Του Γιάννη Γορανίτη
Οι νέες τεχνολογίες και το Internet εισβάλλουν και στο «παραδοσιακό κάστρο» των μεταχειρισμένων οχημάτων με στόχο να το εκσυγχρονίσουν και να αλλάξουν την αντίληψη μας γι' αυτά. Η Spotawheel είναι μια online υπηρεσία εμπορίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που λειτουργεί κόντρα σε όσα γνωρίζαμε μέχρι τώρα. Διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο μηχανικών στην Ελλάδα, εκμεταλλεύεται πλήρως τις δυνατότητες του διαδικτύου, επενδύει στην απόλυτη διαφάνεια και επιχειρεί να αναβαθμίσει εμπειρία του τελικού καταναλωτή.
Στη Spotawheel είναι διαθέσιμα περισσότερα από 200 ελληνικά αυτοκίνητα. Όλα τους ελεγμένα και εγγυημένα για πραγματικά διανυθέντα χιλιόμετρα και άρτια μηχανική κατάσταση, με γραπτή τεχνική έκθεση και εγγύηση 6 μηνών για πάνω από 150 μέρη του οχήματος αλλά και κάτι πραγματικά καινοτόμο: το επταήμερο δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.
H Spotawheel έχει 40 άτομα προσωπικό σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη και ένα υπερσύγχρονο online showroom μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Προσφέρει test drive στο χώρο επιλογής τους πελάτη ή στις εγκαταστάσεις της εταιρίας, παράδοση του αυτοκινήτου σε όλη την Ελλάδα ενώ παρέχει δυνατότητα τραπεζικής χρηματοδότησης και ανταλλαγής με άλλο αυτοκίνητο. Στους 10 πρώτους μήνες λειτουργίας, η εταιρεία έχει κύκλο εργασιών μεγαλύτερο του 1,8 εκατομμυρίου ευρώ, ενώ πρόσφατα έκλεισε νέο γύρο χρηματοδότησης με το VentureFriends fund να ηγείται για ακόμη μία φορά, φτάνοντας τη συνολική επένδυση στο ~1 εκ. ευρώ μέχρι στιγμής.
Οι ιδρυτές της υπηρεσίας είναι οι Χάρης Αρβανίτης (CEO) με προϋπηρεσία στην Cosmote και τη McKinsey & Company και σπουδές στο Carnegie Mellon University, ο Χρήστος Ζης (COO) με εμπειρία στον κλάδο της εμπορίας μεταχειρισμένων και σπουδές Μηχανοτρονικής και ο Κυριάκος Αγαδάκος (CMO), Ηλεκτρολόγος Μηχανικός του ΕΜΠ με εμπειρία στο e-marketing.
Είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τον CEO της εταιρείας, Χάρη Αρβανίτη για την εμπειρία του από μια τόσο δυναμική startup, αλλά και το πώς είναι να επιχειρεί στην Ελλάδα της κρίσης.
Ποιο κενό διαπιστώσατε στην αγορά πριν ιδρύσετε τη Spotawheel;
Η αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου μαστίζεται από κακές πρακτικές όπως η παραπληροφόρηση και η απόκρυψη πληροφοριών, τα γυρισμένα χιλιόμετρα, τα κρυφά μηχανικά προβλήματα και ιστορικά σοβαρών ατυχημάτων, τα ψεύτικα βιβλία service και τα πλαστά έγγραφα για εισαγωγές «αγνώστου πατρός».
Όλα αυτά πλήττουν τον τελικό αγοραστή και τη συνολική του εμπειρία, η οποία είναι κάκιστη. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο σαν προϊόν κατατάσσεται τελευταίο σε κάθε έρευνα καταναλωτικής εμπιστοσύνης παγκοσμίως.
Γνωρίσατε αντιδράσεις από τους (offline) ανταγωνιστές;
Αμέτρητες, και για τις δύο εταιρίες μας: τη Spotmechanic και τη Spotawheel. Τις αντιδράσεις όμως τις αναμέναμε, αφού με τις υπηρεσίες μας διαφοροποιούμε απότομα ένα καθεστώς δεκαετιών. Η αγορά όμως αλλάζει, οι καταναλωτές έχουν πια πολύ καλύτερη πληροφόρηση μέσω του internet, οι παλιές πρακτικές απλά θα πεθάνουν, είναι νομοτελειακό.
Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το μέλλον;
Άμεσος στόχος είναι η ενδυνάμωση της αγοράς της Θεσσαλονίκης, η έναρξη ακόμα δύο-τριών προορισμών στην Ελλάδα και η άμεση επέκταση του μοντέλου στο εξωτερικό
Πόσο δύσκολο είναι να επιχειρείς στην Ελλάδα της κρίσης;
Είναι τρομερά δύσκολο, τόσο λόγω της διαρκούς συρρίκνωσης του πορτοφολιού του καταναλωτή, όσο και λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί για το μέλλον. Δεν είναι δυνατόν επτά χρόνια μέσα στην κρίση να μην έχουμε ακόμα ως χώρα ένα ξεκάθαρο πλάνο. Δεν γίνεται σε κάθε τρίμηνη αξιολόγηση να είμαστε στο βγαίνει-δεν βγαίνει και να παίζουμε με αναδρομικούς φόρους. Ο κόσμος επηρεάζεται, φοβάται, τα έχει περάσει άλλωστε και πρόσφατα όλα αυτά.
Τι θα συμβουλεύατε κάποιον που φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα startup στην Ελλάδα;
Να το κάνει, υπάρχει πολύ χώρος για καινοτομία και disruption! Απλά να έχει στο πλάνο του το πως θα πετύχει τη γρήγορη επέκταση στο εξωτερικό, η οποία δυστυχώς αποτελεί μονόδρομο λόγω της κρίσης.
Τέλος, τι θα ζητούσατε από το κράτος προκειμένου να βοηθηθούν οι νεοφυείς επιχειρήσεις;
Κατ' αρχήν αναγνώριση του έργου μας. Τα startups δημιουργούν πολλές, υψηλής αξίας, θέσεις εργασίας και know-how το οποίο και εξάγουμε.
Θα ζητούσαμε επίσης ένα πλαίσιο στοιχειώδους πολιτικής και οικονομικής σταθερότητας ώστε να μπορεί κάποιος να σχεδιάσει, να επενδύσει και να υλοποιήσει το επιχειρηματικό του πλάνο με σχετική ασφάλεια.
Τέλος, θα θέλαμε περισσότερες επιδοτούμενες θέσεις εργασίας, καθώς για μία start-up που βρίσκεται στα πρώτα στάδια το ανθρώπινο δυναμικό της είναι το μεγαλύτερο κεφάλαιο που θα μπορούσε να έχει.