Η ΤτΕ βάζει τάξη στους servicers: Έλεγχοι, πρόστιμα ακόμα και ανάκληση αδειών
Shutterstock
Shutterstock

Η ΤτΕ βάζει τάξη στους servicers: Έλεγχοι, πρόστιμα ακόμα και ανάκληση αδειών

Τάξη στους servicers βάζει ο νέος νόμος του Κωστή Χατζηδάκη, που δίνει στην Τράπεζα της Ελλάδος τα εργαλεία για ελέγχους διαφάνειας, καταλληλότητας μετόχων και την επιβολή σημαντικών κυρώσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες κατ' εντολή του Γιάννη Στουρνάρα δρομολογούνται έλεγχοι σε όλους τους παίκτες της αγοράς, ενώ ήδη βρίσκονται ορισμένοι σε εξέλιξη. Τα πρόστιμα μπορούν να φτάσουν έως 500 χιλ. ευρώ και οδηγούν ακόμα και σε αφαίρεση άδειας λειτουργίας. 

Στο πλαίσιο αυτό έχουν ξεκινήσει οι έλεγχοι της ΤτΕ σε μεγάλες και μικρές εταιρίες διαχείρισης κόκκινων δανείων που θα πρέπει να συμμορφωθούν σε ένα πλέγμα απαιτήσεων λειτουργίας για να μην ανακληθεί η άδειά τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες οι έλεγχοι πραγματοποιούνται κάθε φορά σε δύο εταιρίες και μέχρι στιγμής επιλέγονται μία μικρότερη εταιρία και μία μεγαλύτερη (καθώς η συγκέντρωση των κόκκινων δανείων είναι ήδη σημαντική με 3 εταιρίες να υπολογίζεται ότι διαχειρίζονται το 83% των κόκκινων δανείων).

Θα ελεγχθούν όλοι και ο έλεγχος σύμφωνα με πληροφορίες θα φθάσει παντού, ανεξάρτητα από το μέγεθος των εταιριών χωρίς να εξαιρούνται μικρές ή μεγάλες εταιρίες όπως doValue ή Intrum, όπου έγινε ήδη έλεγχος σύμφωνα με πληροφορίες του Liberal.gr. 

Οι έλεγχοι της ΤτΕ έχουν δομικό χαρακτήρα για τη λειτουργία του συστήματος και πραγματοποιούνται πέραν των καταγγελιών που οδήγησαν σε άλλα μεγάλα πρόστιμα του υπουργείου Ανάπτυξης από φορείς υπεύθυνους για την προστασία των καταναλωτών.

Ο νέος νόμος επίσης υποχρεώνει όχι μόνο την ενημέρωση του δανειολήπτη για τις δόσεις του και το υπόλοιπο του δανείου, αλλά και σε περίπτωση πώλησης του δανείου του σε άλλο fund ή ανάληψης της διαχείρισης από άλλο διαχειριστή, την ενημέρωσή του για το ποιος έχει το δάνειο, καθώς και το ποιος έχει τώρα τη διαχείριση.

Την ξεκάθαρη εκτίμηση ότι θα μπει τάξη στο σκιώδες τραπεζικό σύστημα των εταιριών διαχείρισης προέβαλε, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας σε συνέντευξή του, αφήνοντας ξεκάθαρα να εννοηθεί ότι ο νέος νόμος «λύνει τα χέρια στην ΤτΕ, καθώς πλέον μπορεί να κάνει ελέγχους, να επιβάλει αυστηρές κυρώσεις και να επιβάλει τάξη το σύστημα».

Ειδικότερα την ανάγκη να μπει κατάλληλο πλαίσιο λειτουργίας και μία τάξη ανέφερε ο Γ. Στουρνάρας μιλώντας στο OT Forum, όπου ανέφερε ότι «στην Ελλάδα, το σκιώδες τραπεζικό σύστημα που δημιουργήθηκε τώρα, είναι κυρίως οι servicers και τα funds που έχουν πάρει τα δάνεια. Κυρίως οι servicers. Στους servicers τώρα αρχίζει και μπαίνει μια τάξη».

Ο Γ. Στουρνάρας σε άλλο σημείο αναφέρει: «Οι servicers όμως, επετέλεσαν ένα πολύ σημαντικό έργο. Χωρίς αυτούς, δεν θα είχαν φύγει τα κόκκινα δάνεια από τις τράπεζες σήμερα. Άρα λοιπόν, σιγά-σιγά, τώρα με τον νέο νόμο ο Κ. Χατζηδάκης συνήργησε, άκουσε την Τράπεζα της Ελλάδος, τις συμβουλές, μας δίνει μεγαλύτερα εργαλεία ο νόμος πια για να μπορούμε να κάνουμε ελέγχους, να παρακολουθούμε, να ζητάμε στοιχεία για να μπορούμε να παρέμβουμε θετικά».

Μεταξύ των υποχρεώσεων που αναλαμβάνουν τώρα οι servicers προβλέπονται βάσει του νέου νόμου και τα εξής:

  • Επί μεταβιβάσεως των απαιτήσεων από συμβάσεις πιστώσεων, ο διαχειριστής πιστώσεων συνεχίζει τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας που είχε ήδη ξεκινήσει από το στάδιο, στο οποίο ήταν πριν από τη μεταβίβαση.

Μετά από οποιαδήποτε μεταβίβαση των δικαιωμάτων πιστωτή στο πλαίσιο μιας σύμβασης πίστωσης ή της ίδιας της μη εξυπηρετούμενης σύμβασης πίστωσης, σε αγοραστή πιστώσεων, καθώς επίσης και όποτε ζητείται από τον δανειολήπτη, ο αγοραστής πιστώσεων ή ο διαχειριστής πιστώσεων, αποστέλλει στον δανειολήπτη γνωστοποίηση που συντάσσεται σε γλώσσα σαφή και κατανοητή για το ευρύ κοινό, σε χαρτί ή σε άλλο σταθερό μέσο, στην οποία περιλαμβάνονται:

  • πληροφορίες για την πραγματοποιηθείσα μεταβίβαση, συμπεριλαμβανομένης της ημερομηνίας μεταβίβασης,
  • τα στοιχεία ταυτότητας και τα στοιχεία επικοινωνίας του αγοραστή πιστώσεων, 
  • μετά τον διορισμό του, τα στοιχεία ταυτότητας και τα στοιχεία επικοινωνίας του διαχειριστή πιστώσεων 
  • πληροφορίες σχετικά με τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης κατά τη στιγμή της γνωστοποίησης, με αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ως κεφάλαιο, τόκοι, προμήθειες και άλλες επιτρεπόμενες χρεώσεις,
  • δήλωση ότι εξακολουθεί να ισχύει όλη η σχετική νομοθεσία που αφορά ιδίως στην εκτέλεση των συμβάσεων, την προστασία των καταναλωτών, τα δικαιώματα του δανειολήπτη,
  • την ονομασία, τη διεύθυνση και τα στοιχεία επικοινωνίας των αρμόδιων αρχών, του κράτους μέλους στο οποίο ο δανειολήπτης έχει την κατοικία του ή την καταστατική του έδρα ή, αν σύμφωνα με το εθνικό του δίκαιο δεν έχει καταστατική έδρα, τα κεντρικά του γραφεία και στις οποίες ο δανειολήπτης μπορεί να υποβάλει καταγγελία, κατά τον λόγο της αρμοδιότητάς τους.

Οι διαχειριστές πιστώσεων διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης, μέσω του οποίου ο δανειολήπτης λαμβάνει άμεση ενημέρωση αναφορικά με την οφειλή του, η οποία περιλαμβάνει κατ' ελάχιστον τα εξής:

  • πληροφορίες σχετικά με τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης, με αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ως κεφάλαιο, τόκοι, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις, καθώς και το ισχύον επιτόκιο,
  • την περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος τους, την ημερομηνία πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο, καθώς και τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής,
  • Το ηλεκτρονικό σύστημα της παρ. 7 επικαιροποιείται, ως προς συγκεκριμένα στοιχεία τουλάχιστον κάθε πρώτη ημερολογιακή ημέρα εκάστου μηνός,
  • Η πρόσβαση του δανειολήπτη στο ηλεκτρονικό σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης πραγματοποιείται επιγραμμικά (online) μέσω προσωπικών κωδικών πρόσβασης που χορηγεί ο διαχειριστής πιστώσεων μετά από τη διαδικασία ταυτοποίησης του δανειολήπτη.