Κλιμακώνονται οι εντάσεις μεταξύ τραπεζών, εταιρειών πληρωμών και εταιρειών μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο, σχετικά με το ποιος θα πρέπει να είναι υπεύθυνος για την αποζημίωση των ανθρώπων που πέφτουν θύματα απάτης στο διαδίκτυο.
Από τις 7 Οκτωβρίου, οι τράπεζες θα πρέπει να αρχίσουν να αποζημιώνουν τα θύματα της λεγόμενης απάτης ΑPP με εξουσιοδοτημένες πληρωμές push (APP) με μέγιστο ποσό 85.000 λιρών.
Η απάτη APP είναι μια μορφή απάτης όπου οι εγκληματίες προσπαθούν να πείσουν τους ανθρώπους να τους στείλουν χρήματα υποδυόμενοι άτομα ή επιχειρήσεις που πωλούν μια υπηρεσία.
Το ποσό επιστροφής των 85.000 λιρών θα μπορούσε να αποδειχθεί δαπανηρό για τις μεγάλες τράπεζες και τις επιχειρήσεις πληρωμών. Ωστόσο, είναι στην πραγματικότητα χαμηλότερο από το υποχρεωτικό ποσό επιστροφής 415.000 λιρών που είχε προτείνει προηγουμένως η Ρυθμιστική Αρχή Συστημάτων Πληρωμών (PSR) του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η PSR υπαναχώρησε από την προσφορά της για το υψηλότατο ανώτατο ποσό αποζημίωσης μετά από αντιδράσεις του κλάδου, με την Payments Association, να δηλώνει ειδικότερα ότι θα ήταν πολύ δαπανηρό ποσό για να το αντέξει ο τομέας των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.
Αλλά τώρα που η υποχρεωτική αποζημίωση για απάτη επεκτείνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, τίθενται ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον οι χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κόστους για την παροχή βοήθειας στα θύματα απάτης.
Την Πέμπτη, η ψηφιακή τράπεζα Revolut με έδρα το Λονδίνο κατηγόρησε τη Meta ότι υπολείπεται «θλιβερά σε σχέση με ό,τι απαιτείται για την αντιμετώπιση της απάτης σε παγκόσμιο επίπεδο». Η ιδιοκτήτρια εταιρεία του Facebook ανακοίνωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα μια συνεργασία με τους δανειστές του Ηνωμένου Βασιλείου NatWest και Metro Bank, για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τη δραστηριότητα απάτης που λαμβάνει χώρα στις πλατφόρμες της.
Ο Γούντι Μαλούφ, επικεφαλής του τμήματος οικονομικού εγκλήματος της Revolut, δήλωσε ότι η Meta και άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να συμβάλλουν στην κάλυψη του κόστους αποζημίωσης των θυμάτων απάτης.
Η έκκληση της Revolut προς τις μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες να αποζημιώνουν οικονομικά τους ανθρώπους που πέφτουν θύματα απάτης στους ιστότοπους και τις εφαρμογές τους δεν είναι καινούργια.
Προτάσεις για την απόδοση ευθύνης στις εταιρείες τεχνολογίας
Οι εντάσεις μεταξύ τραπεζών και εταιρειών τεχνολογίας είναι μεγάλες εδώ και αρκετό καιρό. Το φαινόμενο της διαδικτυακής απάτης έχει αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια λόγω της επιτάχυνσης της χρήσης ψηφιακών πλατφορμών για την πληρωμή και την αγορά προϊόντων στο διαδίκτυο.
Τον Ιούνιο, οι Financial Times ανέφεραν ότι το Εργατικό Κόμμα είχε συντάξει προτάσεις για να υποχρεώσει τις εταιρείες τεχνολογίας να αποζημιώνουν τα θύματα απάτης που προέρχεται από τις πλατφόρμες τους, ωστόσο, δεν είναι σαφές αν η κυβέρνηση εξακολουθεί να σχεδιάζει να απαιτήσει από τις εταιρείες τεχνολογίας να καταβάλλουν αποζημιώσεις στα θύματα απάτης APP.
Εκπρόσωπος της κυβέρνησης δεν ήταν διαθέσιμος για σχόλια στο CNBC.
Ο Ματ Ακρόιντ, δικηγόρος στη Stewarts, δήλωσε στο CNBC ότι, μετά τη νίκη τους για τη μείωση του ανώτατου ορίου αποζημίωσης για την απάτη APP στις 85.000 λίρες Αγγλίας, οι τράπεζες «θα λάβουν άλλη μια ώθηση αν οι προσπάθειές τους να πιέσουν την κυβέρνηση να θέσει κάποια ρυθμιστική ευθύνη στις εταιρείες τεχνολογίας είναι επίσης επιτυχείς».
Ωστόσο, πρόσθεσε: «Το ερώτημα σχετικά με το ποιο ρυθμιστικό καθεστώς θα μπορούσε να καλύψει τις εταιρείες που δεν διαδραματίζουν ενεργό ρόλο στα συστήματα πληρωμών του PSR, και πώς, είναι περίπλοκο, πράγμα που σημαίνει ότι το ζήτημα αυτό δεν είναι πιθανό να επιλυθεί σύντομα».
Γενικότερα, οι τράπεζες και οι ρυθμιστικές αρχές πιέζουν εδώ και καιρό τις εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για περισσότερη συνεργασία με τις τράπεζες λιανικής στο Ηνωμένο Βασίλειο, ώστε να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της ταχέως αναπτυσσόμενης και συνεχώς εξελισσόμενης απειλής απάτης. Ένα βασικό αίτημα ήταν οι εταιρείες τεχνολογίας να μοιραστούν πιο λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι εγκληματίες κάνουν κατάχρηση των πλατφορμών τους.
Σε μια εκδήλωση του χρηματοπιστωτικού κλάδου του Ηνωμένου Βασιλείου με επίκεντρο την οικονομική απάτη τον Μάρτιο του 2023, οι ρυθμιστικές αρχές και οι αρχές επιβολής του νόμου τόνισαν την ανάγκη πως οι εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης πρέπει να κάνουν περισσότερα.
«Ακούμε ανεπίσημα σήμερα από όλες τις επιχειρήσεις με τις οποίες μιλάμε, ότι ένα μεγάλο ποσοστό αυτής της απάτης προέρχεται από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης», δήλωσε η Κέιτ Φίντεραλντ, επικεφαλής πολιτικής στο PSR και προσέθεσε ότι απαιτείται «απόλυτη διαφάνεια» σχετικά με το πού συμβαίνει η απάτη, ώστε οι ρυθμιστικές αρχές να γνωρίζουν πού πρέπει να εστιάσουν τις προσπάθειές τους.
Οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης που δεν κάνουν αρκετά για την καταπολέμηση και την εξάλειψη των προσπαθειών εξαπάτησης των χρηστών του διαδικτύου ήταν ένα άλλο παράπονο των ρυθμιστικών αρχών στην εκδήλωση.
Εν τω μεταξύ, η Meta έχει αποκρούσει τις προτάσεις, αποφεύγοντας να θεωρηθεί υπεύθυνη για την καταβολή αποζημιώσεων στα θύματα απάτης APP.
Σε σχετική κοινοβουλευτική επιτροπή πέρυσι, ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δήλωσε ότι οι τράπεζες στο Ηνωμένο Βασίλειο «επικεντρώνονται υπερβολικά στις προσπάθειές τους να μεταφέρουν την ευθύνη για απάτες σε άλλες βιομηχανίες».
Η τεχνολογικός γίγαντας δήλωσε στο CNBC την Πέμπτη, ότι οι τράπεζες, συμπεριλαμβανομένης της Revolut, θα πρέπει να επιδιώξουν να ενώσουν τις δυνάμεις τους με τη Meta για να διευκολύνουν την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ της εταιρείας και των μεγάλων δανειστών. «Η απάτη είναι ένα ζήτημα που εκτείνεται σε πολλούς τομείς και μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με συνεργασία», τόνισε εκπρόσωπος της Meta.
Πηγή: CNBC