Οι κωδικοί πρόσβασης μίας χρήσης (OTP) υπάρχουν παντού στον σημερινό ψηφιακό κόσμο. Μας προστατεύουν και μας παρέχουν πρόσβαση σε πλατφόρμες τις οποίες χρησιμοποιούμε καθημερινά, όπως την ηλεκτρονική τραπεζική, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το ηλεκτρονικό εμπόριο, την ασφάλιση υγείας, τα συνταξιοδοτικά ταμεία, τους επενδυτικούς λογαριασμούς κ.ο.κ.
Ένας OTP είναι ένας κωδικός που δημιουργείται από το σύστημα που συνήθως αποτελείται από ψηφία ή γράμματα ή συνδυασμό τους. Οι OTP χρησιμοποιούνται συνήθως σε συνδυασμό με συμβατικούς, μακράς διαρκείας κωδικούς πρόσβασης. Ένας OTP είναι καλός μόνο για μία μόνο περίοδο σύνδεσης. Οι OTP εισήχθησαν για πρώτη φορά για να επιτρέψουν μια προσέγγιση ελέγχου ταυτότητας βάσει κινδύνου.
Όταν οι ιστότοποι αξιολογούν μια προσπάθεια σύνδεσης ως επικίνδυνη, μπορεί στη συνέχεια να επιλέξουν να επιταχύνουν τη διαδικασία ελέγχου ταυτότητας χρήστη από μόνο διαπιστευτήρια σύνδεσης σε διαπιστευτήρια σύνδεσης συν έναν OTP. Οι OTP είναι ευάλωτοι στην κοινωνική μηχανική από απατεώνες που προσπαθούν να συνδεθούν στον λογαριασμό ενός χρήστη και να δημιουργήσουν κάποια ζημιά.
Ορισμένα συστήματα προσθέτουν ένα επιπλέον επίπεδο προστασίας απαιτώντας από τους χρήστες να έχουν κάτι φυσικό, όπως ένα συγκεκριμένο gadget, ή/και να εισάγουν ένα μυστικό PIN προτού τους επιτρέψουν να συνδεθούν με τον OTP τους. Ενώ η προσθήκη OTP ως μέτρο ελέγχου ταυτότητας δημιουργεί μια πιο ασφαλή διαδικασία σύνδεσης από το να απαιτείται μόνο ένας κωδικός πρόσβασης, δυστυχώς παραμένουν ευάλωτοι.
Αξίζει να σημειωθεί: Πιθανώς ως απάντηση σε αυτά τα τρωτά σημεία, η Reserve Bank of India (RBI) – η κεντρική τράπεζα και ο ρυθμιστικός φορέας της Ινδίας – προέτρεψε πρόσφατα όλα τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στη χώρα να διακόψουν τη χρήση OTP υπέρ εναλλακτικών μηχανισμών ελέγχου ταυτότητας. Με την Ινδία και το Ηνωμένο Βασίλειο να είναι αφοσιωμένοι εταίροι στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, εγείρεται το ερώτημα: Πρέπει το Ηνωμένο Βασίλειο να ακολουθήσει το παράδειγμά του;
Τι συμβαίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο
Οι κωδικοί OTP χρησιμοποιούνται στον χρηματοοικονομικό τομέα επειδή είναι σχετικά φθηνοί, βολικοί και συμβατοί με οποιαδήποτε φορητή συσκευή. Μια μελέτη της Statista του 2023 διαπίστωσε ότι οι OTP που βασίζονται σε αποστολή SMS και email παρέμειναν οι πιο διαδεδομένοι τύποι ελέγχου ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων στον κόσμο.
Η μετάβαση στους OTP προέρχεται από την κατανόηση ότι οι παραδοσιακοί κωδικοί πρόσβασης έχουν σημαντικά ελαττώματα και είναι συχνά αναποτελεσματικοί όταν πρόκειται για την προστασία λογαριασμών από νέες απειλές στον κυβερνοχώρο. Οι OTP παρέχουν ένα δυναμικό επίπεδο προστασίας, δημιουργώντας έναν μοναδικό κωδικό με κάθε χρήση, καθιστώντας πιο δύσκολο για τους εισβολείς να αποκτήσουν μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση. Αυτή η πρόσθετη δυνατότητα ασφαλείας μειώνει τους κινδύνους που σχετίζονται με τους στατικούς κωδικούς πρόσβασης, βελτιώνοντας τη συνολική προστασία του λογαριασμού σε ένα όλο και πιο ψηφιακό τοπίο.
Ωστόσο, δεν είναι άψογοι και μπορούν εύκολα να τεθούν σε κίνδυνο από πολλούς παράγοντες, όπως η κοινωνική μηχανική, οι τεχνολογικές ευπάθειες και τα ζητήματα προσβασιμότητας. Μια μελέτη από το LastPass έδειξε ότι το 61% των ερωτηθέντων επαναχρησιμοποίησε κωδικούς πρόσβασης, παρόλο που το 91% των συμμετεχόντων στη μελέτη δήλωσε ότι κατανοούσε τον κίνδυνο να το κάνει. Τα OTP μπορούν να προσθέσουν ένα επιπλέον επίπεδο ασφάλειας, ως δεύτερο παράγοντα ελέγχου ταυτότητας, σε περίπτωση που διαρρεύσει ένας από αυτούς τους κωδικούς πρόσβασης που έχουν επαναχρησιμοποιηθεί.
Η εγκληματική εκμετάλλευση της Τεχνητής Νοημοσύνης
Οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου προσπαθούν συνεχώς να παραμείνουν μπροστά στο παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι, του εντοπισμού απάτης. Οι απατεώνες μας βομβαρδίζουν σήμερα με επιθέσεις άντλησης και σπασμωδικών μηνυμάτων SMS, αξιοποιώντας έξυπνα κωδικοποιημένο λογισμικό για να παρακάμψουν επιπλέον επίπεδα ασφάλειας και να αποκτήσουν πρόσβαση στους κωδικούς μας OTP. Το ηλεκτρονικό ψάρεμα μέσω SMS περιλαμβάνει την εξαπάτηση των ανθρώπων ώστε να αποκαλύψουν τους OTP τους. Το αυτοματοποιημένο phishing που υποστηρίζεται από AI δημιουργεί προσαρμοσμένα μηνύματα που μιμούνται πιστά τις νόμιμες επικοινωνίες, αυξάνοντας την πιθανότητα τα θύματα να αποκαλύπτουν OTP.
Το κακόβουλο λογισμικό μολύνει συσκευές και καταγράφει OTP καθώς προσγειώνονται στη συσκευή ενός γνήσιου χρήστη, όπως ένα smartphone. Οι επιθέσεις Man-in-the-Middle συμβαίνουν όταν οι εγκληματίες παρεμποδίζουν τις επικοινωνίες μεταξύ χρηστών και παρόχων OTP, επιτρέποντάς τους να αναδρομολογήσουν ή να κατασχέσουν OTP για μη εξουσιοδοτημένη χρήση. Αυτές οι προσεγγίσεις θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των OTP, επιτρέποντας στους εισβολείς να παρακάμψουν τον έλεγχο ταυτότητας και να αποκτήσουν πρόσβαση σε κρίσιμες πληροφορίες ή λογαριασμούς.
Μόλις οι εγκληματίες αποκτήσουν τους OTP μας, πολύ συχνά, μπορούν να καταλάβουν τους τραπεζικούς μας λογαριασμούς και να μεταφέρουν χρήματα έξω. Οι καταναλωτές στοχοποιούνται επίσης κατά τις ηλεκτρονικές αγορές. Ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί OTP για να επαληθεύσει σημαντικές παραδόσεις. Πρόσφατες περιπτώσεις έδειξαν ότι το σύστημα της Amazon δεν εμποδίζει πάντα τους κλέφτες να κλέβουν πακέτα.
Καθώς οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου συνεχίζουν να αναπτύσσονται και να προσαρμόζονται, η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης παρουσιάζει σημαντικά εμπόδια για τους ειδικούς στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, τονίζοντας την κρίσιμη ανάγκη για ισχυρά αμυντικά συστήματα για προστασία από επιθέσεις που σχετίζονται με το OTP.
Πώς αντιμετωπίζουν οι τράπεζες τις κυβερνοαπειλές
Οι τράπεζες - και σχεδόν κάθε άλλη επιχείρηση με διαδικτυακή παρουσία - άρχισαν να χρησιμοποιούν κωδικούς πρόσβασης που βασίζονται σε SMS επειδή ήταν (και είναι) φθηνοί, βολικοί και συμβατοί με οποιαδήποτε κινητή συσκευή. Αλλά το SMS δεν σχεδιάστηκε ποτέ έτσι ώστε να είναι ένας μελλοντικός μηχανισμός ελέγχου ταυτότητας. Αν και θα μπορούσε (και, μέχρι αυτό το σημείο, να έχει βελτιώσει την ασφάλεια των διαδικτυακών τραπεζικών εμπειριών σε όλο τον κόσμο, δεν αρκεί από μόνο του για να αποτρέψει ή να σταματήσει τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου – ειδικά με την πρόσφατη εξάπλωση των δημοσίως διαθέσιμων εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης.
Για την καταπολέμηση αυτής της απειλής, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα πρέπει να υιοθετήσουν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, αξιοποιώντας πολλαπλά σημεία δεδομένων για την επικύρωση των συνδέσεων χρηστών, επιτυγχάνοντας παράλληλα μια ισορροπία μεταξύ συμμόρφωσης, ευκολίας και ασφάλειας. Οι καταναλωτές πρέπει να μπορούν να εμπιστεύονται τις τράπεζές τους για τον εντοπισμό και τον αποκλεισμό δόλιων συναλλαγών και οι τράπεζες πρέπει να μπορούν να βασίζονται στα εργαλεία πρόληψης και ανίχνευσης απάτης για την επισήμανση αυτών των συναλλαγών, ενώ παράλληλα προσφέρουν μια απρόσκοπτη εμπειρία χρήστη στους πραγματικούς χρήστες τους.
Μια πιθανή λύση βρίσκεται στην υιοθέτηση της συμπεριφορικής βιομετρικής νοημοσύνης. Αυτή η προσέγγιση περιλαμβάνει την ανάλυση του τρόπου με τον οποίο τα άτομα αλληλεπιδρούν με τον ιστό και τις εγγενείς εφαρμογές για κινητές συσκευές, προσφέροντας πληροφορίες για τις ψηφιακές συμπεριφορές τους. Ανωμαλίες στη συμπεριφορά, που αξιολογούνται σε πραγματικό χρόνο, οι οποίες παρουσιάζουν σημαντική απόκλιση από τα καθιερωμένα πρότυπα, μπορεί να υποδηλώνουν πιθανή μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση. Η ενσωμάτωση των βιομετρικών στοιχείων συμπεριφοράς στα μέτρα ασφαλείας επιτρέπει στις τράπεζες να ενισχύσουν την προστασία των ψηφιακών συναλλαγών, ενισχύοντας έτσι τη συνολική ασφάλεια. Επιπλέον, επιτρέπει μια πιο πελατοκεντρική προσέγγιση, διασφαλίζοντας μια πιο ομαλή και ασφαλέστερη εμπειρία χρήστη.
Εξέλιξη και καινοτομία: Οι δύο όψεις ενός νομίσματος
Περισσότερο από το 98% των οργανισμών παγκοσμίως προσφέρουν ήδη κάποια μορφή ελέγχου ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων (MFA). Η χρήση εκτός ζώνης, πιο ασφαλών μηχανισμών ελέγχου ταυτότητας που συνδυάζουν την κατοχή, τη γνώση και τους εγγενείς παράγοντες θα μπορούσε να είναι το επόμενο βήμα στην εξέλιξη των μηχανισμών ελέγχου ταυτότητας. Ωστόσο, εν μέσω αυτών των εξελίξεων, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα πρέπει να βαδίζουν προσεκτικά, διασφαλίζοντας ότι οι βελτιώσεις ασφαλείας δεν θα αποβούν εις βάρος της εμπειρίας του χρήστη.
Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα πρέπει να είναι προσεκτικά ώστε να μην κάνουν τη διαδικασία σύνδεσης πολύ περίπλοκη ή χρονοβόρα. Μια έρευνα που διεξήχθη από τον Ping διαπίστωσε ότι το 66% των ερωτηθέντων στο Ηνωμένο Βασίλειο σταμάτησαν να χρησιμοποιούν διαδικτυακές υπηρεσίες ή λογαριασμούς, λόγω απογοήτευσης σχετικά με τη διαδικασία σύνδεσης. Σχεδόν οι μισοί από τους συμμετέχοντες στην έρευνα είπαν ότι θα στραφούν σε έναν ανταγωνιστή εάν πίστευαν ότι προσέφερε ένα πιο ομαλό ψηφιακό ταξίδι. Αυτό υπογραμμίζει την κρίσιμη σημασία της αξιοποίησης των πιο πρόσφατων τεχνολογιών, με παράλληλη εξορθολογισμό της διαδικασίας ελέγχου ταυτότητας για τη διατήρηση των πελατών και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας στη σημερινή αγορά.
Τα παραδοσιακά πακέτα εργαλείων που προσφέρουν μια ισορροπία μεταξύ ευκολίας και ασφάλειας, πρέπει να καλύπτουν τη συμπεριφορική βιομετρική νοημοσύνη, καθώς προσφέρει στις τράπεζες τη δυνατότητα να παρακολουθούν τον τρόπο με τον οποίο οι πελάτες τους αλληλεπιδρούν στο διαδίκτυο – είτε στο διαδίκτυο είτε σε περιβάλλον κινητής τηλεφωνίας. Η διαδικτυακή συμπεριφορά ενός χρήστη αφήνει πίσω του ψηφιακά ψίχουλα, καθιερώνοντας εξατομικευμένα μοτίβα. Όταν οι χρήστες αποκλίνουν από αυτά τα μοτίβα, ξεχωρίζουν, επιτρέποντας και εξουσιοδοτώντας τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να σταματήσουν τις δόλιες συναλλαγές προτού ολοκληρωθούν και –πολύ συχνά– τα χρήματα εξαφανιστούν.
Οι κωδικοί πρόσβασης μίας χρήσης (OTP) είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο, αλλά δεν είναι αλάνθαστοι, ειδικά έναντι των προηγμένων απειλών στον κυβερνοχώρο. Καθώς οι τράπεζες και άλλα ιδρύματα εξερευνούν νέους τρόπους για να μας κρατούν ασφαλείς, όπως τα βιομετρικά στοιχεία συμπεριφοράς, πρέπει επίσης να βεβαιωθούν ότι η σύνδεση δεν είναι πολύ δύσκολη για τους πελάτες. Η εύρεση της σωστής ισορροπίας μεταξύ ασφάλειας και άνεσης είναι ζωτικής σημασίας. Παραμένοντας μπροστά από τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου, διατηρώντας παράλληλα τα πράγματα εύκολα για τους χρήστες, οι τράπεζες μπορούν να κερδίσουν και να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη των χρηστών τους.