Η Meta, μητρική εταιρεία των Facebook και Instagram, συμφώνησε να σταματήσει την εξατομίκευση διαφημίσεων για μια Βρετανίδα πολίτη, την Tanya O'Carroll, μετά από διακανονισμό σε μια σημαντική υπόθεση ιδιωτικότητας που ενδέχεται να δημιουργήσει προηγούμενο για εκατομμύρια χρήστες κοινωνικών μέσων, σύμφωνα με το TechCrunch.
Η O'Carroll, ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κατέθεσε αγωγή κατά της Meta το 2022, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία παραβίασε τους νόμους περί δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου, αγνοώντας το αίτημά της να σταματήσει την επεξεργασία των δεδομένων της για στοχευμένη διαφήμιση. Η θέση της υποστηρίχθηκε από το Γραφείο Επιτρόπου Πληροφοριών του Ηνωμένου Βασιλείου (ICO), υποδεικνύοντας ότι η υπόθεση θα μπορούσε να αποτελέσει προηγούμενο για εκατομμύρια χρήστες διαδικτυακών πλατφορμών στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η O'Carroll δήλωσε ότι η υποστήριξη του ICO σημαίνει ότι «το μήνυμα είναι σαφές» για τη Meta και το επιχειρηματικό της μοντέλο που βασίζεται στη διαφήμιση. «Αυτός είναι ένας ατομικός διακανονισμός, αλλά πιστεύω ότι οι επιπτώσεις του εκτείνονται πολύ πέρα από εμένα», ανέφερε η O'Carroll. «Ο βασικός παράγοντας είναι η αρχή προστασίας δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία υποστήριξε την υπόθεσή μου και δήλωσε δημόσια ότι θα υποστηρίξει τους ανθρώπους στο Ηνωμένο Βασίλειο που επιθυμούν να ασκήσουν το δικαίωμά τους να αντιταχθούν στις στοχευμένες διαδικτυακές διαφημίσεις. Πιστεύω ότι, πέρα από αυτήν την υπόθεση, το μήνυμα είναι σαφές για τη Meta - οι άνθρωποι θέλουν να έχουν επιλογή σχετικά με τις διαφημίσεις παρακολούθησης, και το δικαίωμα αντίταξης τους παρέχει ακριβώς αυτό».
Την Παρασκευή, οι δύο πλευρές κατέληξαν σε διακανονισμό, με την O'Carroll να δηλώνει «νίκη» μετά τη δέσμευση της Meta να σταματήσει να χρησιμοποιεί τα προσωπικά της δεδομένα για στοχευμένες διαφημίσεις. Η θέση της O'Carroll υποστηρίχθηκε από το ICO, το οποίο δήλωσε ότι «οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να αντιταχθούν στη χρήση των προσωπικών τους πληροφοριών για άμεσο μάρκετινγκ». Το ICO πρόσθεσε ότι οι χρήστες θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα «εξαίρεσης» από τη χρήση των δεδομένων τους για τη δημιουργία στοχευμένων διαφημίσεων. «Οι οργανισμοί πρέπει να σέβονται τις επιλογές των ανθρώπων σχετικά με το πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα τους. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να παρέχουν στους χρήστες έναν σαφή τρόπο να εξαιρεθούν από τη χρήση των δεδομένων τους με αυτόν τον τρόπο».
Η Meta δήλωσε ότι «διαφωνεί θεμελιωδώς» με τους ισχυρισμούς της O'Carroll και λαμβάνει σοβαρά τις υποχρεώσεις της βάσει του νόμου περί ιδιωτικότητας του Ηνωμένου Βασιλείου, του GDPR. Πρόσθεσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο εισαγωγής μιας συνδρομητικής υπηρεσίας στο Ηνωμένο Βασίλειο, μέσω της οποίας οι χρήστες θα πληρώνουν ένα τέλος για μια υπηρεσία χωρίς διαφημίσεις. Η διαφήμιση αντιπροσωπεύει περίπου το 98% των εσόδων της Meta. «Εξετάζουμε την επιλογή να προσφέρουμε στους ανθρώπους που βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο μια συνδρομή και θα μοιραστούμε περισσότερες πληροφορίες εν ευθέτω χρόνω», ανέφερε η Meta.
Η O'Carroll δήλωσε ότι αυτός ο διακανονισμός αντιπροσωπεύει όχι μόνο μια νίκη για την ίδια, αλλά και για όλους όσοι εκτιμούν το θεμελιώδες δικαίωμά τους στην ιδιωτικότητα. «Κανένας από εμάς δεν υπέγραψε για να παγιδευτεί σε δεκαετίες διαφημίσεων παρακολούθησης, κρατούμενος από την απειλή της απώλειας της δυνατότητας να συνδεθεί με τους αγαπημένους του διαδικτυακά».
Η υπόθεση αυτή ενδέχεται να ανοίξει τον δρόμο για περισσότερες αγωγές με παρόμοια βάση, καθώς οι χρήστες αποκτούν μεγαλύτερη επίγνωση των δικαιωμάτων τους σχετικά με την ιδιωτικότητα και τη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων.