@ Ans Brys
Της Anny Shaw
Για 30 χρόνια, ο David Bowie θαύμαζε το ρετάμπλ του από τον Τζάκοπο Τιντορέττο, τόσο που έδωσε το όνομα του βενετού ζωγράφου στη δισκογραφική του. Αλλά πού να ήξερε ότι κάτω από τα στρώματα λαδιού υπήρχε ένα σχέδιο το οποίο χρονολογεί τον πίνακα προγενέστερα απ'' ό,τι θεωρούσαν.
Η ανακάλυψη από το Royal Institute for Cultural Heritage στις Βρυξέλλες, του οποίου η τεχνική ανάλυση αποκάλυψε επίσης ότι ο πίνακας είχε ζωγραφιστεί εξ ολοκλήρου από το βενετό καλλιτέχνη και όχι από το εργαστήριό του, αποτέλεσε το έναυσμα για σχέδια επιστροφής του πίνακα στη Βενετία για την Μπιενάλε του 2019. Το ρετάμπλ θα εκτεθεί μαζί με μια ομάδα έργων Φλαμανδών Μεγάλων Δασκάλων, οι οποίοι θαύμαζαν ή είχαν επηρεαστεί από τον Τιντορέττο, όπως ο Ρούμπενς, ο Βαν Ντάικ και ο Maerten de Vos.
Ο πίνακας αγοράστηκε από έναν ευρωπαίο συλλέκτη του οποίου το όνομα δεν έχει αποκαλυφθεί για £155,000 (£191,000 με τα ποσοστά) στη δημοπρασία της συλλογής του Bowie από το Sotheby''s τον περασμένο Νοέμβριο. Ανακοινώθηκε αμέσως ότι ο πίνακας, ο οποίος τώρα χρονολογείται στο 1560-1570, θα πήγαινε ως δάνειο μακρού χρόνου στο Σπίτι του Ρούμπενς στην Αμβέρσα, ένα μουσείο που αγαπούσε ο Bowie, όπου ο πίνακας θα αποκαλυφθεί αυτήν την εβδομάδα.
Ο αείμνηστος μουσικός είχε αγοράσει τον καμβά από το λονδρέζο έμπορο Colnaghi το 1987 και το Ίδρυμα Colnaghi είναι αυτό που συντονίζει το ερευνητικό πρότζεκτ. Περαιτέρω ανάλυση αργότερα μέσα στη χρονιά θα εξετάσει τον ουρανό και τις αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες της σύνθεσης. Μια ακαδημαϊκή έκδοση για το ρετάμπλ θα εκδοθεί τον Οκτώβριο.
Ο Τιντορέττο ζωγράφισε το έργο που απεικονίζει έναν άγγελο να προειδοποιεί την Αγία Αικατερίνη την Αλεξανδρινή για το επικείμενο μαρτύριό της, για την εκκλησία του San Geminiano στην πλατεία του Αγίου Μάρκου στη Βενετία, όπου παρέμεινε μέχρι την κατεδάφιση της εκκλησίας το 1807. Ο πίνακας τοποθετήθηκε για λίγο στην Galleria dell'' Academia στη Φλωρεντία, πριν εξαφανιστεί σε ιδιωτικά χέρια. Το έργο έφυγε από τη Βενετία πιθανότατα γύρω στο 1818, όταν το απέκτησε ο συνταγματάρχης T.H. Davies.
Η έκθεση του 2019 στη Βενετία θα εστιάσει στην κατεδαφισμένη εκκλησία του San Geminiano και στα έργα τέχνης που κάποτε φιλοξενούσε. Ο Ρούμπενς πιθανότατα είδε το ρετάμπλ του Τιντορέττο εκεί, ενώ ο Άντονι Βαν Ντάικ, ο διάσημος μαθητής του, το σχεδίασε in situ.
Ο Ben Weyts, ο υπουργός τουρισμού του Βελγίου, περιγράφει την έκθεση ως "μια μοναδική ευκαιρία για να παρουσιαστούν οι μεγάλοι Φλαμανδοί ζωγράφοι στον κόσμο στο μέρος απ'' όπου -περισσότερο απ'' οπουδήποτε αλλού- αντλούσαν έμπνευση από τους ιταλούς συναδέλφους τους και από την κληρονομιά των κλασικών χρόνων."