Του Γιάννη Παλιούρη
Οι «φωνητικές πληρωμές» όχι μόνο είναι γεγονός, αλλά κατά πάσα πιθανότητα θα είναι ένας από τους παράγοντες που θα προκαλέσουν σημαντικές αλλαγές στο λιανικό εμπόριο αλλά και τις συναλλαγές μας με τις τράπεζες.
Κατά την εορταστική περίοδο που μόλις πέρασε η Η&Μ προσέφερε τη δυνατότητα στους καταναλωτές του Ηνωμένου Βασιλείου να προχωρούν σε φωνητικές πληρωμές των προϊόντων που αγόραζαν, συνδυάζoντας την εφαρμογή H&M Home Gift Guide και το Google Pay. Αντίστοιχες επιλογές φωνητικών πληρωμών προσφέρουν τράπεζες στις ΗΠΑ ενώ ήδη από το 2015 η ING έχει δημιουργήσει σχετική εφαρμογή για κινητά, στην οποία οι πληρωμές μπορούν να πραγματοποιηθούν μέσω φωνητικής ενεργοποίησης. Ειδικότερα, οι χρήστες, καλούνται να πουν τον κωδικό πρόσβασής τους ή μια φράση-κλειδί και στη συνέχεια ολοκληρώνουν τη συναλλαγή τους.
Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Σύμφωνα με σχετική έρευνα της BI Intelligence, το 2017 περίπου 18 εκατομμύρια Αμερικανοί πραγματοποίησαν «πληρωμές μέσω φωνής» ενώ έως το 2022 ο αντίστοιχος αριθμός θα ανέλθει σε 78 εκατομμύρια. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ένας στους τρεις Αμερικανούς θα πληρώνει μέρος ή το σύνολο των λογαριασμών του, χωρίς τη χρήση μετρητών, αλλά και χωρίς τη χρήση κάρτας.
Η αύξηση των φωνητικών πληρωμών πηγαίνει χέρι-χέρι με την αύξηση χρήσης «έξυπνων» συσκευών αλλά και οικιακών βοηθών, όπως το Amazon Echo και το Google Home, με ενσωματωμένους ψηφιακούς βοηθούς (Alexa, Siri, Google Assistant κ.λπ.). Υπολογίζεται ότι παγκοσμίως οι χρήστες ψηφιακών βοηθών θα ανέλθουν στο 1,81 δισεκατομμύρια το 2021.
Οι περισσότεροι αναλυτές, πάντως, συμφωνούν σε ένα πράγμα: οι επιχειρηματικοί τομείς που θα επωφεληθούν σε πρώτη φάση από τις φωνητικές πληρωμές, είναι οι τράπεζες και το λιανικό εμπόριο. Και αυτό γιατί αφενός ο καταναλωτής ζητά άμεση και αξιόπιστη εξυπηρέτηση χωρίς αναμονή σε ουρές, αφετέρου διότι οι επιχειρήσεις θα βρουν στις φωνητικές πληρωμές την ευκαιρία να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα καταργώντας τα ταμεία.
Η βασική ανησυχία για τη χρήση φωνητικών πληρωμών είναι φυσικά το θέμα της ασφάλειας. Ωστόσο σύμφωνα με ειδικούς, η φωνή κάθε ανθρώπου είναι σαν δακτυλικό αποτύπωμα καθώς το σχήμα της φωνητικής μας κοιλότητας αλλά και ο τρόπος που οι μύες του προσώπου κινούν το στόμα μας, είναι απολύτως μοναδικά.
Όσο χρήσιμες, τρομακτικές ή «εξωτικές» και αν φαντάζουν οι φωνητικές πληρωμές, θα γίνουν κομμάτι της καθημερινότητας μόνο με την επόμενη γενιά των ψηφιακών βοηθών που θα διαθέτουν προηγμένη τεχνητή νοημοσύνη. Σε αυτή την περίπτωση η φωνητική διάδραση θα μοιάζει περισσότερο σαν φυσική συνομιλία, γεγονός που θα αμβλύνει και τις ενστικτώδεις επιφυλάξεις των καταναλωτών ότι «αποκαλύπτουν» τον τραπεζικό τους λογαριασμό σε μια μηχανή. Κάτι που ούτως ή άλλως ήδη ισχύει και με τις σημερινές, συμβατικές μεθόδους συναλλαγών.
Επιπλέον οι πλατφόρμες με προηγμένη Τεχνητή Νοημοσύνη δεν θα περιορίζονται στη χρηματική συναλλαγή. Στο λιανικό εμπόριο θα μπορούν να «προβλέψουν» τις προτιμήσεις και τις ανάγκες των καταναλωτών, θα τους προτείνουν ευκαιρίες, προβαίνοντας ακόμα και σε «συστάσεις» για την καλύτερη δυνατή επιλογή.