Του Γιάννη Παλιούρη
Τα τελευταία 20 χρόνια, το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνει σταθερά το αποτύπωμά του, τόσο σε όρους μεγέθους, όσο και στο εύρος του καταναλωτικού κοινού που προσεγγίζει. Για πρώτη φορά, όμως, εκτός εορταστικής περιόδου οι ηλεκτρονικές αγορές στις ΗΠΑ ξεπέρασαν το ποσοστό του 10% των συνολικών λιανικών πωλήσεων, αποδεικνύοντας ότι και το εμπόριο θα έχει σαφή ψηφιακά χαρακτηριστικά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία των ΗΠΑ, το πρώτο τρίμηνο του 2019, το ηλεκτρονικό εμπόριο αντιπροσώπευε το 10,2% των συνολικών λιανικών πωλήσεων, το τρίτο υψηλότερο μερίδιο όλων των εποχών και το πρώτο διψήφιο μερίδιο για τρίμηνο χωρίς εορταστική περίοδο.
Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Statista για την ψηφιακή αγορά, περίπου 270 εκατομμύρια Αμερικανοί θα κάνουν κάποια online αγορά μέσα στο 2019, δαπανώντας συνολικά 548 δισεκατομμύρια δολάρια. Όπως προκύπτει από τον σχετικό πίνακα, βάσει των στοιχείων από το Γραφείο Απογραφής των ΗΠΑ, ο αντίκτυπος των online αγορών στις συνολικές λιανικές πωλήσεις μπορεί να δείχνει μικρότερος από ό, τι πολλοί άνθρωποι νομίζουν, αλλά τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.
Συγκεκριμένα, ενώ το 10,2% φαίνεται μικρό, ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι σε αυτό συμπεριλαμβάνεται κάθε είδος λιανικής πώλησης: από ένα φλιτζάνι καφέ, μέχρι ένα φορτηγό και μια σαλάτα. Ναι, οι Αμερικανοί αγοράζουν πλέον ακόμα και το αυτοκίνητό τους ηλεκτρονικά. Εξαιρώντας, λοιπόν, τέτοιες… εξωτικές κατηγορίες, προκύπτει ότι το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου στις καταναλωτικές δαπάνες αγγίζει σχεδόν το 20%.
Η παγκόσμια αυξητική τάση που παρουσιάζει το ηλεκτρονικό είναι πλέον γεγονός τόσο σε επίπεδο Business to business όσο και στη Business to Consumer εκδοχή του. Και αυτό γιατί οι καταναλωτές βλέπουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο μια ολοκληρωμένη εμπειρία που τους προσφέρει τη δυνατότητα να συγκρίνουν τιμές και να αγοράσουν προϊόντα από όλο τον κόσμο, με μερικά μόνο κλίκς από την άνεση του σπιτιού τους.
Ακόμα πιο σημαντικό είναι το ότι ακόμα και αν δεν ολοκληρώσουν τις αγορές τους, οι καταναλωτές τίς σχεδιάζουν ηλεκτρονικά. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ ενώ το 88,3% των πωλήσεων εξακολουθεί να λαμβάνει χώρα σε φυσικά καταστήματα, το 90% των καταναλωτών «επηρεάζεται» στις αγορές του από το Διαδίκτυο.
H δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου αποτυπώνεται και στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία του GR.EC.A, τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου.
Με βάση εκτιμήσεις του GR.EC.A, στην Ελλάδα λειτουργούν 7.000 εταιρίες με ψηφιακό κανάλι πώλησης ενώ το σήμα πιστοποίησης TrustMark που παρέχει ο GR.EC.A το έχουν πάρει ήδη 160 ηλεκτρονικά καταστήματα.
Η έρευνα του GR.EC.A αποκάλυψε ότι η κατηγορία «διαμονή σε καταλύματα» κατατάχθηκε πρώτη με το 50% στις online αγορές των Ελλήνων, το 2018. Τη λίστα συμπλήρωσαν ταξιδιωτικές υπηρεσίες (46%), έτοιμο φαγητό (43%), ένδυση/υπόδηση (42%), εξοπλισμός Η/Υ (41%), ηλεκτρονικές συσκευές (40%), εισιτήρια για εκδηλώσεις (39%), βιβλία (37%), οικιακά είδη (36%), είδη φαρμακείου (30%), προσωπική φροντίδα (30%) και ασφάλειες (26%).
Το 85% των καταναλωτών έκανε πάνω από το 80% των online αγορών του από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα. Πρόκειται για σημαντική μεταστροφή αφού το 2016 μόνο το 60% των καταναλωτών παρουσίαζε αντίστοιχη καταναλωτική συμπεριφορά. Η μεταστροφή αυτή σχετίζεται με τον αριθμό των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων που λειτουργούν αλλά και την αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρουν.