Πολύ πριν από το iPhone και το λειτουργικό Android, πίσω στο μακρινό τεχνολογικά 1994, ο Simon της IBM ήταν η πρώτη συσκευή που έφερε μερικά από τα χαρακτηριστικά που σήμερα κυριαρχούν στα smartphones. Έστω και σε πρωτόλεια μορφή. Φυσικά δεν υπήρχαν «καταστήματα» εφαρμογών, τα λεγόμενα app stores, αλλά το τηλέφωνο της IBM διέθετε προεγκατεστημένες αρκετές εφαρμογές, όπως Βιβλίο διευθύνσεων, Αριθμομηχανή, Ημερολόγιο, Σημειωματάριο και Sketch Pad.
Από τότε κύλησαν πολλά bytes στο τεχνολογικό αυλάκι. Σύμφωνα με στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2020, Google, Apple, Windows και Amazon διαθέτουν συνδυαστικά στα «καταστήματά» τους 5,5 εκατομμύρια εφαρμογές για κάθε χρήση, γούστο και βαλάντιο. Ενα οικοσύστημα ή μια ζούγκλα, ανάλογα από ποια σκοπιά το δει κανείς, που έχει δημιουργήσει νέες συνήθειες κατανάλωσης, ψυχαγωγίας και εργασίας. Γεγονός που αποδείχθηκε περίτρανα στην εποχή του κορωνοϊού και του σχεδόν παγκόσμιου lockdown, με δισεκατομμύρια ανθρώπους να καταναλώνουν ακόρεστα κάθε είδους εφαρμογή.
Η δύναμη της app economy
Χωρίς αμφιβολία η λεγόμενη app economy έχει εξελιχθεί σε νέο Ελ Ντοράντο, με ετήσιο τζίρο δισ. δολαρίων, ποσό που αυξήθηκε κατακόρυφα το δεύτερο τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία που αποδέσμευσε η εξειδικευμένη πλατφόρμα mobile εφαρμογών App Annie.
Συγκεκριμένα, ο μέσος μηνιαίος χρόνος που αφιέρωσαν οι χρήστες σε mobile εφαρμογές αυξήθηκε κατά 40% σε ετήσια βάση το εν λόγω διάστημα, φθάνοντας μάλιστα σε επίπεδο ρεκόρ όλων των εποχών για τον μήνα Απρίλιο, όταν επιβλήθηκαν τα περισσότερα lockdowns παγκοσμίως. Μόνο τον Απρίλιο οι κάτοικοι του πλανήτη Γη ξόδεψαν 200 δισεκατομμύρια ώρες σε mobile apps, που συνιστά ρεκόρ όλων των εποχών. Για να το κάνουν αυτό, όμως, έβαλαν το χέρι στην τσέπη και μάλιστα αρκετά βαθιά, πληρώνοντας το ποσό-ρεκόρ των 27 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε εφαρμογές στο σύνολο του β' τριμήνου. Το ποσό αυτό πιθανότατα δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα, αφού η App Annie αναφέρεται στις δαπάνες για εφαρμογές σε iOS περιβάλλον, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 15% στα 17 δισεκατομμύρια και στο Google Play, που γνώρισε αύξηση 25%, φτάνοντας τα 10 δισεκατομμύρια. Αν σε αυτά τα ποσά προσθέσει κανείς και τον τζίρο που οπωσδήποτε θα έκαναν και μικρότερα app stores, το συνολικό ποσό θα είναι αρκετά μεγαλύτερο.
Συνολικά οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο «κατέβασαν» σχεδόν 35 δισεκατομμύρια εφαρμογές το β' τρίμηνο του 2020, με τις λήψεις του Google Play να αυξάνονται κατά 10% από έτος σε έτος σε 25 δισεκατομμύρια, ενώ οι λήψεις για το λειτουργικό iOS αυξήθηκαν κατά 20% σε σχεδόν 10 δισεκατομμύρια.
O δρόμος προς το μέλλον
Προς τα πού, λοιπόν, οδεύει αυτή η νέα οικονομία, η «οικονομία εφαρμογών;». Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα, όπως άλλωστε κανείς δεν μπορούσε να βάλει το χέρι του στη φωτιά το 2008 για το πώς θα εξελίσσονταν τα τότε Apple App Store και Android Play Store, όταν έφεραν μερικές μόλις εκατοντάδες εφαρμογές στις οθόνες των πρώτων smartphones. Καθώς, όμως, τα smartphones, τα wearables και άλλες φορητές συσκευές συνεχίζουν να εξελίσσονται και να «διαπερνούν» την κοινωνία και τις επιχειρήσεις, οι κινητές εφαρμογές θα ακολουθούν κατά πόδας. Πάντως, μόνο στην Ε.Ε. η app economy δημιούργησε το 2019 ετήσια άμεσα και έμμεσα έσοδα 187 δισεκατομμυρίων ευρώ συνεισφέροντας σε αξία το 0,4% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Επιπλέον, το οικοσύστημα των εφαρμογών υποστήριξε συνολικά έως και 1,7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας επί ευρωπαϊκού εδάφους, σύμφωνα με έρευνα της «The App Association», που διενεργήθηκε από την Deloitte Finance.
Ανάλογη μελέτη, της Gartner αυτή τη φορά, έδειξε ότι μεταξύ των επιχειρήσεων που έχουν αναπτύξει τουλάχιστον τρεις διαφορετικούς τύπους εφαρμογών, ο πιο συνηθισμένος τύπος είναι οι εφαρμογές για κινητά (91%). Οι εφαρμογές συνομιλίας είναι ο δεύτερος ευρύτερα αναπτυγμένος τύπος εφαρμογής, γεγονός που αντικατοπτρίζει τη φυσική εξέλιξη των apps για την υποστήριξη του ψηφιακού ταξιδιού του χρήστη σε λειτουργίες και συσκευές που βασίζονται στη φυσική γλώσσα.
Αναλυτές εκτιμούν ότι η εμφάνιση πλατφορμών ανάπτυξης πολλαπλών εμπειριών, οι οποίες θα χρησιμοποιούνται για συνομιλία και επαυξημένη πραγματικότητα θα είναι το επόμενο βήμα, όχι μόνο των εφαρμογών αλλά και της υποστήριξης της ψηφιακής επιχείρησης. Με άλλα λόγια, η άποψη που ταυτίζει τις εφαρμογές με το gaming πρέπει να θεωρείται πια ξεπερασμένη. Οι κινητές εφαρμογές ήδη έχουν οικοδομήσει ένα πολύμορφο οικοσύστημα και θα αποτελέσουν ένα ισχυρό επιχειρηματικό εργαλείο τα επόμενα χρόνια.