O κολοσσός των εκδόσεων που λέει «ναι» στα ψηφιακά

O κολοσσός των εκδόσεων που λέει «ναι» στα ψηφιακά

Του Γιάννη Παλιούρη

Mπορεί η επωνυμία Pearson δεν μην έχει την αναγνωρισιμότητα άλλων πασίγνωστων brands αλλά αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της εκπαιδευτικών συγγραμμάτων στις ΗΠΑ, όντας ο μεγαλύτερος εκδότης στον χώρο. Η Pearson, λοιπόν, ανακοίνωσε ότι και οι 1.500 ενεργοί τίτλοι της λένε αντίο στο χαρτί αφού πλέον θα ακολουθεί τη στρατηγική «digital first».

Όπως σημείωσε η εταιρεία, υπάρχει πλέον η ανάγκη για διαρκή ενημέρωση των τίτλων εξαιτίας των ραγδαίων εξελίξεων στους τομείς των νέων τεχνολογιών. Αυτή η ανάγκη, όμως, δεν μπορεί να απαντηθεί με συνεχείς και πανάκριβες ανατυπώσεις αλλά μόνο με ψηφιακές εκδόσεις. Άλλωστε ήδη επί του παρόντος, οι φοιτητές έχουν πρόσβαση σε περισσότερα από 10 εκατομμύρια ψηφιακά μαθήματα και ηλεκτρονικά βιβλία από την εταιρεία.

Σύμφωνα με τη νέα στρατηγική, το μέσο κόστος ενός ηλεκτρονικού βιβλίου θα είναι 40 δολάρια, ενώ μια πλήρης σειρά ψηφιακών εργαλείων μάθησης θα κοστίζει 79 δολάρια. Οι σπουδαστές που εξακολουθούν να ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν ένα φυσικό εγχειρίδιο θα έχουν τη δυνατότητα να νοικιάσουν ένα για μια μέση τιμή των 60 δολαρίων. Η Pearson εκτιμά ότι το «ψηφιακό μοντέλο» θα μειώσει τις τιμές για τους φοιτητές και, με την πάροδο του χρόνου, θα οδηγήσει σε αύξηση των εσόδων της εταιρείας.

Η στρατηγική της Pearson δεν είναι καινοφανής. Η τεχνολογία οδηγεί σε αλλαγές ολόκληρο τον εκπαιδευτικό τομέα ενώ τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε ραγδαία ανάπτυξη και χρήση ψηφιακών μαθησιακών πλατφορμών που περιλαμβάνουν μαζικά ανοιχτά online μαθήματα.

Πάροχοι τέτοιων υπηρεσιών όπως το edX - το οποίο ιδρύθηκε από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και το ΜΙΤ το 2012 - προσφέρουν δωρεάν online μαθήματα από μεγάλα εκπαιδευτικά ιδρύματα όπως το Πανεπιστήμιο Columbia και το Delft University of Technology στην Ολλανδία. Η πλατφόρμα παρέχει περισσότερα από 2.400 μαθήματα και οι χρήστες της προέρχονται από όλο τον κόσμο.

Αναλυτές του κλάδου εκτιμούν ότι η τεχνολογία, τελικά, θα επιτρέψει να εξατομικεύσουμε πραγματικά την εκπαιδευτική εμπειρία με τρόπο που βελτιώνει τα μαθησιακά αποτελέσματα και συντομεύει τον χρόνο μάθησης, ανά πάσα στιγμή και σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.

Σύμφωνα με σχετική έκθεση, η παγκόσμια αγορά εκδόσεων ψηφιακής εκπαίδευσης αντιστοιχούσε σε 7,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017 και αναμένεται να φθάσει τα 17,9 δισεκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμιο επίπεδο μέχρι το 2026, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 9,7%, για το εν λόγω χρονικό διάστημα.

Έρευνα της Statista έδειξε ότι περίπου το 92% των φοιτητών παγκοσμίως ενδιαφέρονται για τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η ψηφιακή εκπαίδευση, καθώς επίσης και για τη χρήση διαφορετικών συσκευών στη διαδικασία εκμάθησης. Ήδη, άλλωστε, από τον Απρίλιο του 2015, περίπου το 56% των φοιτητών παγκοσμίως ζητούσαν να τους επιτρέπεται η χρήση του φορητού υπολογιστή κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Με άλλα λόγια οι αίθουσες διδασκαλίας οι οποίες πριν από την ψηφιακή εποχή περιορίζονταν στην…. παράδοση ύλης δεν μπορούν πια να σχεδιάζονται με αυτόν τον τρόπο.