Του Γιάννη Γορανίτη
Η ιδέα των παραδόσεων αντικειμένων με drones είναι σχετικά καινούρια, αλλά οι εμπλεκόμενοι (και κυρίως η Amazon) έχουν προλάβει να την εξελίξουν αρκετά, σε βαθμό που να έχουν ήδη ξεκινήσει οι πρώτες παραδόσεις. Τα νομικά προσκόμματα είναι βέβαια πολλά, το ίδιο και οι δυσκολίες, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η τεχνολογία πρέπει να μείνει στάσιμη.
Οι παραδοσιακές δυνάμεις του χώρου των μεταφορών παρακολουθούν μάλλον αμήχανες τις εξελίξεις και μοιάζουν να τρέμουν στην ιδέα ότι τα γνωστά μέσα θα βγουν στην αχρηστία. Κάποιοι βέβαια από αυτούς όμως αντί να μείνουν με τα χέρια σταυρωμένα και να περιμένουν τις σαρωτικές εξελίξεις, επιλέγουν να καινοτομήσουν με τα ίδια ακριβώς μέσα που τον απειλούν. Πρόσφατα διαβάσαμε για το παράδειγμα της UPS και πλέον στο παιχνίδι μπαίνει και η Ford.
Τα τελευταία 15 μέτρα
Αποτελεί κοινό τόπο στη βιομηχανία των παραδόσεων ότι τα «τελευταία 15 μέτρα» της εκάστοτε παράδοσης ενός αντικειμένου στον τελικό παραλήπτη είναι τα πιο κρίσιμα της διαδικασίας.
Αρκετές εταιρείες προσπαθούν να αυτοματοποιήσουν τη διαδικασία και η πίεση για πιο αποτελεσματικές λύσεις αναμένεται να αυξηθεί αισθητά τα επόμενα χρόνια, λόγω της κατακόρυφης αύξησης που αναμένεται στις κατ' οίκον παραδόσεις.
Το πρόβλημα αυτό έρχεται να λύσει το καινοτόμο concept “Autolivery”, το οποίο οι συμμετέχοντες σε έναν εσωτερικό διαγωνισμό εργαζόμενοι της εταιρείας παρουσίασαν ως ιδέα. Οι επιτελείς εκτίμησαν την ιδέα τους και αποφάσισαν να την υλοποιήσουν. Στην πρόσφατη έκθεση της Βαρκελώνης μάλιστα έδειξαν μέσω VR headsets τον τρόπο που οραματίζονται ότι θα γίνονται οι παραδόσεις εντός των πόλεων.
Η πόλη του αύριο
Το όραμα της Ford για την πόλη του αύριο (“City of Tomorrow”) περιλαμβάνει σαφώς αυτό-οδηγούμενα οχήματα, αλλά δεν αποκλείει τα drones. Τουναντίον. Στο πλαίσιο του σχεδιασμού που παρουσίασε στην MWC της Βαρκελώνης τα αυτόνομα βαν της εταιρείας μπορούν να μεταφέρουν με ταχύτητα και ασφάλεια οτιδήποτε: από φρούτα και λαχανικά, μέχρι φάρμακα.
Εκεί που δεν φτάνουν τα βαν μεταφορών –είτε λόγω ύψους, είτε για λόγους ασφάλειας ή απλώς γιατί δεν μπορούν να βρουν θέση να παρκάρουν– αναλαμβάνουν δράση τα drones.
Βελτίωση της ποιότητας ζωής
Επειδή συχνά πυκνά αναφερόμαστε σε φουτουριστικά concepts, χωρίς να εστιάζουμε στο αντίκρισμα που ενδέχεται να έχουν στην καθημερινότητα των πολιτών, η Ford φροντίζει να υπενθυμίσει τα εξής: οι οδηγοί που κινούνται στους ευρωπαϊκούς δρόμους χάνουν 91 ώρες από τη ζωή τους κολλημένοι στην κίνηση. Κάθε χρόνο.
Γίνεται λοιπόν σαφές πόσο μπορούν να μειώσουν τους χρόνους αυτούς και κατ' επέκταση να βελτιώσουν την καθημερινότητά τους τεχνολογίες όπως αυτή. Παράλληλα, οι πόλεις θα γίνονται ασφαλέστερες, πιο ευχάριστες και «βιώσιμες».
Οι κινήσεις της Ford στον κλάδο της αυτόνομης οδήγησης αναμένεται να ενταθούν. Η εταιρεία έχει ήδη διακηρύξει την πρόθεσή της να λανσάρει πλήρως αυτό-οδηγούμενο όχημα μεταξύ των πρώτων (αν όλα πάνε βάσει σχεδίου, θα βγει στους δρόμους το 2021). Πρόσφατα ανακοίνωσε επένδυση ύψους άνω του ενός δισ. στο startup Argo AI, το οποίο έχει ιδρυθεί από πρώην στελέχη της Google και της Uber και έχει αντικείμενο την εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στον κλάδο της αυτοκίνησης.