Η τεχνολογία συναντά την τέχνη σε μια μοναδική έκθεση στη Στέγη

Η τεχνολογία συναντά την τέχνη σε μια μοναδική έκθεση στη Στέγη

Του Γιάννη Γορανίτη

Μια πρωτότυπη διαδραστική έκθεση που κινείται στα όρια μεταξύ Τέχνης και Τεχνολογίας μόλις άνοιξε τις πόρτες της στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Η έκθεση, με τίτλο «Υβρίδια: Μια διαδραστική έκθεση στα όρια», ακολουθεί την πολύ επιτυχημένη Digital Revolutions και φιλοδοξεί να αποτελέσει την αφορμή για ένα συναρπαστικό ταξίδι σε μια άλλη πραγματικότητα για μικρούς και μεγάλους.

Το liberal.gr είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί την έκθεση πριν σηκωθεί η αυλαία της και να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι ότι το motto «ζήστε το αύριο στη Στέγη» είναι απολύτως ταιριαστό. Η ξενάγηση που παρακολουθήσαμε υπό την καθοδήγηση της επιμελήτριας Manuela Naveau και του Γενικού Διευθυντή της Στέγης, Χρήστου Καρρά, και παρουσία των περισσότερων καλλιτεχνών που εκθέτουν έργα τους, ήταν μια ιδιαίτερα δημιουργική εμπειρία.

Τη συστήνουμε ανεπιφύλακτα σε όσους ενδιαφέρονται για την τεχνολογία, την επιστημονική έρευνα, τις νέες καλλιτεχνικές τάσεις, τον ακτιβισμό και την ποπ κουλτούρα και βέβαια σε όσους αδημονούν να ανακαλύψουν πώς όλα αυτά δένουν μεταξύ.

Υβρίδια: Στα όρια Τέχνης και Τεχνολογίας from SGT | OCC on Vimeo.

Υβριδικά highlights

Στο ξεκίνημα της έκθεσης σας περιμένει το έργο «Social Soul» των Lauren McCarthy και Kyle McDonald, που σας επιτρέπει να πληκτρολογήσετε το όνομα σας στο Twitter και να δείτε τα tweets σας να μεταμορφώνονται σε μια εκτυφλωτική ροή δεδομένων, εικόνων και ήχου. Η τρισδιάστατη απεικόνισή τους γίνεται σε έναν ειδικό χώρο που αποτελείται από 50 οθόνες και αναρίθμητους καθρέφτες. Στο φινάλε της καθηλωτικής εμπειρίας μπορείτε να ανακαλύψετε και ποιο είναι το ψηφιακό σας ταίρι στον κυβερνοχώρο.

Στη συνέχεια μπορείτε να εξερευνήσετε το online τοπίο της ενημέρωσης, μέσω του Newstweek, ενός φαινομενικά «αθώου» laptop που οι δημιουργοί του Julian Oliver και Daniil Vasiliev χαρακτηρίζουν «νέμεσι των ΜΜΕ». Κι αυτό γιατί επιτρέπει στον χρήστη να «χακάρει» τα sites διεθνών ειδησεογραφικών οργανισμών και εφημερίδων, παραλλάσσοντας το περιεχόμενό τους. Το αποτέλεσμα του hacking βέβαια είναι ορατό μόνο σε όσους συνδέονται στο κοινόχρηστο Wi-Fi του εκθεσιακού χώρου, καθώς το έργο έχει μια συμβολική διάσταση και στοχεύει στην ανάδειξη της χειραγώγησης των media.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το πολυσυζητημένο «Loophole for all» του Ιταλού Paolo Cirio. Ο καλλιτέχνης αφού χάκαρε το μητρώο των εξωχώριων εταιρειών με έδρα τα νησιά Κέιμαν και απέσπασε τα στοιχεία τουλάχιστον 200.000 εξ αυτών, έστησε το site Loophole4All.com, μέσω του οποίου πωλούσε έναντι εξευτελιστικών ποσών τα στοιχεία των εταιρειών, αλλά και πιστοποιητικά ίδρυσης που ο ίδιος υπέγραφε. Όπως μας είπε ο Cirio «στόχος ήταν η ανάδειξη των προνομίων και της φοροδιαφυγής των εταιρειών και του προκλητικού καθεστώτος που απολάμβαναν στη χώρα». Οι αρχές των Κέιμαν ενοχλήθηκαν ιδιαίτερα από την πρώτη παρουσίαση του έργου, ενώ το ίδιο συνέβη και με αρκετούς μετόχους που συχνά πυκνά του ζητούν να αφαιρέσει τα στοιχεία τους από την performance. Όλα αυτά απεικονίζονται στο ιδιαίτερα διαφωτιστικό ντοκιμαντέρ που επίσης προβάλλεται στους χώρους της έκθεσης.

Τα αστικά λύματα της Αθήνας παράγουν ενέργεια

Η πλέον χαρακτηριστική επιμειξία τέχνης και επιστημονικής έρευνας γίνεται με αφορμή το πρότζεκτ «Αυτοφωτοσυνθετικά Φυτά» (Plantas Autofotosinteticas) του Μεξικανού Gilberto Esparza. Ο υβριδικός αυτορρυθμιζόμενος οργανισμός που παρουσιάζεται «τρέφεται» με λύματα που συλλέχθηκαν από 12 σημεία της Αθήνας –ο καλλιτέχνης αναφέρθηκε μάλιστα στη δυσκολία του να πείσει τους ιθύνοντες της ΕΥΔΑΠ να τον βοηθήσουν, αν και τελικά αποδείχτηκαν ιδιαίτερα συνεργάσιμοι.

Στη συνέχεια οι μικροοργανισμοί (πρωτόζωα, μικροφύκη, υδρόβια φυτά) που κατοικούν στον πυρήνα του παράγουν ενέργεια, ενώ στο «πεπτικό σύστημά» του αποικίες βακτηρίων τρέφονται από το μολυσμένο νερό και στο «νευρικό σύστημα» καταγράφεται η δραστηριότητα των οργανικών μελών του συστήματος και η παραγωγή ηλεκτρισμού. Στόχος του πρότζεκτ εκτός από την ευαισθητοποίηση είναι και η πρακτική απόδειξη ότι η ορθή διαχείριση των λυμάτων μπορεί να καταστεί επωφελέστατη για την κοινωνία.

Συνολικά στην έκθεση προβάλλονται 16 έργα καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο. Ανάμεσά τους το Memory Overlay, ένα πειραματικό wearable της Αφροδίτης Ψαρρά και το Inhibition του Μαρίνου Κουτσομιχάλη. Πρόκειται για ένα έξυπνο headset που παρακολουθεί την εγκεφαλική δραστηριότητα του χρήστη του και ταυτόχρονα προσπαθεί να δυσχεράνει τη συγκέντρωσή του. Το πείραμα νευρο-ανάδρασης καλεί μάλιστα τους συμμετέχοντες να πάρουν ενεργά μέρος, δημιουργώντας τα δικά τους headsets.

Η Hybrids που διοργανώνεται σε συνεργασία με το ερευνητικό και πολιτιστικό κέντρο νέων μέσων Ars Electronica του Linz της Αυστρίας και με τη στήριξη της Cosmote, περιμένει το κοινό στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης έως τις 15 Ιανουαρίου 2017 καθημερινά από τις 12:00-21:00. Θα διοργανωθούν παράλληλες δράσεις, ομιλίες και εργαστήρια. Περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site της Στέγης.