Χριστόφορος Σάββα (1924 - 1968), Aix-en-Provence, Νότιος Γαλλία, υπογεγραμμένο κάτω αριστερά: Ch. Savva
Την 23η δημοπρασία του με έργα κυπρίων και ελλαδιτών καλλιτεχνών θα διεξάγει ο Οίκος Ψαθάρης την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου, στις 7.00 μ.μ., στο ξενοδοχείο ΧΙΛΤΟΝ στη Λευκωσία της Κύπρου, στην Αίθουσα ΑΚΑΜΑΣ, όπου θα εκτίθενται τα προς πώληση έργα από την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου έως και την ίδια μέρα της δημοπρασίας στις 4.00 μ.μ.
Το Πινέλλο της Νιότης, έργο της τελευταίας περιόδου του κορυφαίου Έλληνα σουρεαλιστή Θεόδωρου Πανταλέοντα, το Καραβόσκαρο Άγιος Νικόλαος του εξαιρετικού Πολύκλειτου Ρέγγου, η Ύδρα του εμβληματικού προσωπογράφου Γιώργου Μαυροϊδη, το Τοπίο του πληθωρικού Δημήτρη Μυταρά, Τοπίο σε χαρτί του Αγήνορα Αστεριάδη, το Εξωκλήσι του Βασίλη Ιθακήσιου και πολλά άλλα έργα σημαντικών δημιουργών της Ελληνικής Τέχνης ανήκουν στην συλλογή της δημοπρασίας του Οίκου Ψαθάρη.
Ο επικεφαλής του οίκου Νίκος Ψαθάρης σημειώνει: "Είναι μια μνημειώδης συλλογή από 135 έργα τέχνης που καλύπτουν περισσότερο από ένα αιώνα και δείχνουν την εξέλιξη, τους πειραματισμούς, τις επιρροές και τις επαναστάσεις της Ελληνικής ζωγραφικής - Κυπριακής και Ελλαδικής - από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα."
"Πολλά από τα έργα είναι μουσειακού επιπέδου και εξαιρετικά σπάνια... από την Χορεύτρια με τα κυβιστικά στοιχεία και τις Πικασσικές επιρροές, έργο του Γαϊτη από τα πρώτα του βήματα, μέχρι το Δρομάκι της Μυκόνου, μια τοπιογραφία του Ρέγκου με αφηρημένα και ιμπρεσιονιστικά χαρακτηριστικά και τους Σφουγγαράδες του Σεμερτζίδη με εξπρεσιονιστικά στοιχεία και κάποιες αναφορές σε πρώϊμο Βαν Γκογκ," προσθέτει.
Επενδυτικές ευκαιρίες
Ξεφυλλίζοντας τον κατάλογο, τον οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ, εκτός από τα παραπάνω συναντάμε ζωγραφικά έργα και σχέδια από πολύ γνωστά ονόματα, σε προσιτές τιμές εκτίμησης, όπως:
- η Χορεύτρια του Γιάννη Γαΐτη, με μελάνι σε χαρτί, από €900 – 1.500
- έργα του Χρίστου Χρίστου από €700 – 2.000, αλλά και το έργο Γέννηση ενός Αγγέλου, με ακρυλικό και φύλλα χρυσού επικολλημένα σε ξύλο €11.000 – 15.000
- το μικρό λάδι σε καμβά επικολλημένο σε χαρτόνι Λουλούδια σε βάζο της Θάλειας Φλωρά Καραβία μόλις €550 – 800
- ένα άτιτλο αλλά υπογεγραμμένο μικρό έργο με λάδι σε καμβά του Αλέκου Φασιανού για €1.400 – 2.000
- η Γυναίκα με βεντάλια και η Χαλκιδική του Βασίλη Σπεράντζα για ένα εύρος τιμών από €1.200 - 4.500
- η πολύ αξιόλογη Κοπέλα του Βαγγέλη Ρήνα, με λάδι σε καμβά, από €2.300 – 3.000
- ο Συνοικισμός Σφαγείων και η Δραπετσώνα από τον Δημοσθένη Κοκκινίδηγια ένα εύρος τιμών από €1.200 - 3.000
- το Ακρόπρωρο με ξάρτια και καράβι του Σπύρου Βασιλείου, το οποίο συνοδεύεται από ποιστοποιητικό γνησιότητας από το Ατελιέ Σπύρου Βασιλείου, για €2.800 – 5.000
- το Τοπίο και οι Φιγούρες του Δημήτρη Μυταρά για ένα εύρος τιμών, από €2.300 - 6.000
- το έργο Πέτρες του Σωτήρη Σόρογκα, με ακρυλικό, κάρβουνο και μελάνι σε καμβά, από €2.300 – 3.000
- άτιτλα λάδια σε ξύλο της Όπυς Ζούνη από €900 – 1.600
Δε θα γινόταν, φυσικά, να λείπει η γλυπτική, με πολύ ωραία έργα μεταξύ άλλων των Δημήτρη Αρμακόλα (€2.400 – 3.500), Κώστα Βαρώτσου (€1.400 – 2.000), Γιώργου Λάππα (€750 – 1.300), Κυριάκου Ρόκου (€1.700 – 2.500) και Γιάννη Μόραλη (€1.400 – 2.000).
Άλλα περιζήτητα έργα είναι οι Σφουγγαράδες του Σεμερτζίδη (€2.800 - 5.000), το Στούντιο με καθρέφτη του Στάςς Παράσχου, έργα του οποίου βρίσκονται στην Tate και σε άλλες Βρετανικές συλλογές (€2.000 - 3.000), το Χιονισμένο Τοπίο του Θωμόπουλου (€2.800 - 5.000),το Χωρίς Τίτλο (Σειρά Διαδηλώσεις) της Καίτης Στεφανίδου (€3.000 - 5.000), ο Ναύτης του Κάραγιαν (€1.400 - 2.000), η Γυναίκα στα κόκκινα του Πανταλέοντα (€900 - 1.800), το Εξωκλήσι του Ιθακήσιου (€900 - 1.500), τα Κεριά του Φραγκούδη (€800 - 1.300) και ο Ναύτης του Τσαρούχη (€1.850 - 3.000).
Τα highlights της δημοπρασίας
Πολύκλειτος Ρέγκος, Καραβόσκαρο - Άγιος Νικόλαος - Σκίαθος, (λάδι σε σε hardboard, 80 x 58 εκ. €4.200 - 7.000)
Στην εξαιρετικά δραστήρια καλλιτεχνική του πορεία ο Πολύκλειτος Ρέγκος (1903 -1984), από τους σημαντικώτερους Έλληνες τοπιογράφους και πορτρετίστες, προσεγγίζει τα θέματα του με τρυφερότητα, αναζητώντας την εσωτερική τους ένταση. Στο Καραβόσκαρο, έργο με ιμπρεσιονιστικά στοιχεία, ο Ρέγκος δημιουργεί μια αλληγορία προσεγγίζοντας το καράβι ως ένα πληγωμένο κήτος. Στο φόντο με τις ελεύθερες πινελιές η θάλασσα και ο ουρανός συγχέονται ενω οι μικροσκοπικές φιγούρες εντείνουν το δέος απέναντι στη θάλασσα.
Θεόδωρος Πανταλέων, Το Πινέλο της Νιότης (λάδι σε hardboard, 70 x 50 εκ. €3.000 - 5.000)
Το Πινέλο της Νιότης ανήκει στη τελευταία σειρά του Ελλαδίτη σουρεαλιστή Θεόδωρου Πανταλέοντα (1945). Η εμβληματική γυναικεία φιγούρα, αποκτά στο Πινέλο της Νιότης αυτοκρατορικά στοιχεία με ρωμαικές και ανατολικές αναφορές. Το έργο εξελίσσεται σε τρία επίπεδα με αναγεννησιακά και σουρεαλιστικά τοπία στο άνω μέρος ενώ μπροστά και κάτω από τη φιγούρα οι νεκρές φύσεις παραπέμπουν στην ολλανδική μπαρόκ. Η κεντρική γυναικεία φιγούρα, που θα μπορούσε να είναι η Μήδεια ή η πολεμική Αστάρτη, βρίσκεται εντός και παράλληλα δημιουργεί ένα χώρο φανταστικό με σουρεαλιστική κατεύθυνση.
Γιώργος Μαυροϊδης, Ύδρα (λάδι σε καμβά, 54,5 x 64,5 εκ. €2.700 - 5.000)
Σημαντικός ζωγράφος της γενιάς του ''30, ο Γιώργος Μαυροϊδής (1912 - 2003) υπήρξε καθηγητής και πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών (ΑΣΚΤ). Από μητέρα Λευκάδια και πατέρα Κύπριο μεγάλωσε στη Λάρνακα μέχρι την ηλικία των δώδεκα απ΄όπου έφυγε για να φοιτήσει σε σχολεία του Πειραιά. Αληθινός, κράτησε το έργο του καθαρά ζωγραφικό, απαλλαγμένο από κάθε ανάγκη επεξηγηματικής καθοδήγησης και συνεισέφερε στο καλλιτεχνικό έργο της επαναστατικής γενιάς του ΄30 τοπία, ανθρώπινα και φυσικά, εμποτισμένα με μια ρευστή κίνηση και μια διφορούμενη εσωτερικότητα ανοικτή προς ερμηνεία. Η Ύδρα, συνενώνει στοιχεία εξπρεσιονιστικά και αφαιρετικά συνθέτοντας ένα ρευστό τοπίο.
Κώστας Κουλεντιανός, Χωρίς Τίτλο (επιτοίχιο γλυπτό ζωγραφισμένο με λάδι σε ξύλινο ταμπλό 100 x 70 εκ. €2.400 - 3.000)
Ενας από τους τελευταίους του μοντερνισμού, ο Κώστας Κουλεντιανός (1918 - 1995) απελευθερώνεται από την ακαδημαική ατμόσφαιρα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών όταν αποκτά στο Παρίσι μια νέα καλιτεχνική και φυσική πατρίδα. Το Παρίσι των μεγάλων μουσείων, διανοουμένων και καλιτεχνών, τον βοηθά να ξεφύγει εντελώς από τον ρεαλισμό, να πειραματιστεί με νέες φόρμες, να φτάσει στην αφαίρεση και σταδιακά να βρει την δική του προσωπική έκφραση και ταυτότητα. Στο έργο Χωρίς Τίτλο υπάρχουν στοιχεία που ανάγονται στον σουπρεματισμό και κατ΄επέκταση στη Ρωσική Πρωτοπορία.
Περισσότερες πληροφορίες: http://www.psatharis-auctions.com.cy/