Μπορεί η αγορά να επιστρέφει στην κανονικότητα μετά το lockdown, ωστόσο το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας «γράφει» τη δική του, νέα κανονικότητα που δείχνει ότι οι Έλληνες έμαθαν να ψωνίζουν ηλεκτρονικά και συνεχίζουν να το κάνουν, παρά την άρση των περιοριστικών μέτρων.
Σύμφωνα, με στοιχεία που ανακοίνωσε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) κάθε άλλο παρά επιστροφή στους «φυσιολογικούς» ρυθμούς ανάπτυξης του 25% ετησίως σημειώνει το ηλεκτρονικό εμπόριο προϊόντων στη χώρα μας αφού στο σύνολο του Μαΐου (εβδομάδα 18 έως 22) ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν 107% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 και παραπάνω από τετραπλάσιος από την αρχή του 2020.
Μάλιστα, εντύπωση προκαλεί ότι με την λήξη της καραντίνας οι καταναλωτές δεν επέστρεψαν αυτόματα στο φυσικό δίκτυο των καταστημάτων, αλλά συνέχισαν να αγοράζουν online, δείχνοντας αυξημένη εμπιστοσύνη στο ηλεκτρονικό κανάλι.
Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι από την έρευνα έχουν εξαιρεθεί όλες οι κατηγορίες υπηρεσιών (όπως αεροπορικά εισιτήρια, μουσική, ταινίες, συνδρομές σε παιχνίδια) αλλά και η κατηγορία αγορών από online super markets και ειδών κινητής τηλεφωνίας.
Ωστόσο το διάστημα 18 έως 31 Μαΐου παρατηρήθηκε μια επιβράδυνση του αναπτυξιακού ρυθμού, που λογικά αποδίδεται στην λειτουργία και των εμπορικών κέντρων αλλά και στον σχετικά καλό καιρό που επικράτησε στη χώρα μας.
Οι επιδόσεις του Μαΐου έρχονται σε συνέχεια εκείνων του Απριλίου, όταν η αύξηση στη δαπάνη των ηλεκτρονικών αγορών έφθασε έως και το 171%. Αξιολογώντας την μεταβολή της online δαπάνης από τις πρώτες 9 εβδομάδες του έτους (προ COVID-19), διαφαίνεται ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας εξαπλασιάστηκε σε τζίρο στις εβδομάδες 10 έως 18.
Η παγκόσμια αυξητική τάση που παρουσιάζει το ηλεκτρονικό είναι πλέον γεγονός και το λιανεμπόριο, τόσο σε επίπεδο Business to business όσο και στη Business to Consumer εκδοχή τους, πρέπει να αναπτύξει τις κατάλληλες στρατηγικές για να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις. Και αυτό γιατί οι καταναλωτές βλέπουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο μια ολοκληρωμένη εμπειρία που τους προσφέρει τη δυνατότητα να συγκρίνουν τιμές και να αγοράσουν προϊόντα από όλο τον κόσμο, με μερικά μόνο κλικς από την άνεση του σπιτιού τους.
Ακόμα πιο σημαντικό είναι το ότι ακόμα και αν δεν ολοκληρώσουν τις αγορές τους, οι καταναλωτές τις σχεδιάζουν ηλεκτρονικά. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ για το 2019 ενώ το 88,3% των πωλήσεων εξακολουθεί να λαμβάνει χώρα σε φυσικά καταστήματα, το 90% των καταναλωτών «επηρεάζεται» στις αγορές του από το Διαδίκτυο.