Rabih Mroue?, Leap into the Void (2011)
Από τον Tim Cornwell
Περισσότερα από 20 πρώιμα έργα σε χαρτί του Sarkis, κορυφαίου καλλιτέχνη της Τουρκίας, ήταν μεταξύ των καλύτερων κομματιών που προσφέρθηκαν στους συλλέκτες στην Beirut Art Fair τον προηγούμενο μήνα: αφαιρετικά έργα σε γήινα χρώματα που δημιουργήθηκαν στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ 1963 και 1964, πριν μετακομίσει στο Παρίσι και κερδίσει το βραβείο ζωγραφικής της Μπιενάλε του Παρισιού το 1967.
Sarkis, Untitled (1964.4.4) (1964) © Galerie Nathalie Obadia
Tα έργα σε μεικτή τεχνική σε χαρτί παρουσιάστηκαν από την Galerie Nathalie Obadia του Παρισιού, ένα νέο συμμετέχοντα φέτος, σε τιμές που κυμαίνονταν μεταξύ 17.000-33.000 δολάρια και απευθύνονταν σε συλλέκτες από τη σημαντική αρμένικη κοινότητα του Λιβάνου. Ο 78χρονος καλλιτέχνης έχει αρμένικη καταγωγή και τα έργα έχουν αναφορές σε παρόμοια θέματα στα βιτρό που παρουσίασε το 2015 στην έκθεσή του στο τουρκικό περίπτερο στην Μπιενάλε της Βενετίας.
Η φουάρ στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο και Κέντρο Επισκεπτών της Βηρυτού παρουσίασε 51 γκαλερί στην όγδοη έκδοσή της, από 45 που ήταν πέρυσι, ελπίζοντας να αυξήσει τις πωλήσεις ύψους 6 εκατομμυρίων δολαρίων που έκανε το 2016. Ένας άλλος νεοφερμένος από το εξωτερικό ήταν η La Maison de la Place της Τυνησίας, ναυαρχίδα της αναπτυσσόμενης τυνησιακής σκηνής στην πρώτη της φουάρ τέχνης. Ξεχώριζα τα σχέδια του Othmane Taleb, με υποβλητκές φιγούρες σε σκιάσεις από γραφίτη, των Σύριων προσφύγων σε κίνηση, συνοδευόμενων από αγγέλους.
Η φουάρ είναι μια δυνατή παρουσίαση της περιφέρειας, με γκαλερί από την Ελλάδα, την Ιορδανία, τον Περσικό Κόλπο και την Αλγερία, καθώς και μια δυνατή σύνθεση από τον Λίβανο. Κυριαρχεί η ζωγραφική, και σε μικρότερο βαθμό το σχέδιο και η φωτογραφία, με λίγη γλυπτική και σχεδόν καθόλου εγκαταστάσεις. Το περίπτερο της γκαλερί Mark Hachem περιελάμβανε το Flocking in Love (2017) του Chaouki Chamoun, στα 130.000 δολάρια, ένα από τα πιο ακριβά έργα.
Καρδιά της φουάρ τέχνης ήταν η συναρπαστική έκθεση "Ourouba, The Eye of Lebanon", με δάνεια έργα από περισσότερες από 20 ιδιωτικές συλλογές στο Λίβανο, ένα μεγάλο ποσοστό από τα οποία προερχόταν από την κορυφαία συλλογή της οικογένειας Dalloul. Με έργα της τελευταίας δεκαετίας, συγκέντρωσε μια ισχυρή ανταπόκριση από άραβες καλλιτέχνες στη δικτατορία, την επιτήρηση, τον εμφύλιο πόλεμο και τη θρησκεία και ήταν αντάξια μιας διεθνούς έκθεσης.
Με τους καλλιτέχνες από τον αείμνηστο Marwan Kassab Bachi έως την οικογένεια Baalbaki του Λιβάνου, τα έργα περιελάμβαναν το Wave, έναν τοίχο με αγκαθωτό σύρμα σε στυλ Hokusai, από τον καλλιτέχνη Abdul Rahman Katanani, ο οποίος ζει ακόμα σε ένα παλαιστινιακό στρατόπεδο προσφύγων. Το Doormat (Welcome) της Mona Hatoum, ένα χαλάκι εισόδου από καρφίτσες από ανοξείδωτο ατσάλι, ήταν ένα σαρδόνιο σχόλιο για το μικτό καλωσόρισμα των προσφύγων.
Mohamad Said Baalbaki
Οι λιβανέζικες γκαλερί περιελάμβαναν την Artlab, έναν ανερχόμενο πρωτοεμφανιζόμενο χώρο αφοσιωμένο σε νέους καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένων έξι από το Ιράν. Περιελάμβαναν τον Farshid Davoodi, ο οποίος δουλεύει με εικόνες σε κομμάτια από εφημερίδες τοποθετημένες η μία πάνω στην άλλη. Το όμορφα εκτελεσμένο έργο Perfect Moment, με δύο χορευτές που αγκαλιάζονται, του ζωγράφου Alireza Shojaian είναι εμπνευσμένο από μια φωτογραφία του Robert Mapplethorpe, μια ασυνήθιστη και εντυπωσιακή εξερεύνηση της ανδρικής σεξουαλικότητας.
Alireza Shojaian, Perfect Moment © Artlab
Η παρουσία της συριακής τέχνης ήταν έντονη σε όλη την έκθεση, ενώ υπήρχε και μια συριακή γκαλερί, η Kozah Art Gallery, με έδρα τη Δαμασκό. Ο Saad Yagan, του οποίου το εργαστήριο στο Χαλέπι καταστράφηκε το 2012, εκπροσωπήθηκε με το έργο Motherhood, απεικονίζοντας το σώμα ενός νεαρού άνδρα τυλιγμένο στα χέρια της μητέρας του ανάμεσα σε πένθιμες γυναίκες. Ενώ αρκετοί από τους καλλιτέχνες της γκαλερί έχουν τη βάση τους έξω από τη Συρία, ο Fouad Dahdouh, παραμένει καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Δαμασκού και πρόσφατα τον δέχθηκε ο Πρόεδρος Assad. Ο νεαρός Σύριος καλλιτέχνης Maysan Salman έδειξε το γλυπτό The Sea Is Mine, μιας φιγούρας που στέκεται σε έναν κορμό, φαινομενικά έτοιμης να πέσει στη θάλασσα. Η τιμή του έργου του 2015 ήταν στα 7.500 δολάρια.