Η Ford Motor και η Nissan Motor επιβεβαίωσαν την Παρασκευή ότι μειώνουν την παραγωγή οχημάτων σε εργοστάσια στις ΗΠΑ και στην Ιαπωνία λόγω έλλειψης ημιαγωγών, επιβεβαιώνοντας την αυξανόμενη ανησυχία για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία το 2021.
Η Ford ανακοίνωσε ότι θα κλείσει ένα εργοστάσιο παραγωγής SUV στο Κεντάκι την επόμενη εβδομάδα, ενώ η Nissan έκανε γνωστό πως θα μειώσει την παραγωγή του Note στο εργοστάσιό της στη πόλη Γιοκοσούκα της Ιαπωνίας, λόγω έλλειψης σε τσιπ. Η Nissan αναμένεται να κατασκευάσει περίπου 5.000 Note μέσα στον Ιανουάριο, όταν ο αρχικός της προγραμματισμός ήταν για 15.000 αυτοκίνητα.
Μέσα στον Ιανουάριο η Honda θα μειώσει παρομοίως την παραγωγή της κατά περίπου 4.000 μονάδες, κυρίως των Jazz/Fit, που κατασκευάζονται στο εργοστάσιό της στη Σουζούκα.
Η Fiat Chrysler κλείνει προσωρινά ένα καναδικό εργοστάσιο και καθυστερεί την επανεκκίνηση της παραγωγής σε ένα εργοστάσιο Jeep του Μεξικού μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου για τον ίδιο λόγο.
"Συνεργαζόμαστε στενά με το παγκόσμιο δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας για να διαχειριστούμε τυχόν κατασκευαστικές επιπτώσεις που προκαλούνται από την παγκόσμια έλλειψη μικροτσίπ", δήλωσε η Fiat Chrysler.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen τον περασμένο μήνα δήλωσε ότι προσαρμόζει την παραγωγή σε εγκαταστάσεις στην Κίνα, τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη λόγω έλλειψης στην προσφορά ημιαγωγών, σύμφωνα με το Reuters.
Την ίδια ώρα, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Αμερικής, η General Motors, δεν χρειάστηκε να μειώσει την παραγωγή, αλλά η εταιρεία παρακολουθεί στενά την κατάσταση.
Η ταχεία ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει αυξήσει τη ζήτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας για ημιαγωγούς, οι οποίοι τροφοδοτούν τα πάντα, από τη διαχείριση μπαταριών, έως συστήματα βοήθειας οδηγού και ψυχαγωγία εντός αυτοκινήτου.
Με φόντο τα παραπάνω, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και ηλεκτρονικών συσκευών - από τηλεοράσεις μέχρι smartphone - κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την παγκόσμια έλλειψη τσιπ, η οποία προκαλεί καθυστερήσεις στην παραγωγή, την ώρα που η καταναλωτική ζήτηση ανακάμπτει σταδιακά από την κρίση του κορονοϊού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η TSMC της Ταϊβάν κυριαρχεί στην αγορά κατασκευής τσιπ, με τη Samsung να βρίσκεται στη δεύτερη θέση, ακολουθούμενη από τις εταιρείες SMIC, GlobalFoundries και UMC, σύμφωνα με τα στοιχεία της Trendforce.
Το πρόβλημα έχει αρκετές αιτίες, λένε στελέχη της βιομηχανίας και αναλυτές, συμπεριλαμβανομένης της μαζικής αγοράς τσιπ από την κινεζικό γίγαντα τεχνολογίας Huawei που πλήττεται από τις αμερικανικές κυρώσεις, της πυρκαγιάς σε εργοστάσιο κατασκευής τσιπ στην Ιαπωνία, των lockdown στη Νοτιοανατολική Ασία και των απεργιών στη Γαλλία.
Το θεμελιώδες πρόβλημα, ωστόσο, είναι οι έλλειψη σε επενδύσεις σε εργοστάσια παραγωγής τσιπ 8 ιντσών που ανήκουν κυρίως σε ασιατικές εταιρείες, πράγμα που σημαίνει ότι δυσκολεύονται να αυξήσουν την παραγωγή καθώς η ζήτηση για κινητά τηλέφωνα, φορητούς υπολογιστές και άλλα ηλεκτρονικά είδη αυξάνεται γρηγορότερα από το αναμενόμενο.
Μια πηγή από προμηθεύτρια εταιρεία εξαρτημάτων ηλεκτρονικών ειδών στην Ιαπωνία δήλωσε στο Reuters ότι υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε WiFi και Bluetooth τσιπ και ότι περιμένει να υπάρξουν καθυστερήσεις άνω των 10 εβδομάδων.
Η αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα, η οποία επισήμανε το πρόβλημα νωρίτερα τον Δεκέμβριο, αναμένει ότι η παραγωγή σε ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα επηρεαστεί το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους, σύμφωνα με έναν ανώτερο αξιωματούχο.
Ο ολλανδικός προμηθευτής τσιπ αυτοκινήτων NXP Semiconductors έχει πει στους πελάτες του ότι πρέπει να αυξήσει τις τιμές σε όλα τα προϊόντα λόγω της «σημαντικής αύξησης» του κόστους υλικών και της «σοβαρής έλλειψης» τσιπ, σύμφωνα με το Reuters.
Άλλοι βραχυπρόθεσμοι παράγοντες που επιδείνωσαν αυτή την έλλειψη σε τσιπ είναι η υπερβολική συγκέντρωση αποθέματος από τον γίγαντα τηλεπικοινωνιών Huawei πριν από τα μέσα Σεπτεμβρίου, όταν οι προμηθευτές της έπρεπε να συμμορφωθούν με τις αμερικανικές κυρώσεις.
Αυτό έγινε ακόμη χειρότερο όταν αντίπαλοι της Huawei, όπως η Xiaomi, επεδίωξαν να κερδίσουν μερίδιο της αγοράς αυξάνοντας τις παραγγελίες εξαρτημάτων.
Κατασκευαστές ηλεκτρονικών ειδών, όπως η Panasonic και η Yamaha, προειδοποιούν επίσης ότι αντιμετωπίζουν κάποιες ελλείψεις τσιπ που επιβραδύνουν την παραγωγή εξοπλισμού ήχου και βιντεοκάμερας, μετά από μια τεράστια πυρκαγιά τον Οκτώβριο που κατέστρεψε ένα εργοστάσιο κατασκευής τσιπ στη νότια Ιαπωνία.
Ανησυχίες έχουν προκύψει επίσης εξαιτίας των απεργιών στη γαλλική κατασκευάστρια τσιπ STMicroelectronics. Η απεργία είχε ως αποτέλεσμα την πτώση της δραστηριότητας κατά περίπου 8%.