© Christie''s
Δεν πρόλαβε καλά καλά ο οίκος δημοπρασιών Sotheby''s να ανακοινώσει αλλαγές στη χρέωση προμηθειών στους αγορστές στις δημοπρασίες του, οι οποίες ξεκίνησαν να ισχύουν από το περασμένο σαββατοκύριακο, ο οίκος Christie''s, (που αρχικά είχε αρνηθεί να σχολιάσει την ανακοίνωση του ανταγωνιστικού οίκου), μετέβαλε και αυτός την πολιτική προμηθειών που χρεώνει στους αγοραστές έργων στις δημοπρασίες του, διευρύνοντας τις κατηγορίες για τις τιμές που χρεώνονται με τις υψηλότερες προμήθειες και αυξάνοντας το ποσοστό που χρεώνει στα πιο ακριβά έργα που δημοπρατεί. Μάλιστα, ήταν τόσο βιαστικός στο να προχωρήσει σε αυτές τις αλλαγές, ώστε τις έθεσε σε ισχύ ήδη από τη δημοπρασία της 11ης Σεπτεμβρίου που εγκαινίασε τη φθινοπωρινή σεζόν.
Πιο αναλυτικά, οποιοδήποτε έργο αγοραστεί για έως και $250.000, απαιτεί πλέον καταβολή της υψηλότερης προμήθειας: 25 τοις εκατό. Μέχρι πρότινος, αυτό το ποσοστό ίσχυε για έργα που αγοράζονταν για έως και $150.000 -κάτι που σημαίνει, κοινώς, ότι πιθανότατα θα αυξηθεί ο αριθμός των έργων για τα οποία θα ισχύει η υψηλότερη προμήθεια που χρεώνει ο οίκος.
Έργα που θα έχουν αγοραστεί μεταξύ $250.001 έως $4 εκατομμύρια θα χρεώνονται 20 τοις εκατό. Αυτή η κατηγορία πάλι διευρύνθηκε, καθώς προηγουμένως αυτό το ποσοστό ίσχυε από $150.001 έως $3 εκατομμύρια. Και όλες οι αγορές που θα ξεπερνούν τα $4 εκατομμύρια θα επιβαρύνονται με μια προμήθεια της τάξεως του 12,5% -μια ιδέα παραπάνω από το προηγούμενο ποσοστό, το οποίο ήταν 12%. Δε χρειάζεται να πούμε ότι οι αλλαγές αυτές αντικατοπτρίζουν πιστά μερικές από τις αλλαγές που έκανε ο Sotheby''s...
Υπάρχουν, βέβαια, ορισμένες βασικές διαφορές μεταξύ των νέων πολιτικών των δύο οίκων. Ο Sotheby''s ανακοίνωσε ότι θα εξαλείψει τις προμήθειες για όλες τις αγορές σε διαδικτυακές δημοπρασίες, μια κίνηση στην οποία μέχρι στιγμής ο οίκος Christie''s αντιστεκεται. Παρόλο που ο διαδικτυακός τομέας εξακολουθεί να είναι ένα μικρό αναπτυσσόμενο κομμάτι της αγοράς και για τους δύο οίκους (και η πολιτική χωρίς προμήθεια δεν ισχύει για τα έργα που αγοράζονται μέσω διαδικτύου κατά τη διάρκεια δημοπρασιών στο Sotheby''s), συχνά προσελκύει αγοραστές και συλλέκτες που αγοράζουν για πρώτη φορά ανερχόμενους καλλιτέχνες. Οι αποκλειστικά διαδικτυακές δημοπρασίες συχνά έχουν παρουσιαστεί από τους ειδήμονες «γιατρούς» των οίκων δημοπρασιών ως το μέλλον των δημοπρασιών -ή τουλάχιστον ένα εναλλακτικό φάρμακο για τα ζωντανά δρώμενα- και με τον οίκο Christie''s να επιβεβαιώνει ότι η γενική διάρθρωση των προμηθειών θα εξακολουθεί να ισχύει και για τις αποκλειστικά διαδικτυακές δημοπρασίες, το ότι ο οίκος Sotheby''s δε θα χρεώνει καθόλου προμήθειες σε αυτές θα μπορούσε να του φέρει μεγαλύτερο μερίδιο νέων και καινούργιων αγοραστών στο διαδίκτυο.
Ενώ χάνει ουσιαστικά έσοδα από το να μη χρεώνει αυτούς που αγοράζουν έργα στο διαδίκτυο, ο οίκος Sotheby''s μπορεί να ελπίζει ότι θα το αντισταθμίσει αυτό από την υψηλή προμήθεια που χρεώνει στα ακριβότερα έργα που πωλεί: 12,9%, σε σύγκριση με το 12,5% του Christie''s, την οποία ξεκινά να χρεώνει από τα $3 εκατομμύρια, κάτι το οποίο πιθανότατα να δυσαρεστήσει τους πελάτες του οίκου που ξοδεύουν μεγάλα ποσά στις δημοπρασίες του. Αλλά από την άλλη, ο Sotheby''s φαίνεται αποφασισμένος να επενδύσει σε μια στρατηγική που θα διευρύνει το πελατολόγιό του μελλοντικά, ενώ ο Christie''s προς το παρόν φαίνεταιι ότι απλώς άδραξε την ευκαιρία που του έδωσε ο ανταγωνιστικός οίκος με τις ανακοινώσεις του, για να αυξήσει και τις δικές του προμήθειες, σε μια εποχή αβεβαιότητας στην αγορά, ειδικά για τους οίκους δημοπρασιών.
Νωρίτερα φέτος ο Christie''s αναδιάρθρωσε το τμήμα μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης του, έναν τομέα της αγοράς που έχει σημαντική εξουσία γενικότερα στη βιομηχανία. Τα πράγματα δεν είναι καλύτερα και για το Sotheby''s, του οποίου η αναφορά του τετραμήνου ήταν απογοητευτική -κάτι το οποίο έχει ασκήσει μεγαλύτερη πίεση στον οίκο για να κάνει μεγάλες πωλήσεις το φθινόπωρο. Και ας μην ξεχνάμε ότι αυτό το καλοκαίρι, ο Christie's έκλεισε την αίθουσα δημοπρασιών του στο South Kensington, μετά από 42 χρόνια δημοπρασιών ιδιαίτερων αντικειμένων, αντικών και design, τις οποίες παραδοσιακά έκανε εκεί. Πολλές από αυτές τις δημοπρασίες πλέον θα γίνονται μόνο στο διαδίκτυο.
Με στοιχεία από Artnews