Περίπου 200 γαλλικοί όμιλοι μέσων ενημέρωσης, ανάμεσά τους κορυφαία τηλεοπτικά κανάλια και εφημερίδες, κατέθεσαν αγωγή κατά της Meta, ιδιοκτήτριας των Facebook και Instagram, καταγγέλλοντας τις διαδικτυακές διαφημιστικές της πρακτικές, όπως ανακοίνωσαν την Τετάρτη οι δικηγόροι τους, σύμφωνα με το γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων.
Ο τεχνολογικός κολοσσός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατηγορείται ότι «στοχεύει διαφημίσεις με βάση τη μαζική και παράνομη συλλογή προσωπικών δεδομένων των χρηστών», σύμφωνα με κοινή δήλωση των δικηγόρων από τα γραφεία Darrois (Γαλλία) και Scott+Scott (ΗΠΑ).
Η αγωγή κατατέθηκε την Τετάρτη στο εμπορικό δικαστήριο του Παρισιού, με τους ενάγοντες να ζητούν «αποζημίωση για τη μαζική οικονομική ζημία που υπέστησαν εξαιτίας των αθέμιτων επιχειρηματικών πρακτικών της Meta».
Σύμφωνα με το δικόγραφο, η Meta «συνέλεξε μαζικά προσωπικά δεδομένα χρηστών χωρίς ενημέρωση ή συγκατάθεση», παραβιάζοντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.
«Χρησιμοποιώντας αυτά τα δεδομένα για εξαιρετικά στοχευμένες διαφημίσεις, η Meta κυριαρχεί στην αγορά της ψηφιακής διαφήμισης, αποσπώντας το μεγαλύτερο μέρος των διαφημιστικών επενδύσεων σε βάρος των μέσων ενημέρωσης», υποστήριξαν οι δικηγόροι, χαρακτηρίζοντας τη νομική αυτή πρωτοβουλία ως «ιστορική πρωτιά».
Στους ενάγοντες περιλαμβάνονται δημόσιοι και ιδιωτικοί ραδιοτηλεοπτικοί φορείς –από το TF1 έως τη France Télévisions και τη Radio France– καθώς και εφημερίδες όπως οι Le Figaro και Libération, μαζί με εκδότες τοπικών περιοδικών. Η Meta δεν απάντησε άμεσα σε σχετικό αίτημα του AFP για σχόλιο.
«Η Meta και η Google μαζί ελέγχουν το 75% της αγοράς ψηφιακής διαφήμισης και το 90% της ανάπτυξής της», σημείωσαν οι δικηγόροι, επισημαίνοντας ότι το 98% των παγκόσμιων εσόδων της Meta προέρχεται από τη διαφήμιση. «Χωρίς τις αθέμιτες πρακτικές της Meta, τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης θα είχαν λάβει σημαντικά μεγαλύτερο μερίδιο από τις διαφημιστικές επενδύσεις στο διαδίκτυο», προσέθεσαν.
Την ίδια ημέρα, η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε πρόστιμο 200 εκατ. ευρώ (227 εκατ. δολάρια) στη Meta για παραβίαση των κανόνων περί χρήσης προσωπικών δεδομένων στο Facebook και το Instagram.
Το πρόστιμο αφορά το αμφιλεγόμενο σύστημα «pay for privacy» της Meta, βάσει του οποίου οι χρήστες καλούνται είτε να πληρώνουν για να αποφύγουν τη συλλογή των δεδομένων τους, είτε να αποδέχονται τη χρήση τους από τις πλατφόρμες προκειμένου να συνεχίσουν να τις χρησιμοποιούν δωρεάν.