Του Γιάννη Γορανίτη
Αν λίγα χρόνια πριν έλεγε κάποιος ότι η Volkswagen και οι λοιπές κραταιές αυτοκινητοβιομηχανίες θα αντιμετώπιζαν προβλήματα ανταγωνισμού από μια εταιρεία που όχι μόνο δεν έχει εργοστάσιο παραγωγής, αλλά δεν έχει ούτε ένα όχημα στην κατοχή της, θα τον κοιτούσαν με επιφύλαξη. Πλέον δεν περιμένουν καν να τον ακούσουν. Έχουν σηκώσει τα μανίκια και εργάζονται για να προλάβουν τις εξελίξεις.
Επιχειρώντας λοιπόν μια εντυπωσιακή στροφή στη στρατηγική της, η Volkswagen παρουσίασε τα πλάνα της για να εισέλθει στο στίβο του «mobility» και να συνδέσει τα οχήματα και προφανώς τον οδηγό και τους επιβάτες με τις ψηφιακές υπηρεσίες μετακίνησης. Με αυτή την κίνηση επιχειρεί αφενός να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από το, επώδυνο για τη φήμη και τα ταμεία της, Dieselgate και αφετέρου να ανταγωνιστεί ευθέως τις υπηρεσίες μετακινήσεων της οικονομίας του διαμοιρασμού, όπως η Uber και η Lyft.
Έτσι, παράλληλα με την κατασκευή αυτοκινήτων, ανοίγεται και στην παροχή υπηρεσιών, στοχεύοντας στους καταναλωτές που προτιμούν να πληρώνουν τις μετακινήσεις τους ανάλογα με τη χρήση και όχι ανάλογα με την αξία του οχήματος. Εν ολίγοις, αναγνωρίζουν ότι αυτοί που επιθυμούν να αποκτήσουν ιδιόκτητο αυτοκίνητο στο άμεσο μέλλον θα μειωθούν.
Το πλάνο MOIA
Η πρόσφατη ανακοίνωση της VW αφορά σε ένα νέο εμπορικό σήμα που θα ενταχθεί στους κόλπους της και θα αποκαλείται Moia. Δεν πρόκειται βέβαια για νέα υποκατηγορία αυτοκινήτων, αλλά για μια πλατφόρμα που θα καλύπτει όλο το φάσμα της παροχής mobile υπηρεσιών, ενώ κάτω από την ομπρέλα του θα ενταχθούν και συγκεκριμένα οχήματα που θα εξυπηρετούν τους σκοπούς του.
«Τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα πλάνα της MOIA θα δημιουργήσουν μια μεγάλη γκάμα υπηρεσιών που θα καλύπτουν τις ανάγκες και τις απαιτήσεων των σύγχρονων κατοίκων των πόλων», δήλωσε ο Ole Harms, επικεφαλής του νέου τμήματος. Δήλωσε επίσης ότι στόχος είναι να γίνει μία από τις τρεις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες του κλάδου μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Ο Matthias Muller, CEO του Volkswagen Group (δεξιά) και ο Ole Harms, CEO της MOIA (αριστερά)
Καν' το όπως η Uber
Η υπηρεσία βέβαια που μαγνητίζει το ενδιαφέρον είναι αυτή που θα ανταγωνίζεται το Uber. Σύμφωνα με τη σχετικά ανακοίνωση η Volkswagen θα προσφέρει υπηρεσίες «on-demand» μεταφορών σε πόλεις. Η υπηρεσία θα προσφέρεται μέσω εφαρμογής για έξυπνα κινητά και tablets. Μια ενδιαφέρουσα πτυχή της ανακοίνωσης είναι ότι στις επιλογές θα προστεθεί και το pooling (ο διαμοιρασμός οχημάτων από επιβάτες που πηγαίνουν στην ίδια κατεύθυνση), προκειμένου να προσφέρουν «ολοκληρωμένες υπηρεσίες έξυπνων μεταφορών».
Οι διαθέσεις της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είχαν διαφανεί νωρίτερα μέσα στη χρονιά, όταν ανακοίνωσε την ιλιγγιώδη επένδυση των $300 εκ. στην υπηρεσία μεταφορών Gett, η οποία δραστηριοποιείται ήδη στις «κατά-παραγγελία» μεταφορές σε περίπου 100 πόλεις. Παράλληλα έχει επενδύσει στην ανάπτυξη ηλεκτροκίνητων και αυτόνομων οχημάτων. Οι προοπτικές άλλωστε είναι μεγάλες. Σύμφωνα με έρευνα της A.T. Kearney η παγκόσμια αγορά των αυτόνομων οχημάτων και συμβατών υπηρεσιών θα φτάσει τα $51 δισ. το 2020 και θα εκτιναχθεί στα $282 δισ. το 2030.
Η έδρα της Moia θα είναι στο Βερολίνο, προκειμένου να εντάξει στους κόλπους της τα «κορυφαία μυαλά» και καινοτόμους επιστήμονες, αλλά και να συνεργαστεί με start-ups. Η υπηρεσία θα ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο από την Ευρώπη και σύντομα θα επεκταθεί στις ΗΠΑ και στην Κίνα.