Του Γιάννη Παλιούρη
Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη απαιτεί αρχικά δύο πράγματα: ανοιχτό μυαλό για να δεις τις αλλαγές που έρχονται και γρήγορα αντανακλαστικά για να τις ασπαστείς. Κάτι που όπως φαίνεται διαθέτει η παλαιότερη ασφαλιστική εταιρεία στη γειτονική Τουρκία.
Η ασφαλιστική εταιρεία Anadolou χρησιμοποιώντας την τεχνολογία οπτικής αναγνώρισης της IBM κατόρθωσε να επισπεύσει τις διεκπεραιώσεις αποζημιώσεων στα τροχαία ατυχήματα κατά 70%. Η οπτική αναγνώριση της IBM είναι μια πτυχή μόνο του υπερυπολογιστή Watson που η εταιρεία παρέχει σαν εμπορική υπηρεσία σε επιχειρήσεις, ερευνητικά ιδρύματα, εθνικούς οργανισμούς κ.ά.
O Watson, ή για να είμαστε πιο ακριβείς το πρόγραμμα Watson, εμπλέκει υπερυπολογιστικές δομές με τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης και Μηχανικής Μάθησης, δημιουργώντας έτσι μια βεντάλια πρωτοποριακών υπηρεσιών, που σε διαφορετική περίπτωση καμία σχεδόν εταιρεία στον κόσμο δεν θα μπορούσε να έχει στη διάθεσή της.
Επανερχόμενοι στην Anadolu, η ασφαλιστική εταιρεία καλείται να διεκπεραιώσει περίπου 1.200 αποζημιώσεις από τροχαία ατυχήματα ημερησίως. Αυτό σημαίνει ότι αφού ληφθούν οι φωτογραφίες από το ατύχημα ένας υπάλληλος θα πρέπει να ελέγξει τις ζημιές των οχημάτων, συγκρίνοντάς τα με ανέπαφα οχήματα του ίδιου τύπου, να καταλήξει στο ποσό της αποζημίωσης και να γράψει τη σχετική αναφορά.
Αυτά… last year με την τεχνολογία της IBM. Οι φωτογραφίες απλά «φορτώνονται» στην πλατφόρμα του Watson και ο υπολογιστής μέσω οπτικής αναγνώρισης εξάγει ταχύτατα το ποσό της αποζημίωσης. Και όχι μόνο, αφού μπορεί να προτείνει επισκευή ή αντικατάσταση κάποιου ανταλλακτικού, ανάλογα με την έκταση της ζημιάς.
Τα σχέδια της Anadolou δεν περιορίζεται μόνο στα παραπάνω. Αυτή τη στιγμή η τουρκική ασφαλιστική εταιρεία σε συνεργασία με την IBM «εκπαιδεύει» τον Watson έτσι ώστε μέχρι το τέλος του 2019 να βάλει στον «κύκλο» και τα συνεργεία που έχουν συμβόλαιο μαζί της, καθετοποιώντας πλήρως τη διαδικασία αξιολόγηση - αποζημίωση – επισκευή.
Σύμφωνα με μελέτη της McKinsey, η ασφαλιστική βιομηχανία βρίσκεται στα πρόθυρα σεισμικών αλλαγών εξαιτίας της τεχνολογίας. Μάλιστα, εκτιμά ότι οι αλλαγές αυτές θα οδηγήσουν έως το 2030 σε ριζική αναδιάταξη της ασφαλιστικής βιομηχανίας. Το νέο κύμα τεχνολογιών με αιχμές τη Βαθιά Μάθηση, τα Νευρωνικά Δίκτυα και την Τεχνητή Νοημοσύνη θα επιτρέψουν στις ασφαλιστικές εταιρείες να περάσουν από το υφιστάμενο μοντέλο της «αποζημίωσης», στο μοντέλο της «πρόβλεψης και πρόληψης». Η McKinsey προβλέπει ότι ο ρυθμός των αλλαγών – που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη - θα επιταχυνθεί καθώς ασφαλιστές και πελάτες εξοικειώνονται στη χρήση προηγμένων τεχνολογιών.
Όσον αφορά τη σημασία αυτών των αλλαγών, μπορεί κανείς να την κατανοήσει αν λάβει υπόψη ότι η παγκόσμια ασφαλιστική βιομηχανία ανήλθε στα 4,2 τρισεκατομμύρια ευρώ το 2017, για να ξεπεράσει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τα 7,2 τρισεκατομμύρια ευρώ το 2030.
Ωστόσο, όπως και σε κάθε άλλο πεδίο που εμπλέκεται η τεχνολογία, η αρμονικός συγκερασμός με μια παραδοσιακή βιομηχανία όπως η ασφαλιστική, θα υλοποιηθεί μόνο αν κερδηθεί η εμπιστοσύνη των πελατών. Σύμφωνα με έρευνες η βασική ανησυχία για την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στον ασφαλιστικό τομέα είναι πως η αυτοματοποίηση θα λειτουργήσει σαν «φίλτρο» που τελικά θα κάνει ακόμα πιο δύσκολη την αποζημίωσή τους, σε ορισμένες περιπτώσεις.