3 έργα που ξεχωρίζουν στην TEFAF NY

3 έργα που ξεχωρίζουν στην TEFAF NY

Adriaen Isenbrant και το εργαστήριό του, Landscape with Madonna and Child, Joseph and Mary Pregnant, Rest on Flight into Egypt (γύρω στο 1520) © Mullany, London

Από την Gabriella Angeleti

Adriaen Isenbrant και το εργαστήριό του
Landscape with Madonna and Child, Joseph and Mary Pregnant, Rest on Flight into Egypt (γύρω στο 1520)
Περίπου 345.000 δολάρια στη Mullany

Το μικρό τρίπτυχο με λάδι σε ξύλο αποδίδεται στον καλλιτέχνη της Βόρειας Αναγέννησης Adriaen Isenbrant της Μπρυζ και στο εργαστήριό του, αφότου το εξέτασε ο Peter van den Brink, ο διευθυντής του Μουσείου Suermondt-Ludwig στο Άαχεν, ο οποίος κατέληξε ότι οι φιγούρες έχουν γίνει από τον ίδιο το ζωγράφο και το τοπίο ολοκληρώθηκε από ένα βοηθό. Οι ακαδημαϊκοί πιστεύουν ότι ο Isenbrant, ο οποίος εγκαταστάσθηκε στην Μπρυζ στις αρχές του 1500, ήταν μαθητής του ολλανδού ζωγράφου Gerard David, αν και οι μορφές του φέρουν στοιχεία και πιο πρώιμων κορυφαίων ζωγράφων, όπως οι Jan Van Eyck και Hugo van der Goes. Ο Isenbrant ειδικευόταν σε αναθηματικά έργα τέχνης: το τρίπτυχο, το οποίο πιθανότατα ήταν ανάθεση για την αγορά της Αμβέρσας, δείχνει την Παναγία με το παιδί στο κεντρικό πάνελ, τον Ιωσήφ και την Παρθένο Μαρία έγκυο στον Ιησού στο αριστερό μέρος και στο δεξί, τη φυγή τους στην Αίγυπτο -ένα θέμα που επανέρχεται συχνά στην εκκλησιαστική τέχνη του 16ου αιώνα. Το έργο είναι σε εξαιρετική κατάσταση, με τα πλούσια χρώματά του άθικτα, και "είναι ένα διαμάντι φλαμανδικής μεσαιωνικής καλλιτεχνίας", λέει ο έμπορος τέχνης που το προσφέρει στη φουάρ.

Antonio Canova, The Rezzonico Genio (1793) © Carlo Orsi, Μιλάνο

Antonio Canova
The Rezzonico Genio (1793)
4 εκατομμύρια δολάρια στην Carlo Orsi

Ο έμπορος τέχνης με έδρα το Μιλάνο αποκάλυψε για πρώτη φορά το τελευταίο εκμαγείο που υπάρχει διαθέσιμο στην αγορλα από το νεοκλασικιστή γλύπτη Antonio Canova, καθώς μέχρι πρότινος βρισκόταν σε ιδιωτικά χέρια. Το γεμάτο χάρη τόρσο είχε πρότυπο το έργο Winged Genio (1783-1792) του καλλιτέχνη στη Βασιλική του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη, ένα ταφικό μνημείο στη μήνμη του Πάπα Κλήμη ΙΓ''. Ο Canova δημιούργησε δύο γύψινα εκμαγεία του ανακεκλιμένου αρσενικού γυμνού ως δώρα στους πάτρονές του το 1793: ένα δόθηκε στον Girolamo Zulian, τον πρέσβη της Βενετίας στη Ρώμη (το άλλο πήγε στον ανηψιό του Πάπα Κλήμη ΙΓ'' και καταστράφηκε ανεπανόρθωτα κατά τον Α'' Παγκόσμιο Πόλεμο). Όπως έχει καταγραφεί σε εκτεταμένη αλληλογραφία μεταξύ του καλλιτέχνη και του Zulian μεταξύ του 1792 και του 1795, το εκμαγείο θα ήταν η κορωνίδα μίας ομάδας εκμαγείων του Canova στην Πάδοβα, αλλά το όραμά του δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Αφότου ο πάτρονας πέθανε το 1796, το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής του αποκτήθηκε από το βενετό αριστοκράτη Daniele degli Oddi, και το έργο παρέμεινε στην οικογένεια μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με τον έμπορο, τα εκμαγεία "είναι πολύ σπάνια αντικείμενα, καθώς η διαδικασία της χύτευσης ήταν τόσο δύσκολη όσο και περίπλοκη και ο ίδιος ο Canova ήταν πολύ απρόθυμος να επεξεργαστεί τέτοια έργα, τα οποία απαιτούσαν τη μεγαλύτερη φροντίδα και προσοχή".

Hans Panzer, Fortuna cabinet (γύρω στο 1620) © Kunstkammer Georg Laue, Munich

Hans Panzer
Fortuna cabinet (γύρω στο 1620)
160.000 δολάρια στην Kunstkammer Georg Laue

Ο έμπορος τέχνης με έδρα το Μόναχο προσφέρει ένα ντουλάπι από αχλαδιά με επένδυση εβένου, το οποίο περιέχει επιχρυσωμένα χάλκινα εξαρτήματα και μινιατούρες ελαιογραφίες πάνω σε χαλκό από τον καλλιτέχνη Hans Panzer από την Αυγούστα. Εμπνευσμένες από την ελληνική και ρωμαϊκή μυθολογία, οι μορφές στις πόρτες του ντουλαπιού ενσαρκώνουν τη θεά Τύχη, την εικόνα της καλής και της κακής τύχης αντίστοιχα, να κρατά τον Τροχό της Τύχης στα χέρια της, ο οποίος ανα φέρεται στην ουράνια σφαίρα του ζωδιακού και συμβολίζει τη φύση της μοίρας. Οι μινιατούρες απεικονίζουν σκηνές ατυχόντων εραστών και αναπτύσσονται γύρω από ένα κεντρικό μέρος το οποίο παρουσιάζει τη θεά Ελπίδα. Κάτω από αυτήν τη μορφή, ένα εγχάρακτο κείμενο ενημερώνει ότι το έργο "αναφέρεται στην τύχη και την έλλειψή της στα ερωτικά ζητήματα", λέει ο έμπορος. Εξηγεί ότι το έργο είναι "μοναδικό, όχι μόνο χάρη στην ασυνήθιστη εικονογραφία του, με τις προσωποιήσεις της καλής τύχης και της ατυχίας, αλλά είναι ένα εξαιρετικό κομμάτι για συλλέκτες, το οποίο περιέχει κρυμμένα μυστικά συρτάρια και υπέροχους πίνακες -συνολικά, είναι χαρακτηριστικό δείγμα της μέγιστης μαεστρίας των τεχνιτών από την Αυγούστα στον πρώιμο 17ο αιώνα."

Tefaf New York Fall, Park Avenue Armory, 28 Οκτωβρίου - 1 Νοεμβρίου 2017