Μια νέα μελέτη της Microsoft και του Trinity College του Δουβλίνου εκτιμά ότι η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) θα μπορούσε να ενισχύσει την οικονομία της Ιρλανδίας κατά 250 δισεκατομμύρια ευρώ μέσα σε δέκα χρόνια, όπως υπολογίζεται βάσει του ΑΕΠ.
Η έκθεση "AI Economy in Ireland 2025" αναφέρει ότι η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης αναμένεται να αυξήσει το ακαθάριστο εθνικό εισόδημα (ΑΕΕ) της χώρας κατά τουλάχιστον 130 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2035.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην Ιρλανδία έχει εκτοξευθεί στο 91%, σχεδόν διπλασιάζοντας το ποσοστό του 2024 (49%). Αυτή η θεαματική αύξηση φέρνει τη χώρα στην πρωτοπορία της ΕΕ, από μια θέση όπου προηγουμένως υστερούσε.
Ωστόσο, η έκθεση επισημαίνει την ύπαρξη μιας "σκιώδους κουλτούρας ΤΝ", όπου οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης χωρίς επίσημη εποπτεία από τους οργανισμούς τους.
Το 80% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι οι υπάλληλοι αξιοποιούν δωρεάν εργαλεία AI χωρίς εσωτερικούς ελέγχους ασφαλείας, ενώ το 61% των διευθυντών αναγνωρίζει τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης ακόμα και σε περιβάλλοντα όπου αυτή είναι επισήμως απαγορευμένη.
Η έρευνα διαπιστώνει επίσης ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) υιοθετούν την τεχνητή νοημοσύνη με 30% χαμηλότερα ποσοστά σε σχέση με τις πολυεθνικές, με μόλις το 10% των ΜΜΕ να διαθέτει στρατηγική AI, έναντι 50% των μεγάλων εταιρειών.
Επιπλέον, οι ρυθμιστικοί περιορισμοί αποτελούν σημαντικό εμπόδιο στη Βόρεια Ιρλανδία, όπου το 80% των οργανισμών αναφέρει προκλήσεις, έναντι 50% στην Ιρλανδία.
Στον δημόσιο τομέα, η ενσωμάτωση της AI παραμένει περιορισμένη, με μόλις το 15% των οργανισμών να τη χρησιμοποιεί σε βασικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Η έκθεση εντοπίζει ως βασικό ζήτημα την απουσία μιας συνολικής στρατηγικής και σαφών πλαισίων διακυβέρνησης, γεγονός που δημιουργεί κενά στη σωστή και ασφαλή εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης.
Παρά τις προκλήσεις, το 63% των οργανισμών πιστεύει ότι η ιρλανδική κυβέρνηση υποστηρίζει την υιοθέτηση της AI.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Trinity Centre for Digital Business and Analytics (CDBA) του Trinity College, σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών αγοράς 3GEM. Στην έρευνα συμμετείχαν 300 ανώτερα στελέχη από διάφορους κλάδους.