Του Γιάννη Παλιούρη
Αλματώδης είναι η ανάπτυξη που παρουσιάζει το ψηφιακό εμπόριο σε όλο τον κόσμο, καθώς καταναλωτές και επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο στην online αγορά προϊόντων, παραγκωνίζοντας τα φυσικά καταστήματα. Αυτό αποκαλύπτει πρόσφατη έκθεση, σύμφωνα με την οποία οι online πωλήσεις θα ανέλθουν στο αστρονομικό ποσό των 18,7 τρισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2024, από 11,2 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2019.
Από την έκθεση, που έχει την υπογραφή της Juniper Research, προκύπτει ότι το κανάλι του ψηφιακού εμπορίου θα αναπτυχθεί κατά 66% στην τρέχουσα πενταετία, φτάνοντας σε αξία περίπου όσο το σημερινό ΑΕΠ των ΗΠΑ.
Η έρευνα "Digital Commerce: Key Trends, Sectors & Forecasts 2019-2024" εκτιμά ότι ο μεγαλύτερος τομέας του ψηφιακού εμπορίου για το 2019 θα είναι η online αγορά φυσικών αγαθών, με μερίδιο 27% των συνολικών δαπανών. Για τα επόμενα χρόνια η μεγάλη μάχη που θα αναδείξει και τον ή τους κυρίαρχους στο e-commerce θα δοθεί στο πεδίο της εμπειρίας των καταναλωτών: ευκολία πληρωμής με ταυτόχρονη ασφάλεια των συναλλαγών είναι αυτό που ζητούν οι καταναλωτές.
Κατά συνέπεια κανένας σημερινός κολοσσός δεν έχει καπαρώσει θέση στο βάθρο των μελλοντικών πρωταθλητών, αν πρώτα δεν ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των αγοραστών.
Σε κάθε περίπτωση οι κινητές συσκευές και το mobile οικοσύστημα αγορών και πληρωμών θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό το σκηνικό πάνω στο οποίο θα διαμορφωθεί το e-commerce τα επόμενα έτη. Πιο αναλυτικά, οι αγορές που πραγματοποιούνται μέσω κινητών συσκευών θα «αυγατίσουν» τα επόμενα χρόνια, με τον αριθμό των αγοραστών μέσω smartphone να αυξάνεται κατά 60% μεταξύ 2019 και 2024.
Στο ίδιο πλαίσιο, οι πληρωμές από συσκευές συνδεδεμένες στο Internet of Things θα ξεπεράσουν σε αριθμό τα 32 δισεκατομμύρια το 2024. Θα είναι συναλλαγές κυρίως μέσα από το «έξυπνο» σπίτι και τα συνδεδεμένα οχήματα, οι οποίες σήμερα δεν ξεπερνούν το 1,8 δισεκατομμύρια. Ωστόσο, η έρευνα προβλέπει επίσης ότι δεν θα είναι νέες καταναλωτικές δαπάνες, αλλά ανακατεύθυνση υφιστάμενων δαπανών που θα κανιβαλίσουν άλλα ψηφιακά κανάλια.
Για παράδειγμα, ένα «έξυπνο» ψυγείο ή ένας «ευφυής» εκτυπωτής θα παραγγέλνουν αυτόματα γάλα και μελάνι, αντίστοιχα, μόλις διαπιστώσουν εξάντληση του αποθέματος. Με τον τρόπο αυτό, όμως, θα παρακάμψουν πλατφόρμες online παραγγελιών που σήμερα είναι δημοφιλείς.
Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι καθώς το λιανικό εμπόριο υφίσταται τις τεκτονικές συνέπειες που επέφερε στην αγορά η έλευση του e-commerce, αποτελεί μονόδρομο για τις επιχειρήσεις κάθε είδους και μεγέθους να αποκτήσουν σαφή ηλεκτρονική υπόσταση. Διαφορετικά θα καταστούν ξεπερασμένες.