Jennifer Guidi: Η νέα αγαπημένη της αγοράς της τέχνης

Jennifer Guidi: Η νέα αγαπημένη της αγοράς της τέχνης

Jennifer Guidi, Sunset (Painted Light Pink Grey Sand SF #1F, Orange Blue Pink Lavender and Yellow) (2017) © David Kordansky Gallery

Το 2014 η καλλιτέχνιδα Jennifer Guidi παρουσίασε το νέο έργο της σε δύο ταυτόχρονες εκθέσεις: μία την πρώτη ατομική της έκθεση στη Νέα Υόρκη και την άλλη πρώτη της ατομική έκθεση στο Λος Άντζελες από το 2006. Στα χρόνια που μεσολάβησαν, η πρακτική της είχε μετατοπιστεί ριζικά. Η προηγούμενη έκθεση της στο Λος Άντζελες, στην ανενεργή πλέον γκαλερί ACME, είχε παρουσιάσει ρεαλιστικά τοπία σπιτιών στην πόλη, αλλά όταν επανεμφανίστηκε σχεδόν μια δεκαετία αργότερα, οι δύο χώροι -η LAXART του Λος Άντζελες και η Nathalie Karg Gallery της Νέας Υόρκης– παρουσίασαν έργα επηρεασμένα από ένα πρόσφατο ταξίδι στο Μαρόκο. Στα έργα ζωγραφικής, κύματα άμμου δημιουργούσαν ένα κυματιστό μοτίβο που έμοιαζε να κινείται πάνω από τους πολυεπίπεδους καμβάδες. Στους επισκέπτες φαινόταν να αρέσουν.

«Όλοι όσοι ανταποκρίνονται πραγματικά στη δουλειά μου μιλάνε για παιχνίδι με την άμμο στην παραλία», δήλωσε η Guidi τότε. «Όλοι καταλαβαίνουν πώς είναι αυτή η αίσθηση.»

Μπορεί να ήταν η πρώτη της ατομική έκθεση στη Νέα Υόρκη και η πρώτη φορά που παρουσίαζε καινούρια δουλειά, αλλά η αγορά για αυτά τα έργα τέχνης με άμμο εκτινάχτηκε αμέσως -και συνεχίζει να ανεβαίνει. Μέσα σε μόλις τρία χρόνια, η δουλειά της Guidi έχει γίνει η πιο περιζήτητη από τους πιο δυνατούς συλλέκτες του κόσμου. Πηγές λένε ότι τα έργα που έκανε η Guidi τα τρία τελευταία χρόνια έχουν αποκτηθεί από τον ιδιοκτήτη του Christie''s Francois Pinault και τον τιτάνα-μεγαλοεπενδυτή Steven A. Cohen, καθώς και από τους Eli Broad και Maurice Marciano, δύο μεγάλους συλλέκτες που τα τελευταία χρόνια έχουν ανοίξει τα δικά τους ιδιωτικά μουσεία στο Λος Άντζελες. Η έκθεση της Guidi το Μάρτιο στην γκαλερί Almine Rech της Νέας Υόρκης λέγεται ότι πούλησε έργα σε συλλέκτες όπως η οικογένεια Mugrabi και ο έμπορος τέχνης από το Παρίσι Patrick Seguin -αν και η Almine Rech, μέσω ενός αντιπροσώπου, αρνήθηκε ότι αυτοί οι συλλέκτες ήταν μεταξύ των αγοραστών. Τα έργα που παρουσιάστηκαν τους δύο προηγούμενους μήνες σε ατομική έκθεση στην David Kordansky Gallery στο Λος Άντζελες ήταν τόσο επιθυμητά ώστε, προκειμένου να αποκτήσει ένα έργο, ένας συλλέκτης έπρεπε πρώτα να αγοράσει ένα έργο για δωρεά σε ίδρυμα. Η ίδια η καλλιτέχνιδα ασχολείται στενά με την τοποθέτηση των έργων της σε συλλογές.

Άποψη εγκατάστασης της έκθεσής της στην γκαλερί Nathalie Karg στη Νέα Υόρκη © Nathalie Karg

Αν αυτό ακούγεται οικείο, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι καλλιτέχνες όπως ο Mark Grotjahn και ο Alex Israel τα τελευταία χρόνια έχουν κινηθεί έτσι ώστε να ρυθμίσουν τις αγορές τους με πολύ παρεμφερείς τρόπους, αλλάζοντας το παραδοσιακό μοντέλο των εμπόρων που έχουν στόχο να πουλήσουν τα έργα σε κορυφαίους συλλέκτες. Άλλωστε, η Guidi είναι παντρεμένη με τον Grotjahn: ζουν μαζί με τα εννιάχρονα δίδυμα παιδιά τους στο Λος Άντζελες.

«Ο Mark και η Jen ελέγχουν το πού τοποθετείται κάθε κομμάτι, έτσι ώστε οι συλλέκτες να πιστέψουν ότι είναι ασφαλές να αγοράσουν έργα τους, διότι ελέγχουν την αγορά τους», είπε ένας σύμβουλος τέχνης. «Όλοι θέλουν ένα», είπε ένας άλλος σύμβουλος. «Όλοι οι Ευρωπαίοι πελάτες μου θέλουν ένα. Ο μεγαλύτερος Σκανδιναβός πελάτης μου θέλει ένα.»

Αλλά η εκπληκτική άνοδος αυτής της νέας αδυναμίας της αγοράς, η οποία ανέβηκε στην κορυφή σε ελάχιστο χρόνο συγκριτικά με πολλούς από τους συνομηλίκους της, ώθησε επίσης ορισμένους να πούνε ότι η κατάσταση είναι υπερβολική. Ο συλλέκτης και έμπορος τέχνης Stefan Simchowitz άναψε φωτιές όταν ανήρτησε ένα παραλήρημα στη σελίδα του στο Facebook, κράζοντας κάποιους που μπήκαν στην αγορά της Guidi τόσο δυναμικά.

«Δεν έχω τίποτα εναντίον της Jen Guidi, είναι φίλη μου, όπως είναι και ο σύζυγός της Mark, αλλά αν ακόμη ένας μου ζητήσει να του βρω έναν πίνακα της Jen Guidi, νομίζω ότι θα ξεράσω», έγραψε ο Simchowitz. «Αυτό είναι ένα μήνυμα προς όλους εσάς τους μέτριους, υπερβολικά πλούσιους λευκούς, των οποίων η ζωή είναι ένα ακριβό και υπερτιμημένο διαφημιστικό και η αγάπη για το να αγοράζετε πράγματα μπορεί να σας οδηγήσει στο να τα πουλήσετε την επόμενη εβδομάδα για τη διπλάσια τιμή, ενώ προσποιείστε ότι είστε συλλέκτες στο διοικητικό συμβούλιο ενός μουσείου και πλουτίζετε περισσότερο από την πιο σαχλή μορφή εμπορίου τέχνης που έχει γνωρίσει ο άνθρωπος: ΑΝΤΕ Γ*ΤΕ. Πραγματικά ΑΝΤΕ και Γ*ΤΕ. Σας βαρέθηκα και είμαι βέβαιος ότι και η Jen το ίδιο.»

(Αυτό, βέβαια, το έγραψε ο άνθρωπος που έγινε γνωστός επειδή αγόραζε έργα νέων καλλιτεχνών σε χαμηλές τιμές και τα πωλούσε για πολύ υψηλότερες τιμές.)

Και αυτό το ξέσπασμα επειδή, όπως είπε ο Simchowitz: «Τις τελευταίες δέκα μέρες έχω κυριολεκτικά μια δωδεκάδα ανθρώπων -μεσαίου επιπέδου συμβούλους τέχνης- να με ρωτούν για την Jen Guidi.» Προσέθεσε ότι σύμβουλοι του είχαν πει πρόσφατα ότι ένας πολύ σημαντικός συλλέκτης μεταπώλησε έναν πίνακα της Guidi μόλις τρεις εβδομάδες αφότου τον απέκτησε, επειδή υπάρχει τόση ζήτηση στη δευτερογενή αγορά.

Αλλά όταν συνειδητοποίησε ότι τα έργα έχουν φτάσει σε επίπεδο τροπαίων -«Πηγαίνεις σε κάθε σπίτι συλλέκτη και υπάρχει ένα μικρό πραγματάκι της Kusama και ένας αστείος πίνακας του Richard Prince και ένας πίνακας του George Condo και πίνακες άμμου της Guidi», είπε ο Simchowitz–, δεν ήταν σίγουρος ότι το έργο είναι αρκετά καλό γι' αυτό το επίπεδο.

«Δεν είναι κακό -η Jen Guidi είναι μία πολύ ελπιδοφόρα και ενδιαφέρουσα καλλιτέχνιδα», δήλωσε ο Simchowitz. «Η δουλειά είναι διακοσμητική, είναι ελκυστική, αλλά έχουν λυσσάξει όλοι επειδή είναι ακριβό.»

Άλλοι σύμβουλοι συμφώνησαν και αμφισβήτησαν εάν η καλλιτέχνιδα λαμβάνει επαρκή υποστήριξη από μουσεία, γεγονός που μπορεί να εξασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη φήμη ενός καλλιτέχνη. Σύμφωνα με τον ιστότοπο της καλλιτέχνιδας, βέβαια, το έργο της βρίσκεται στις συλλογές του Μουσείου Hammer, στη Rubell Family Collection και στο Ίδρυμα Τέχνης Marciano.

Ορισμένοι έμποροι και σύμβουλοι τέχνης είπαν ότι έμειναν εκτός παιχνιδιού, επειδή το έργο και ο θόρυβος γύρω από αυτό δεν τους ενδιαφέρει καθόλου. «Το καταλαβαίνω λόγω Mark και της ίντριγκας γύρω από αυτό, αλλά όχι σε αυτό το επίπεδο», είπε ένας σύμβουλος. «Δεν καταλαβαίνω το τρελό ενδιαφέρον.» «Μοιάζουν με χρήματα στον τοίχο», είπε άλλος. «Μπορεί να μην είναι καλή τέχνη, αλλά μοιάζουν με χρήματα στον τοίχο».

Ωστόσο, οι τιμές αυξάνονται σταθερά. Σύμφωνα με πηγές, τα έργα προσφέρονταν για ένα ήδη υψηλό ποσό των 50.000 δολαρίων το καθένα το 2014 στη γκαλερί της Nathalie Karg. Πέρυσι, ήταν 80.000 έως 100.000 δολάρια στη δευτερογενή αγορά και τώρα πωλούνται μέχρι και 160.000 δολάρια.

(Δεν υπάρχει τρόπος να συγκρίνουμε αυτές τις τιμές με αποτελέσματα των δημοπρασιών, διότι δεν έχει βγει κανένας πίνακας σε δημοπρασία, εκτός από τα φιλανθρωπικά γκαλά για το LAXART, το Two by Two για το AIDS και την Τέχνη και το Ίδρυμα Leonardo DiCaprio).

Η καλλιτέχνιδα, βέβαια, έχει τους οπαδούς της. Η Lauri Firstenberg, ιδρύτρια της LAXART, η οποία διοργάνωσε την έκθεση της Guidi εκεί το 2014, χαρακτήρισε την έκθεση «εκπληκτική» και είπε ότι έκτοτε «το έργο έχει εξελιχθεί σε κλίμακα και οπτική».

«Η ζήτηση έχει κορυφωθεί και φαντάζομαι ότι η καλλιτέχνιδα και οι γκαλερί έχουν στρατηγική για να τοποθετήσουν το έργο εξίσου σε ιδρύματα, σε εκείνους που την υποστήριξαν από την αρχή, δημιουργώντας μια διεθνή βάση συλλεκτών, και πέρα ??από την υποστήριξη που έχει εδώ στην πατρίδα της», δήλωσε η Firstenberg, η οποία τώρα διαχειρίζεται μια εταιρεία παραγωγής έργων τέχνης στο Λος Άντζελες με τον καλλιτέχνη Anthony James και, προηγουμένως, τη σύμβουλο Lisa Schiff.

Ο Kordansky έχει πει για την Guidi: «Βασίζεται στις Agnes Pelton, Georgia O''Keeffe και Agnes Martin, σε μια ιστορία αφαίρεσης, δημιουργίας σημείων και τοπίων.» Πρόσφατα είχε την πρώτη της ατομική έκθεση σε μουσείο, στο Museo d''Arte Contemporanea Villa Croce στη Γένοβα της Ιταλίας. Ένας εκπρόσωπος της Almine Rech δήλωσε σχετικά με την ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας το Μάρτιο στη Νέα Υόρκη ότι «η γκαλερί τοποθέτησε προσεκτικά κάθε έργο από την καλλιτέχνιδα σε συλλογές πρώτης τάξεως.»

Έχουν υπάρξει πολλοί καλλιτέχνες-διάττοντες αστέρες τα τελευταία χρόνια, η ζήτηση για έργα των οποίων έχει μειωθεί και οι τιμές έχουν ξεφουσκώσει. Το ερώτημα είναι τώρα κατά πόσο η θέση της Guidi θα αντέξει.

«Ο Mark και η Jen είναι πολύ ισχυροί στο Λος Άντζελες», δήλωσε ο Simchowitz. «Αν η Jen Guidi δεν ήταν σε αυτό το επίπεδο, δεν θα ήταν κάτι -οι κανονικοί άνθρωποι θα είχαν πρόσβαση σε αυτό, δεν θα ήταν "μόνο για μουσεία", δε θα ήταν "βγήκε η καλλιτέχνιδα και αμέσως τοποθετήθηκε ανάμέσα στις τάξεις των συλλεκτών".»

«Η Jennifer Guidi είναι σε τέλεια θέση για να γίνει η νέα Kusama, αλλά χωρίς τα 50 χρόνια δημιουργίας και το ψυχιατρείο», προσέθεσε. «Παρουσιάζεται σε ένα κουτί με φιόγκο».

 

Πηγή: ARTNEWS

Απόδοση: Νάσια Καλαμάκη