Του Γιάννη Γορανίτη
Οκτώ χρόνια μετά το λανσάρισμα της υπηρεσίας, η Airbnb αποτελεί μία από τις πιο επιτυχημένες εταιρείες παγκοσμίως. Σήμερα, εκτός από πρότυπο για χιλιάδες μικρούς ή μεγαλύτερους επιχειρηματίες του Internet, θεωρείται ο θεμέλιος λίθος της οικονομίας του διαμοιρασμού.
Σε αυτό το διάστημα, η εταιρεία που ξεκίνησε από ένα μικρό διαμέρισμα στο Σαν Φρανσίσκο εξελίχθηκε σε έναν πολυεθνικό κολοσσό με παρουσία σε 191 χώρες, προσφέροντας σε τρία εκατομμύρια ιδιοκτήτες κατοικιών και άλλων καταλυμάτων τη δυνατότητα να τα ενοικιάσουν σε ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο.
Φυσικά η κολοσσιαία επιτυχία δεν προέκυψε ανώδυνα, αφού η Airbnb συνάντησε μεγάλες αντιδράσεις από ανταγωνιστές, αλλά και τοπικές αρχές και κυβερνήσεις. Σε αρκετές πόλεις η μίσθωση σπιτιών μέσω της πλατφόρμας έχει απαγορευθεί εντελώς, ενώ σε άλλες έχουν τεθεί αυστηροί περιορισμοί και υψηλοί φορολογικοί συντελεστές. Οι ιδρυτές της όμως δεν το βάζουν κάτω και εμπλουτίζουν την υπηρεσία με μια σειρά νέων λειτουργιών και δυνατοτήτων.
Και εγένετο Airbnb Trips
Το επόμενο βήμα για την Airbnb ήταν μάλλον αναμενόμενο για τους ανθρώπους του κλάδου (λειτουργούσε άλλωστε δοκιμαστικά εδώ και λίγους μήνες), αλλά είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακό και πιθανόν καθοριστικό για ολόκληρη τη βιομηχανία του τουρισμού και συνακόλουθα της ψηφιακής τεχνολογίας.
Η έναρξη του Trips συμπυκνώνει τη βούληση της εταιρείας να ξεφύγει από την απλή κράτηση ενός καταλύματος και να συγκεντρώνει στο ίδιο σημείο όλα τα στοιχεία και τις επιλογές για τη διαμονή, τις ξεναγήσεις, τους ανθρώπους που θα συναντήσετε και εν γένει οτιδήποτε κάνετε στα ταξίδια σας: αυτό που εύσχημα αποκαλούν «εμπειρίες».
Η πλατφόρμα απλώνεται σε τρεις άξονες: Εμπειρίες, Μέρη και Σπίτια, ενώ όπως ανακοινώθηκε σύντομα θα προστεθεί η δυνατότητα κράτησης πτήσεων και άλλων μεταφορών, αλλά και κάθε λογής υπηρεσιών. Είναι λοιπόν πρόδηλο ότι η Airbnb φιλοδοξεί να μεταφέρει το επιτυχημένο μοντέλο της online κράτησης καταλύματος μεταξύ πολιτών, σε όλες τις πτυχές ενός ταξιδιού. Μετατρέπει δηλαδή τους καταναλωτές σε μικρο-επιχειρηματίες. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Brian Chesky συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας: «επεκτεινόμαστε ακολουθώντας την ίδια ανθρωποκεντρική προσέγγιση».
Εμπειρίες και στην Αθήνα
Μέσω των Εμπειριών φέρνει τους χρήστες της πλατφόρμας σε επαφή με ντόπιους (αποφεύγει για προφανείς λόγους τη λέξη «ξεναγούς»), οι οποίοι είναι έτοιμοι να προσφέρουν μια μεγάλη γκάμα ιδιαίτερων και «ψαγμένων» δραστηριοτήτων –όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στην παρουσίαση, οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να κλείσουν τη συμμετοχή τους σε ένα εργαστήριο ξιφασκίας με Σαμουράι ή σε έναν μαραθώνιο στην Κένυα, να δοκιμάσουν τις ικανότητες τους στην κηπουρική στο κέντρο του Λος Άντζελες ή να κατασκευάσουν ένα βιολί στο Παρίσι.
Με αυτό τον τρόπο οι επισκέπτες θα αισθάνονται λιγότερο «τουρίστες», αφού θα βιώνουν μια αυθεντική εμπειρία και οι ντόπιοι θα έχουν την ευκαιρία να αυξήσουν το εισόδημά τους, μέσω του «διαμοιρασμού» των ενδιαφερόντων και των χόμπι τους.
Σε πρώτη φάση οι «Εμπειρίες» προσφέρονται σε 12 πόλεις σε όλο τον κόσμο –μεταξύ των οποίων το Λος Άντζελες, το Σαν Φρανσίσκο, το Μαϊάμι, το Λονδίνο, το Παρίσι, η Φλωρεντία, το Τόκιο κ.α. Σύντομα στις 500 διαθέσιμες επιλογές θα προστεθούν εκατοντάδες, αφού ήδη οι κάτοικοι 39 ακόμη πόλεων μπορούν να καταχωρήσουν στην πλατφόρμα το ενδιαφέρον τους να προσφέρουν μια ιδιαίτερη εμπειρία στην πόλη τους. Μεταξύ των πόλεων αυτών συμπεριλαμβάνεται και η Αθήνα. Αν θέλετε να σχεδιάσετε μια δραστηριότητα και να συνοδεύσετε επισκέπτες από όλο τον πλανήτη ή απλώς να εξερευνήσετε τις διαθέσιμες επιλογές, μπορείτε να το κάνετε εδώ.
Οδηγοί πόλης
Παράλληλα, στην πλατφόρμα εντάσσεται το Places, οι οδηγοί πόλης που περιλαμβάνουν συμβουλές και συστάσεις εκατοντάδων χιλιάδων οικοδεσποτών του Airbnb, που γνωρίζουν καλά τις γειτονιές που παρουσιάζουν. Με αυτό τον τρόπο οι επισκέπτες θα μαθαίνουν «κρυμμένα μυστικά» και θα φτάνουν σε ανεξερεύνητες περιοχές των πόλεων, ενώ διαφορετικά, όχι τόσο δημοφιλή σημεία των πόλεων θα γνωρίζουν ανάπτυξη.
Αυτή η υπηρεσία θα είναι αρχικά διαθέσιμη σε έξι πόλεις (Λος Άντζελες, Σαν Φρανσίσκο, Αβάνα, Ναϊρόμπι, Ντιτρόιτ, Σεούλ) με πολλές περισσότερες να ακολουθούν. Σύντομα μάλιστα θα προσφέρεται η δυνατότητα κράτησης εστιατορίου μέσω της συνεργαζόμενης πλατφόρμας Resy.
Εξάλλου, η Airbnb θα προσφέρει μια υπηρεσία ηχητικής πλοήγησης, ιδανική για περιηγήσεις πεζή, ούτως ώστε οι επισκέπτες να ανακαλύπτουν γειτονιές με μοναδικό τρόπο. Και εδώ, τα εγκαίνια της υπηρεσίας θα γίνουν στο Λος Άντζελες και θα ακολουθήσουν αρκετές ακόμη πόλεις μέσα στο 2017.
Οι αναμενόμενες αντιδράσεις
Η νέα πλατφόρμα της Airbnb αναδεικνύει την πρόθεση της εταιρείας να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά του τουρισμού. Οι ιθύνοντες της βέβαια επιμένουν να παρουσιάζουν τις υπηρεσίες τους ως παράλληλες ή συμπληρωματικές των υπαρχόντων. Ο ισχυρισμός έχει δόσεις αλήθειας σε αρκετές περιπτώσεις, αλλά είναι αναντίρρητο ότι ειδικά στον τομέα της διαμονής, έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στους παραδοσιακούς ξενοδόχους και στους επαγγελματίες που μισθώνουν δωμάτια και κατοικίες.
Οι αντιδράσεις του τουριστικού κλάδου αναμένονται έντονες με αφορμή (και) το νέο αυτό άνοιγμα της πλατφόρμας. Ειδικά αφού αγγίζουν ένα κλειστό επάγγελμα, όπως αυτό του ξεναγού –κλειστό, τουλάχιστον στη χώρα μας, αλλά και γιατί οι μικρο-επιχειρηματίες που λέγαμε δεν θα φορολογούνται,, ούτε θα ασφαλίζονται όπως οι παραδοσιακού επιχειρηματίες του εκάστοτε κλάδου.
Η αλήθεια πάντως είναι ότι παρά τις αντιδράσεις, η ισχύς της οικονομίας του διαμοιρασμού είναι τόσο ορμητική, που ακόμη κι αν απαγορευτεί εντελώς η Airbnb, μια σειρά αντίστοιχων εφαρμογών και sites θα αντιγράψουν το μοντέλο εν μία νυκτί. Επομένως η λύση σε όλο το φάσμα της sharing economy είναι η συνετή ρύθμιση της αγοράς και όχι οι απαγορεύσεις, που ζητούν κραυγάζοντας ορισμένοι παράγοντες.