Του Γιάννη Παλιούρη
Στροφή προς την υιοθέτηση λύσεων Τεχνητής Νοημοσύνη, με σημαντικές επενδύσεις προς την κατεύθυνση αυτή θα κάνουν οι Δημόσιες Υπηρεσίες πέντε ευρωπαϊκών χωρών, σε μια προσπάθεια να εξοικονομήσουν δαπάνες αλλά και να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες προς τους πολίτες.
Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε η Accenture μεταξύ 300 ανώτερων στελεχών πληροφορικής σε δημόσιες υπηρεσίες της Φινλανδίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Νορβηγίας και του Ηνωμένου Βασιλείου. Η συντριπτική πλειονότητα (90%) των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα φέρει ριζικές αλλαγές στις υπηρεσίες τους κατά τα προσεχή έτη, ενώ σχεδόν ο ίδιος αριθμός (86%) δήλωσε ότι ο οργανισμός στον οποίο εργάζονται σχεδιάζει αύξηση δαπανών για εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης τους επόμενους 12 μήνες.
Η εξυπηρέτηση των πολιτών και η αντιμετώπιση περιστατικών απάτης είναι τα δύο πεδία που η Τεχνητή Νοημοσύνη θα βρει τις πρώτες εφαρμογές. Όσον αφορά τα πλεονεκτήματα που προσφέρει, οι ερωτηθέντες αξιολόγησαν ως πιο σημαντικά την αυξημένη αποδοτικότητα, την εξοικονόμηση κόστους και χρόνου καθώς και τη μεγαλύτερη παραγωγικότητα.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το φάσμα των δημοσίων υπηρεσιών που δείχνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την Τεχνητή Νοημοσύνη. Όπως έδειξε η έρευνα της Accenture τα στελέχη που εργάζονται στους τομείς της Άμυνας και της Οικονομίας είχαν την πιο θετική άποψη για τον αντίκτυπο της ΤΝ στις υπηρεσίες τους, με περισσότερο από το ένα τέταρτο (27% και 26%, αντίστοιχα) να αναφέρουν ότι ο οργανισμός τους επενδύει ήδη σημαντικά ποσά.
Αντίστοιχα, στελέχη από Δημόσιες Υπηρεσίες Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης εξέφρασαν τη μεγαλύτερη αισιοδοξία όσον αφορά την ικανότητα υιοθέτησης τουλάχιστον 10 λύσεων Τεχνητής Νοημοσύνης τον επόμενο χρόνο. Στον αντίποδα, τα στελέχη από τον Εκπαιδευτικό τομέα έδειξαν λιγότερη εμπιστοσύνη στην ικανότητα του οργανισμού τους να εφαρμόσουν τον ίδιο αριθμό λύσεων ΤΝ.
Παρά την υποστήριξη για την ανάπτυξη της ΤΝ, τα στελέχη του Δημοσίου Τομέα των πέντε χωρών, δήλωσαν ότι οι υπηρεσίες τους αντιμετωπίζουν συστημικές προκλήσεις στην πορεία αυτή. Περισσότερο από τα δύο τρίτα (71%) ανέφεραν δυσκολίες στην προμήθεια του σωστού εξοπλισμού και πάνω από οκτώ στους δέκα (84%) επεσήμαναν προκλήσεις όσον αφορά την προσαρμογή της συλλογιστικής της ΤΝ στο περιβάλλον της υπηρεσίας τους. Επιπλέον, σχεδόν οι μισοί (42%) έχουν ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια γύρω από τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης και σχεδόν το ένα τρίτο (31%) δήλωσαν ότι δεν διαθέτουν τα απαραίτητα ταλέντα και δεξιότητες για να ανταποκριθούν σε αυτή την τεχνολογία.
Σαν γενικό συμπέρασμα προέκυψε ότι σε αντίθεση με οποιοδήποτε πρόσφατο τεχνολογικό κύμα, η Τεχνητή Νοημοσύνη θα έχει μετασχηματιστικό χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει ότι απαιτεί τη δημιουργία ενός νέου επιχειρησιακού μοντέλου αλλά και την εκπαίδευση του προσωπικού.