22η Δημοπρασία του Οίκου Δημοπρασιών Ψαθάρη

22η Δημοπρασία του Οίκου Δημοπρασιών Ψαθάρη

Ένας εμβληματικός Μυταράς από τη δεκαετία του ''90, -περίοδο που αποτελεί την απόληξη της προηγούμενης δουλειάς του κορυφαίου Έλληνα ζωγράφου του 20ού αιώνα- ,βρίσκεται ανάμεσα στα έργα που αναμένεται ότι θα ηγηθούν της 22ης δημοπρασίας του Οίκου Ψαθάρη που θα γίνει στις 10 Μαΐου στο ξενοδοχείο Χίλτον στη Λευκωσία. H Σύνθεση είχε παρουσιαστεί στην έκθεση της Δημοτικής Πινακοθήκης του Δήμου Κερκυραίων (19/6 - 2/8 1998) και εικονίζεται στον κατάλογο της έκθεσης (αρ έργου 14). Ο Οίκος Ψαθάρη εκτιμά την αρχική τιμή της Σύνθεσης στα €5,800 - 15,000.

Η συλλογή παρουσιάζει 120 κορυφαία και σπάνια έργα Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών, στη πλειονότητα τους του 19ου και 20ού αιώνα. Ανάμεσα στα σημαντικώτερα έργα Ελλήνων ζωγράφων που θα δημοπρατηθούν το βράδυ της Τετάρτης 10 Μαΐου είναι ο μυστηριακός Καλόγερος του οριενταλιστή Συμεών Σαββίδη, η Ευλογία του μελετητή του ''ανθρώπινου τοπίου'' Εμμανουήλ Ζαϊρη, ένα συλλεκτικό έργο της δεύτερης σειράς των Διαδηλώσεων της μοντερνίστριας Καίτης Στεφανίδου, ένα ανεικονικό έργο του πρωτεργάτη εκσυγχρονιστή της Κυπριακής Ζωγραφικής Χριστόφορου Σάββα, η Μακεδονική Ενδυμασία του γενάρχη της μακεδονικής ζωγραφικής Πολύκλειτου Ρέγκου και ένας μυητικός στην εσωτερική κατάσταση της γυναικείας μορφής Γιώργος Γουναρόπουλος.

 

Ο Οίκος Δημοπρασιών Ψαθάρη είναι από τους πρώτους οίκους δημοπρασιών στη Κύπρο. Η τελευταία αποτελεί παραδοσιακή δημοπρατική αγορά Ελληνικών έργων τέχνης, ενώ ελκύει επενδυτές από χώρες του εξωτερικού όπως η Βρετανία καθώς επίσης και από την Ελλάδα. H τιμή της εκτίμησής πολλών έργων που δημοπρατούνται από τον Οίκο Ψαθάρη θεωρείται σχεδόν πάντοτε δελεαστική υποσχόμενη εύλογο έως μεγάλο περιθώριο ανόδου.

TOP LOTS

Δημήτρης Μυταράς, Σύνθεση (λάδι σε καμβά, 70 x 100 εκ, €5,800 - 15,000)

Ο Μυταράς (1934 - 2017) είναι κορυφαία μορφή της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. Στο έργο του, που στο μεγαλύτερο μέρος του είναι ανθρωποκεντρικό και προσωπογραφικό, κυριαρχεί το εξπρεσιονιστικό στοιχείο και το έντονο χρώμα. Στη Σύνθεση (1990) συναντώνται μορφές και σύμβολα παλαιώτερων περιόδων σε νέες μορφοπλαστικές και συνθετικές λύσεις. Είναι έκδηλες οι επιρροές από τα χρόνια του Παρισιού, όπου με υποτροφία του Ι.Κ.Υ ο Μυταράς σπούδασε σκηνογραφία και διακόσμηση, όπως έντονη είναι και η διάθεση του καλλιτέχνη να δημιουργήσει χώρο μέσα από την επιπεδότητα της σύνθεσης. Ο Μυταράς υπήρξε ακαδημαικός, σκηνογράφος, δοκιμιογράφος και αρθρογράφος. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη.

Εμμανουήλ Ζαϊρης, Ευλογία (λάδι σε καμβά, 90 x 113,5 εκ, €6,000 - 9,000)

Μαθητής του Νικόλαου Γύζη στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου, ο Εμμανουήλ Ζαϊρης (1876-1948) απομακρύνθηκε γρήγορα από τις αρχές της Ακαδημίας και πειραματίστηκε στη πρώιμη φάση του με τον γερμανικό ιμπρεσσιονισμό προτού μεταβεί στον ρεαλισμό. Η Ευλογία ανήκει στην ρεαλιστική περίοδο του Ζαϊρη στην οποία φαίνεται να τον απασχολεί ο άνθρωπος στη καθημερινή του δραστηριότητα. ''Ομως, μια βαθύτερη ματιά αποκαλύπτει ότι ο Ζαϊρης απασχολείται πλήρως στο ''ανθρώπινο τοπίο'' το οποίο αν και αποδίδει ρεαλιστικά εντούτοις εξιδανικεύει γλυκαίνοντας το με ένα ζεστό φως που αποκτά κυρίαρχο ρόλο στη λιτή οργάνωση της σύνθεσης. Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε με έργο του Ζαϊρη στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1950.

Γιώργος Γουναρόπουλος, Γυναικείες Μορφές (λάδι σε ξύλο, 80 x 100 εκ, €5,000 - 8,000)

Το έργο Γυναικείες Μορφές είναι αντιπροσωπευτικό των τελευταίων δεκαετιών του Γιώργου Γουναρόπουλου (1889 - 1977) στις οποίες κυριαρχεί η γυναικεία φιγούρα. Ο Μοντερνιστής Γουναρόπουλος αποδίδει τη γυναικεία φιγούρα με τρόπο απόλυτα προσωπικό τονίζοντας το περίγραμμα της φόρμας ενώ παράλληλα την απλοποιεί και σχεδόν την εξαυλώνει. Τον απασχολεί το φώς το οποίο χρησιμοποιεί με τρόπο συμβολικό μυώντας τον θεατή σε μια ατμόσφαιρα μυστηριακή. Ο Γουναρόπουλος σπούδασε και δούλεψε στο Παρίσι (1919-1930) όπου εξέθεσε έργα του σε παρισινά σαλόνια και στη γκαλερί Vavin-Respail. Το 1958 βραβεύτηκε με το διεθνές βραβείο Guggenheim.

Καίτη Στεφανίδου, Χωρίς Τίτλο (ακρυλικό σε καμβά, 90 x 110 εκ, €2,400 - 5,000)

Χωρίς Τίτλο είναι ένα συλλεκτικό έργο της κορυφαίας της πρωτοπορίας του μοντερνισμού Καίτης Στεφανίδου (1925 - 2012). Το έργο είναι από τη δεύτερη περίοδο των Διαδηλώσεων με υπαινιγμούς για την επόμενη περίοδο της ζωγράφου όπου τα μεγάλα χρωματικά πλάνα κυριαρχούν στο έργο της. Η Στεφανίδου αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση ζωγράφου στη κυπριακή τέχνη με πορεία που παρουσιάζει συνεχή εξέλιξη. Η Στεφανίδου απασχολήθηκε στη διαρκή εξερεύνηση του χώρου δίνοντας πάντοτε δύσκολες λύσεις στο ζωγραφικό πρόβλημα. Στο εργο Χωρίς Τίτλο οι μικοροσκοπικές φιγούρες των διαδηλώσεων γίνονται μεγάλες φόρμες γεμάτες ένταση, λυρισμό και υπέροχο χρώμα. Στον Ελλαδικό χώρο, έργα της Καίτης Στεφανίδου υπάρχουν στα Μουσεία Γουλανδρή Μοντέρνας Τέχνης και στο Τελλόγλειο, όπου παρουσιάζεται ως εκπρόσωπος της Ελληνικής τέχνης.

Συμεών Σαββίδης, Ο Καλόγερος (λάδι σε καμβά, 34,5 x 24,5 εκ, €5,000 - 8,000)

Μια από τις πλέον ξεχωριστές προσωπικότητες της Σχολής του Μονάχου ο Συμεών Σαββίδης (1859 - 1927) αντιτάθηκε στον αυστηρό Γερμανικό ακαδημαισμό εφαρμόζοντας τις δικές του θεωρίες για το χρώμα και το φως. Γεννημένος στην Τοκάτ της Μικράς Ασίας άντλησε μεγάλο μέρος της θεματολογίας του από τη μυστηριακή ατμόσφαιρα και τον αισθησιαμό της Ανατολής. Σπουδαίος τεχνίτης, ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για τη νεκρή φύση, τη προσωπογραφία και τη καθημερινότητα της Ανατολής και χρησιμοποίησε το γαιώδες γλυκό χρώμα και την αισθησιακή φόρμα για να την αποδώσει. Κατά την ώριμη φάση της ζωγραφικής του, που εκδηλώνεται μετά τον 20ο αιώνα, ο Σαββίδης ξεφεύγει από τον οριενταλισμό και πλησιάζει τα πρότυπα του γαλλικού ιμπρεσσιονισμού αντλώντας από τις μεταμορφωτικές ιδιότητες του φυσικού φωτός για να αποδώσει την αίσθηση του χρόνου.

Πολύκλειτος Ρέγκος, Μακεδονική Ενδυμασία (λάδι σε ξύλο, 44 x 31 εκ, €3,000 - 5,000)

Οι επιρροές της Βυζαντινής Τέχνης είναι έκδηλες στη Μακεδονική Ενδυμασία του Πολύκλειτου Ρέγκου (1903 - 84) ενός από τους κορυφαίους Ελληνες τοπιογράφους και προσωπογράφους. Στην εξαιρετικά δραστήρια καλλιτεχνική του πορεία ο Ρέγκος θεματογραφικά απασχολείται στη παράδοση την οποία προσεγγίζει με τρυφερότητα αναζητώντας την εσωτερική της ένταση στην οποία προσδίδει μια ρεαλιστική αλληγορία. Η Μακεδονική Ενδυμασία είναι έργο του 1942 που ο Ρέγκος εμπνεύστηκε από την καθημερινή δραστηριότητα στον οικισμό Γιδά που αργότερα μετονομάστηκε σε Αλεξάνδρεια Ημαθείας.

Χριστόφορος Σάββα, Χωρίς Τίτλο (λάδι σε καμβά, 57,5 x 33,5 εκ, €5,500 - 9,000)

Από τους κορυφαίους Κύπριους ζωγράφους ο Χριστόφορος Σάββα (1924 - 1968) υπήρξε πρωτεργάτης στην εισαγωγή σύγχρονων ρευμάτων στην κυπριακή τέχνη. Το έργο του έχει επιρροές από τον γαλλικό μοντερνισμό και τον Φοβισμό αλλά και κατευθύνσεις από την κυβιστική και αφηρημένη τέχνη που αποκόμισε από τα χρόνια που σπούδασε και έζησε στην Αγγλία. Χωρίς Τίτλο είναι ένα εξαιρετικό αφηρημένο έξπρεσσιονιστικό έργο με μεγάλες χρωματικές επιφάνειες.

 

Περισσότερες πληροφορίες: www.psatharis-auctions.com.cy