Ο Sotheby's Κατάφερε το Υψηλότερο Συνολικό Ποσό για Δημοπρασία στο Λονδίνο

Ο Sotheby's Κατάφερε το Υψηλότερο Συνολικό Ποσό για Δημοπρασία στο Λονδίνο

Οι απογευματινές δημοπρασίες Ιμπρεσιονιστών, Μοντέρνας Τέχνης & Σουρεαλισμού που έγιναν στον οίκο δημοπρασιών Sotheby''s την περασμένη Τετάρτη 1 Μαρτίου συγκέντρωσαν  £194,7 εκατ. / $240,8 εκατ. / €227,6 εκατ., με κυρίαρχο έργο το Bauerngarten του Γκούσταβ Κλιμτ, το οποίο έπιασε την τρίτη υψηλότερη τιμής πώλησης για οποιοδήποτε έργο σε δημοπρασία στην Ευρώπη, ενώ πέντε ακόμα έργα πουλήθηκαν για πάνω από £10 εκατομμύρια.

«Το αποψινό εξαιρετικό αποτέλεσμα, θεωρείται ένα νέο ορόσημο για τις δημοπρασίες στο Λονδίνο, ενώ αποτελεί δήλωση για τη δυναμική της παγκόσμιας αγοράς τέχνης για το 2017. Η επιτυχία της αποψινής δημοπρασίας έγκειται στη γνώση της αγοράς, που μας βοηθά να καταλαβαίνουμε τι είναι αυτό που αναζητούν οι αγοραστές, αλλά και στην εμπιστοσύνη που δείχνουν οι πελάτες στον οίκο Sotheby's για εξαιρετικά έργα τέχνης. Αυτό, σε συνδυασμό με τη μεγάλη ζήτηση στην αγορά για έργα εξαίρετου βεληνεκούς, οδήγησε σε αγορές σε παγκόσμια κλίμακα – ειδικά από την Ασία. Μια απίστευτη εμπειρία να την ζεις από το βάθρο», σημείωσε η Helena Newman, Παγκόσμια Συν-Επικεφαλής του Οίκου Sotheby's στο Τμήμα Ιμπρεσιονιστών & Μοντέρνας Τέχνης και Πρόεδρος του Οίκου Sotheby's Ευρώπης. 

Το συνολικό ποσό των £194.753.500 (εκτ. £150,3-197,6 εκατ) αποτελεί μια αύξηση της τάξεως του 108% (GBP) / 78,5% (USD), σε σύγκριση με τις αντίστοιχες δημοπρασίες πέρυσι, σε ένα ποσοστό πωλήσεων 88,9%.


Για το σπάνιο αριστούργημα του Γκούσταβ Κλιμτ Bauerngarten ανταγωνίστηκαν τέσσερεις πλειοδότες, προσφέροντας £48 εκατ. / $59,3 εκατ. / €56,1 εκατ., τιμή ρεκόρ για τοπιογραφία του καλλιτέχνη και η τρίτη υψηλότερη για έργο σε δημοπρασία της Ευρώπης, μετά το Walking Man I του Giacometti (£65,001,250) στο Sotheby's Λονδίνου το Φεβρουάριο 2010 και το The Massacre of the Innocents του Rubens (£49,506,648) στο Sotheby's Λονδίνου τον Ιούλιο 2002. Ένα από τα πιο σημαντικά έργα του καλλιτέχνη που έχουν εμφανιστεί ποτέ σε δημοπρασία, το  Bauerngarten, το οποίο δημιουργήθηκε το 1907 και παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή από το 1994, είχε εκτεθεί πρόσφατα στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου στην έκθεση Painting the Modern Garden. Ένα ακόμα έργο του Κλιμτ, το Girl in the Foliage επίσης τράβηξε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των αγοραστών, ίσως εξαιτίας της αναστάτωσης που προκλήθηκε όταν η προηγούμενη ιδιοκτήτρια του πίνακα Bibiana Preisinger ισχυρίστηκε ότι δεν πούλησε ποτέ το έργο στον εκλιπόντα έμπορο τέχνης Serge Sabarsky, όπως αναφερόταν στον κατάλογο της δημοπρασίας, αλλά ότι τον είχε χάσει. Εν τέλει, το πρόβλημα λύθηκε, καθώς δε διεκδίκησε το έργο, και το έργο πουλήθηκε στο ίδρυμα Gustav Klimt Vienna 1900, στα £4 εκατ. / $5,3 εκατ., διπλασιάζοντας την αρχική υψηλή εκτίμηση του £1,8 εκατ., 

Μία ακόμα πολύ σημαντική στιγμή της δημοπρασίας ήταν το Plant de Τomates, ένα έργο του 1944 από τον Πάμπλο Πικάσο το οποίο διεκδικήθηκε από τέσσερεις πλειοδότες κι εκτοξεύθηκε από την αρχική υψηλή εκτίμηση των £15εκατ. στα £17 εκατ. / $21,1 εκατ. / €19,9 εκατ. Το έργο, το οποίο δημιουργήθηκε λίγες μέρες πριν την απελευθέρωση του Παρισιού, αποτελεί μέρος μιας σειράς από 5 πίνακες που απεικονίζουν μια ντοματιά στο διαμέρισμα που μοιραζόταν με τη Μαρία-Τερέζα, και βρίθουν προσωπικής, πολιτικής και πολιτιστικής σημασίας. Το έργο είναι το πιο περίπλοκο και οπτικά δυνατό παράδειγμα της πλέον επιθυμητής σειράς του καλλιτέχνη από την πολεμική περίοδο. Το έργο πουλήθηκε τελευταία φορά το 1976 για $198.000 από τον Οίκο Sotheby's της Νέας Υόρκης και βρισκόταν έκτοτε σε προσωπική συλλογή για τέσσερις δεκαετίες. Το συνολικό ποσό που επετεύχθη για 8 έργα του Πικάσο κατά τη διάρκεια της βραδιάς ήταν £54,7εκατ. / $67,7 εκατ., με τρία από αυτά τα έργα να πωλούνται για πάνω από δέκα εκατομμύρια λίρες Αγγλίας, συμπεριλαμβανομένου του μνημειώδους Femme Νue Αssise, το οποίο πουλήθηκε για £13,7εκατ. / $16,9 εκατ.

Το έργο Contra-Composition VI, 1924 του ιδρυτή και πρωτεργάτη του ολλανδικού ριζοσπαστικού καλλιτεχνικού κινήματος De Stijl, Θίο φαν Ντόυσμπουργκ, αγοράστηκε για τη μόνιμη συλλογή του μουσείου De Lakenhal του Λάιντεν της Ολλανδίας. Ο πίνακας, ο οποίος πουλήθηκε για £1,6 εκατ. / $1,9εκατ., αποκτήθηκε με την υποστήριξη της Ένωσης Rembrandt, η οποία το έκρινε ως έργο ιδιαίτερης εθνικής σημασίας.

Στο κομμάτι του Σουρεαλισμού, κυρίαρχο ήταν το έργο Souvenir de Voyage, του Ρενέ Μαγκρίτ, το οποίο πουλήθηκε προς £3,4 εκατ. / $4,2 εκατ., σχεδόν ένα εκατομμύριο πάνω από την αρχική εκτίμηση. Άλλο ένα πολύ δυνατό έργο του καλλιτέχνη, το Le repas de Νoces, που έκανε το ντεμπούτο του στις δημοπρασίες, έπιασε τη σχεδόν διπλάσια τιμή από την αρχική εκτίμηση, αφού πουλήθηκε για £2 εκατ. / $2,5 εκατ. (με εκτίμηση τις £900.000-1.200.000). Το έργο αυτό αποτελεί το καλύτερο δείγμα gouache του καλλιτέχνη που εμφανίστηκε ποτέ στην αγορά τα τελευταία χρόνια.

Άλλες αξιοσημείωτες τιμές σημειώθηκαν για έργα των Αμέντεο Μοντιλιάνι, Πωλ Γκωγκέν, Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ, Άλφρεντ Σισλέ,  Όσκαρ Κόκοσκα, Πωλ Ντελβώ, Χοάν Μιρό, Ζαν Αρπ, καθώς και για ένα έργο του Ωγκύστ Ροντέν από τη διάσημη συλλογή του Λόρδου και της Λαίδης Attenborough και για το έργο Ino του Φράνσις Πικαμπιά από τη συλλογή της Γαλλίδας επιπλοποιού και σχεδιαστή κοσμημάτων Rose Adler, στην οποία ο καλλιτέχνης δώρισε το έργο κι εκείνη σχεδίασε το Art Deco κάδρο.

Συνολικά, 42% των έργων δεν είχαν εμφανιστεί ποτέ ξανά σε δημοπρασίσ, ενώ σημειώθηκε ρεκόρ συμμετοχής από 38 χώρες, με σημαντική αύξηση στον αριθμό των συμμετεχόντων από κυρίαρχες περιοχές όπως η Ασία, οι Η.Π.Α και το Ηνωμένο Βασίλειο, σε σχέση με την περσινή χρονιά.

 

Αννίτα Αποστολάκη