© Wethersfield Foundation, Inc.
Της Katya Kazhakina
Πέρα από τους επίσημους κήπους, τις παλιές γλυπτές βεράντες και τα περίτεχνα σιντριβάνια, υψώνεται το Wethersfield - το κτήμα μίας από τις πλουσιότερες οικογένειες της Αμερικής κάποτε.
Εκεί, ανάμεσα σε κυλιόμενους λόφους 95 μίλια βόρεια της Νέας Υόρκης, ένας εγγονός του James Jewett Stillman, του επικεφαλής της τράπεζας που θα γινόταν η Citigroup Inc., οραματίστηκε την ιδιωτική του Εδέμ – ένα οχυρό με άμαξες με άλογα, κορδωμένα παγόνια και το μεγαλείο της Χρυσής Εποχής.
Αλλά σήμερα, σα χαρακτήρες της Evelyn Waugh, οι κληρονόμοι του Stillman αγωνίζονται για να διατηρήσουν το αγαπημένο τους Wethersfield στην εποχή της ψυχρής οικονομικής πραγματικότητας. Το κτήμα, που κάποτε θεωρείτο προστατευμένο, τώρα βρίσκεται όλο και πιο χαμηλά. Με τα χρόνια, διαχειριστές του Homeland Foundation, στους οποίους είχε ανατεθεί η διατήρηση του Wethersfield, έφαγαν εκατομμύρια, σύμφωνα με μια κρατική έρευνα.
Και έτσι, τα πράγματα έφτασαν σε αυτό το σημείο: πλούσια έργα τέχνης που είχαν συλλεχθεί από τον αείμνηστο Chauncey Devereux Stillman, εγγονό του πατριάρχη της οικογένειας, βγαίνουν σε δημοπρασία. Ελπίζουν ότι τα έσοδα θα είναι αρκετά για να ξαναδώσουν ζωή στο όραμα του ιδρυτή και να διατηρήσουν το Wethersfield -το σπίτι, τους κήπους και τα μονοπάτια του- για το δημόσιο καλό.
© Wethersfield Foundation, Inc.
Μπορεί να θεωρήσει εύκολα κανείς το Wethersfield ως μια κλασική ιστορία κατασπατάλησης περιουσίας: η μια γενιά βγάζει χρήματα, ενώ η άλλη τα σπαταλά. Αλλά η μακρά ιστορία της περιουσίας του Stillman -αξίας περίπου 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σε σημερινά λεφτά, όταν ο James Stillman πέθανε το 1918- είναι μια ιστορία που προειδοποιεί για τον αυξανόμενο αριθμό οικογενειών που δημιουργούν ιδιωτικά επενδυτικά οχήματα και ιδρύματα, για να προστατεύσουν τον πλούτο και την κληρονομιά τους. Ένα ξεκάθαρο μάθημα: Επιλέξτε σωστά τους διαχειριστές των χρημάτων σας.
«Σε κίνδυνο»
«Αυτές οι δυναστίες βρίσκονται δυνητικά σε κίνδυνο», είπε ο William Kambas, ένας εταίρος στην ομάδα διαχείρισης ιδιωτών πελατών και φόρων του δικηγορικού γραφείου Withers Bergman LLP. «Συχνά, η δεύτερη, η τρίτη και οι επόμενες γενιές μπορεί να μην είχαν την εκπαίδευση, την κατάρτιση και την έκθεση για τη διαχείριση των περιουσιακών τους στοιχείων, όπως είχαν οι αρχικοί δημιουργοί του πλούτου. Μπορεί να είναι πιο δύσκολο να αξιολογηθεί η δράση των εξωτερικών συμβούλων.»
Κατά την ακμή τους, η οικογένεια Stillman ήταν ανάμεσα στους γαλαζοαίματους της Νέας Υόρκης -όχι ακριβώς σαν την οικογένεια Carnegie, αλλά εξαιρετικά πλούσιοι. Ο James Stillman, ένας συνομήλικος των William Rockefeller και E.H. Harriman, μεγαλούργησε στους σιδηροδρόμους, στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και στις εταιρίες τηλεγράφων. Φίλος και πρώιμος πάτρονας της καλλιτέχνιδας Mary Cassatt, είχε σπίτια στο Μανχάταν και στο Παρίσι και ένα μέρος στο Cornwall-on-Hudson της Νέας Υόρκης, από το οποίο πήγαινε στην πόλη με το γιοτ του. Δύο από τις κόρες του παντρεύτηκαν γόνους της οικογένειας Rockefeller. Η National City Bank του, πρόδρομος της Citigroup, ήταν μία από τις ισχυρότερες τράπεζες του έθνους εκείνη την εποχή.
Ο James Stillman © Bettmann Archive
Για τον Chauncey Stillman, ο οποίος σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια και υπηρέτησε ως αξιωματικός πληροφοριών κατά τη διάρκεια του Β'' Παγκοσμίου Πολέμου, το Wethersfield ήταν ένας καρπός αγάπης. Λάτρης των αλόγων και πρωτοπόρος στη διατήρηση της γης, αγόρασε αρκετές κατεστραμμένες φάρμες κατά τη δεκαετία του 1930, δίνοντας στο ακίνητο το όνομα της πόλης του Κοννέκτικατ όπου η οικογένειά του εγκαταστάθηκε το 1705.
Πέρασε πάνω από δύο δεκαετίες δημιουργώντας κήπους που θυμίζουν εκείνους της Ιταλίας του 17ου αιώνα. Σε ένα δωμάτιο με θολωτή οροφή και νωπογραφίες ήταν κάποτε τοποθετημένο το πιο αγαπημένο έργο του, το Portrait of a Halberdier, ένας πίνακας του Pontormo που πωλήθηκε με δημοπρασία στο Μουσείο Getty για $35 εκατομμύρια, λίγο μετά το θάνατό του το 1989.
Αλλά από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, η περιουσία του Wethersfield άρχισε να ξεθωριάζει. Τα έξοδα του ιδρύματος και οι επιχορηγήσεις υπερέβησαν τα έσοδα για 14 συνεχόμενες χρονιές, όπως δείχνουν οι καταθέσεις. Οι διαχειριστές μετέθεταν εκατομμύρια δολάρια σε προσωπικές υποθέσεις, συμπεριλαμβανομένων των πανεπιστημίων τους και των σχολείων των παιδιών τους, σύμφωνα με τις παραδοχές που έκαναν σχετικά κατά την έρευνα του γενικού εισαγγελέα Eric Schneiderman.
Νομικός διακανονισμός
Τα περιουσιακά στοιχεία του Homeland Foundation ανέρχονταν σε 103 εκατομμύρια δολάρια το 1998. Μέχρι τον Απρίλιο του 2015, είχαν εκπέσει στα 31 εκατομμύρια δολάρια. Εκείνη τη χρονιά, ο Schneiderman ισχυρίστηκε ότι οι πρώην διαχειριστές χρησιμοποιούσαν το ίδρυμα ως «κουμπαρά» και ότι ο πρώην πρόεδρος του διέθεσε $701.328 για προσωπικό όφελος. Σε μια συμφωνία με το γραφείο του Schneiderman, επτά πρώην διαχειριστές παραδέχθηκαν ότι συνήθιζαν να δίνουν χρήματα σε «ιδρύματα που δεν είχαν καμία σχέση με το κτήμα Wethersfield».
Οι πρώην διαχειριστές συμφώνησαν να αποζημιώσουν το ίδρυμα με 4,4 εκατομμύρια δολάρια. Χάρη σε αυτή την πληρωμή, τα έσοδα του Homeland υπερέβησαν επιτέλους τα έξοδα στην τελευταία φορολογική δήλωση.
Υπάρχει πλέον ένα νέο διοικητικό συμβούλιο, το οποίο περιλαμβάνει και μέλη της οικογένειας. Οι νέοι διαχειριστές «έπρεπε να κάνουν κάποιες δύσκολες επιλογές για να βάλουν τα πράγματα σε μια σειρά», είπε η Tara Shafer, εγγονή του Chauncey Stillman, η οποία προσχώρησε στο διοικητικό συμβούλιο το 2016.
Henri de Toulouse-Lautrec © Christie's
Για να μπορέσει να ρίξει 20 εκατομμύρια δολαρίων, το συμβούλιο έλαβε άδεια δικαστηρίου το Δεκέμβριο για να πουλήσει πέντε πίνακες και κοντινή αγροτική γη. Το Φεβρουάριο, το Homeland Foundation άλλαξε το σχεδόν 80 ετών όνομά του σε Wethersfield Foundation για να υπογραμμίσει την αποστολή του.
Αυτό το νέο σώμα έχει προσυπογράψει 16 έργα τέχνης, συμπεριλαμβανομένων έργων του Edgar Degas και του John Singer Sargent, στον οίκο Christie''s, προσδοκώντας να συγκεντρώσει περισσότερα από 12 εκατομμύρια δολάρια.
Από τα έργα Μεγάλων Δασκάλων που δημοπρατήθηκαν, το Autumn του Nicolas Lancret έπιασε $1.207.500 στις 27 Απριλίου στη Νέα Υόρκη, πέφτοντας κατά πολύ κάτω από την κατώτατη τιμή εκτίμησης των $2 εκατομμυρίων. Tην ίδια τιμή κατάφερε και ένας πίνακας με ένα αγόρι και ένα σκύλο από τον Henri de Toulouse-Lautrec, ο οποίος είχε κατώτατη τιμή εκτίμησης το $1,5 εκατομμύριο.
«Είμαι πολύ λυπημένη γι ''αυτό, διότι γνωρίζω πόσα σήμαιναν αυτά τα έργα για τον πατέρα μου», δήλωσε η Theodora S. Budnik, κόρη του Chauncey Stillman. «Αλλά η επιβίωση του Wethersfield είναι πιο σημαντική.»
Πηγή: bloomberg.com
Απόδοση: Νάσια Καλαμάκη