια είναι αυτά, με δεδομένο ότι ουσιαστικά έχετε κλείσει το ενδεχόμενο νέων μέτρων στήριξης;
Η απάντηση είναι περισσότεροι έλεγχοι, διαρκής ενίσχυση του ανταγωνισμού και φυσικά καλύτεροι μισθοί. Ως προς το πρώτο, ποτέ στο παρελθόν δεν έχουν υπάρξει τόσοι πολλοί και τόσο συστηματικοί έλεγχοι αλλά και πρόστιμα για παράνομες πρακτικές τόσο σε ελληνικές όσο και σε πολυεθνικές επιχειρήσεις. Οι έλεγχοι διενεργούνται από την ΔΙΜΕΑ του Υπουργείου Ανάπτυξης και θα συνεχιστούν με την ίδια και μεγαλύτερη ένταση για όσο χρειαστεί. Όσον αφορά τον ανταγωνισμό είδατε, μετά τις αναταράξεις του 2022, πώς λειτουργεί πια το 2024 ο ανταγωνισμός στην ενέργεια.
Πλέον υπάρχουν πολύ περισσότερες προσφορές από τους παρόχους και περισσότερες επιλογές για τον καταναλωτή. Ακριβώς γιατί ο ανταγωνισμός λειτούργησε. Τέλος, οι μισθοί στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμούς ταχύτερους από τον πληθωρισμό: O κατώτατος μισθός, για παράδειγμα έχει αυξηθεί κατά 28% από το 2019, δηλαδή, 12 μονάδες πάνω από την σωρευτική αύξηση του πληθωρισμού που υπολογίζεται ότι στο τέλος του 2024 θα προσεγγίσει το 16%.
Υπάρχει, λοιπόν, ουσιαστική πρόοδος. Φυσικά, δεν υποτιμούμε καθόλου το πρόβλημα της ακρίβειας. Είναι αυτό που συζητιέται παντού στον κόσμο και στην Ευρώπη. Αλλά το φαινόμενο αρχίζει πια να ελέγχεται διεθνώς και στην Ελλάδα. Είδατε τα χθεσινά στοιχεία της Eurostat που έδειξαν σημαντική υποχώρηση του πληθωρισμού από 3,2% τον Απρίλιο στο 2,3% τον Μάιο (στην εξέλιξη αυτή συνέβαλε μάλιστα η σημαντική μείωση του πληθωρισμού των τροφίμων, αλκοόλ και καπνού στο 2,3% τον Μάιο από 4,8% τον Απρίλιο). Ως αποτέλεσμα έχουμε τον Μάιο τον 6ο χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρωζώνη. Και πιστεύω ότι στους επόμενους μήνες -και εδώ και διεθνώς- αν δεν τύχει κάποια άλλη κρίση, τα πράγματα θα είναι καλύτερα. Σε κάθε περίπτωση και μέχρι το φαινόμενο να υποχωρήσει σε φυσιολογικά επίπεδα, εμείς θα συνεχίσουμε με μία σύγχρονη και σοβαρή πολιτική αντιμετώπισής του.
Ποιο είναι το πλαίσιο κύριε υπουργέ στο οποίο θα κληθεί να λειτουργήσει το οικονομικό επιτελείο την επομένη των εκλογών, με δεδομένο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ανακοινώσει τους δημοσιονομικούς στόχους, τις δεσμεύσεις, για την επόμενη τετραετία; Τι σημαίνει αυτό για την πολιτική της κυβέρνησης και τις δυνατότητες, που θα υπάρχουν;
Είναι ένα νέο πλαίσιο που σε ορισμένες περιπτώσεις είναι πιο περιοριστικό και σε άλλες περιπτώσεις δίνει μεγαλύτερες ευελιξίες, όπως π.χ. για τις πράσινες δημόσιες επενδύσεις. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν δεν υπήρχαν οι δημοσιονομικοί κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα -ακριβώς λόγω όσων μεσολάβησαν την δεκαετία της κρίσης- παρακολουθείται πιο έντονα από τις αγορές και τους επενδυτές.
Άρα εμείς, είτε με είτε χωρίς ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες, οφείλουμε να εφαρμόζουμε μία σοβαρή δημοσιονομική πολιτική. Δηλαδή, να μην δίνουμε παραπάνω από όσα αντέχουμε. Οι στόχοι για την επόμενη χρονιά αναμένεται να προσδιοριστούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύντομα, ωστόσο οι ενδείξεις είναι πως θα προβλέπεται για το 2025 πρωτογενές πλεόνασμα αντίστοιχο με αυτό του 2024.
Γι’αυτό και θα συνεχίσουμε την προσπάθεια για συνεχή βελτίωση των βασικών οικονομικών μας δεικτών: την ενίσχυση των επενδύσεων, την επίτευξη ισχυρών ρυθμών ανάπτυξης, και τελικά τη μείωση του δημοσίου χρέους. Υπενθυμίζω ότι το 2023 είχαμε αύξηση εσόδων κατά 9% χωρίς αύξηση των φόρων, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να πετυχαίνεις τους δημοσιονομικούς σου στόχους, από την εφαρμογή μίας φιλο-επενδυτικής πολιτικής που οδηγεί σε ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, -μαζί, φυσικά με την διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών που περιόρισε τη φοροδιαφυγή.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει οικονομικό πρόγραμμα, με μέτρα κατά της ακρίβειας, αλλά και μειώσεις φόρων, αύξηση αφορολόγητου κτλ. Έχετε κοστολογήσει εσείς αυτό το πρόγραμμα; Έχουμε ακούσει τον πρωθυπουργό να λέει ότι δημιουργεί συνθήκες χρεοκοπίας και βάζει την χώρα σε τροχιά επιτήρησης. Σε ποια στοιχεία βασίζεται αυτή η εκτίμηση;
Το οικονομικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ το κοστολόγησε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους: Η «λυπητερή» φτάνει συνολικά τα 45,8 δισ. ευρώ την τετραετία και μόνο την πρώτη χρονιά φτάνει τα 15 δισ. ευρώ. Και όλα αυτά, όταν μέχρι το τέλος του 2024 θέλουμε να έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα 5 δισεκατομμύρια ή αλλιώς 2,1% του ΑΕΠ για να μειώσουμε το χρέος. Ενώ με το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ έχουμε μία επιβάρυνση 15 δισεκατομμύρια ή αλλιώς 7% του ΑΕΠ!
Άρα αντί να έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα, θα έχουμε ένα θηριώδες έλλειμμα! Είναι σαφές ότι αν εφαρμόζονταν τέτοιου είδους μέτρα, θα καταρρέαμε μέσα σε μερικές μέρες. Θα ήταν μία κρίση πιο επικίνδυνη και από αυτή την περασμένης δεκαετίας. Πρόκειται για πολιτικές αστειότητες που δεν αντέχουν στην κριτική, αντίστοιχες με τα μέτρα που εφήρμοσε η κα Λιζ Τρας στη Βρετανία και κατέρρευσε σε λίγες εβδομάδες.
Ταμείο ανάκαμψης νούμερο 2, πόσο πιθανό είναι να υλοποιηθεί και θα το διεκδικήσει η Ελλάδα;
Το Ταμείο Ανάκαμψης ήταν μία εξαιρετική πρωτοβουλία των ηγετών της Ευρώπης σε κρίσιμες στιγμές. Τα οφέλη τα βλέπουμε κάθε μέρα και σε πολλούς τομείς της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Το Ταμείο Ανάκαμψης λήγει, όμως, σε δύο χρόνια από σήμερα. Οπότε τι έρχεται μετά; Πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε το μέλλον του Ταμείου Ανάκαμψης και το μέλλον του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Διότι δεν γίνεται να λέμε από την μια μεριά π.χ. ότι η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι βασική προτεραιότητα και μετά να κοιτάμε τον προϋπολογισμό και να μην υπάρχουν αρκετά κεφάλαια. Προσωπικά δεν βλέπω καλύτερο τρόπο εύρεσης τέτοιων κεφαλαίων από την συνέχιση του Ταμείου Ανάκαμψης και μετά το 2026. Δεν θα είναι, ωστόσο, μία εύκολη μάχη. Καθώς οι λεγόμενοι «φειδωλοί» της ΕΕ διαφωνούν. Εμείς πάντως είμαστε αποφασισμένοι, μαζί με άλλες χώρες, να δώσουμε τη μάχη, διότι δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να ενισχυθούν οι επενδύσεις σε κρίσιμους τομείς, όπως η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση.
Για να επανέλθω στην εκλογική αναμέτρηση της 9ης Ιουνίου. Η κυβέρνηση έχει θέσει το διακύβευμα της κάλπης, οι πολίτες με ποιο διακύβευμα πρέπει να ψηφίσουν; Και κατά πόσο το αποτέλεσμα θα μπορούσε να πυροδοτήσει πολιτικές εξελίξεις;
Εκείνο που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι μία ισχυρή στη κάλπη και την κοινωνία Νέα Δημοκρατία μπορεί να εγγυηθεί πως δεν θα τεθεί σε κίνδυνο ούτε η πολιτική σταθερότητα, ούτε η οικονομική πρόοδος που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια. Θα λειτουργήσει ως ανάχωμα απέναντι σε εκείνες τις δυνάμεις που επιζητούν ανακοπή της μεταρρυθμιστικής μας πορείας και επιστροφή σε σκοτεινές εποχές αβεβαιότητας και αστάθειας. Αυτό που σε κάθε περίπτωση δεν οδηγεί πουθενά είναι η αποχή. Διότι η Ευρώπη είναι πολύ σοβαρή υπόθεση, για να την παραγνωρίζουμε.
Διετέλεσα για 13 χρόνια ευρωβουλευτής και γνωρίζω ότι ζητήματα όπως η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, η συνέχιση ή μη του Ταμείου Ανάκαμψης και η ίδρυση ή μη ενός ενιαίου ευρωπαϊκού αμυντικού ταμείου, είναι πολύ σοβαρά θέματα για να τα πάρουμε αψήφιστα και να μην στείλουμε σοβαρούς εκπροσώπους της χώρας στην Ευρώπη. Είμαι, ωστόσο, βέβαιος ότι οι πολίτες τα γνωρίζουν όλα αυτά και γι’αυτό τελικά στην κάλπη θα κάνουν την επιλογή της κοινής λογικής, της προόδου και της ευημερίας. Πράγματα που εγγυάται πολύ καλύτερα από κάθε άλλη πολιτική δύναμη η Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη!