Την ώρα που η Αίγυπτος συνεχίζει τις προσπάθειες για την αποκόλληση του τεράστιου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ της θαλάσσιας οδού όπου διέρχεται το 12% του παγκόσμιου εμπορίου επιφέρει μεγάλο κόστος.
Σύμφωνα με την ολλανδική εταιρεία Smit Salvage, η οποία προσελήφθη από την εταιρεία διαχείρισης του πλοίου Evergreen Marine Corp, με έδρα την Ταϊβάν, να βοηθήσει στην αποκόλληση του πλοίου, η επιχείρηση θα μπορούσε να διαρκέσει «ημέρες ή και εβδομάδες».
Η Evergreen ανέθεσε σε ομάδες ειδικών της Smit Salvage, όπως επίσης της ιαπωνικής εταιρείας Nippon Salvage, να εκπονήσουν ένα «αποτελεσματικότερο σχέδιο» για την αποκόλληση του πλοίου.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg εκτιμάται ότι τα πλοία που αναμένουν διέλευση από τη διώρυγα μεταφέρουν πετρέλαιο και καταναλωτικά αγαθά αξίας 10 δισ. δολαρίων.
Μία πρόχειρη εκτίμηση του ναυτιλιακού περιοδικού Lloyd's List, δείχνει ότι ο εν λόγω αποκλεισμός μπλοκάρει τη διέλευση πλοίων που σε καθημερινή βάση μετακινούν από την διώρυγα προϊόντα αξίας 5,1 και 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με κατεύθυνση προς τα δυτικά και τα ανατολικά, αντίστοιχα. Την Τετάρτη, 185 πλοία περίμεναν να διασχίσουν το κανάλι, σύμφωνα με τα στοιχεία αποστολής που συνέταξε το Bloomberg, ενώ το Lloyd εκτιμά ότι υπάρχουν 165.
«Ενώ πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι η κατάσταση θα επιλυθεί σύντομα, υπάρχουν ορισμένοι κίνδυνοι σπασίματος του πλοίου», έγραψε ο στρατηγικός στρατηγός του J.P. Morgan, Marko Kolanovic.
«Σε αυτό το σενάριο, το κανάλι θα μπλοκαριστεί για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, να ανεβάσει στα ύψη τα ποσοστά ναυτιλίας, την περαιτέρω αύξηση των ενεργειακών εμπορευμάτων και την αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού».
Πετρέλαιο: Μεγάλη αύξηση των ναύλων λόγω του αποκλεισμού της διώρυγας
Τα ναύλα για τις μεταφορές πετρελαίου με τάνκερ σχεδόν διπλασιάσθηκαν αυτή την εβδομάδα μετά το σοκ του αποκλεισμού της διώρυγας του Σουέζ, καθώς το γιγαντιαίο πλοίο Ever Given παραμένει καθηλωμένο ανάμεσα στις δύο όχθες.
Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.
«Η προμήθεια περίπου του 20% της ασιατικής νάφθας γίνεται από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ», δήλωσε στέλεχος της FGE, προσθέτοντας ότι οι νέες διαδρομές που θα κάνουν τα πλοία, γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μπορεί να αυξήσει κατά δύο εβδομάδες τον χρόνο τους και κατά πάνω από 800 τόνους την κατανάλωση καυσίμων των Suezmax τάνκερ. Τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος για τα πλοία, αντιστοιχώντας έως το 60% των συνολικών δαπανών.
Η ήδη αδύναμη ασιατική αγορά βενζίνης ή ντίζελ επιδεινώνεται από τον αποκλεισμό καθώς η Ασία εξάγει καύσιμα σε δυτικές αγορές, όπως της Ευρώπης, το 60% των οποίων έγιναν μέσω του Σουέζ το 2020. Πάνω από 30 πετρελαιοφόρα πλοία ανέμεναν από την Τρίτη και από τις δύο πλευρές της διώρυγας για να περάσουν, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Η επίπτωση από τις καθυστερήσεις των πλοίων στις αγορές ενέργειας είναι πιθανό να περιορισθεί από τη ζήτηση για αργό και υγραέριο (LNG) που είναι στη χαμηλή περίοδο, ανέφεραν αναλυτές.
To κόστος της ναύλωσης προϊόντων, όπως βενζίνης και ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι του Τουάπσε στη Μαύρη Θάλασσα στη Νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια ανά βαρέλι στις 22 Μαρτίου στα 2,58 δολάρια στις 25 Μαρτίου, μία αύξηση 73%, σύμφωνα με το Refinitiv.
Αβεβαιότητα για τον χρόνο που απαιτείται
Συνεχίζονται και σήμερα οι προσπάθειες για την αποκόλληση του τεράστιου πλοίου, αλλά παραμένει αβέβαιο το πόσος χρόνος θα χρειαστεί. Η αιγυπτιακή αρχή της διώρυγας του Σουέζ (SCA) προσπαθεί από την Τετάρτη να αποκολλήσει το πλοίο βάρους άνω των 220.000 τόνων.
«Χρησιμοποιούνται ρυμουλκά και βυθοκόροι για να σπάσουν βράχοι» και να μπορέσει να απελευθερωθεί το σκάφος, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο στέλεχος της ιαπωνικής εταιρίας Shoei Kisen Kaisha, στην οποία ανήκει το πλοίο.
Σύμφωνα με τη SCA, πρέπει να απομακρυνθούν 15.000-20.000 κυβικά μέτρα άμμου για να επιτευχθεί βάθος 12 έως 16 μέτρων και να μπορεί να πλεύσει και πάλι το σκάφος.
Ο Μοχάμπ Μαμίς, σύμβουλος του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι σε θέματα λιμένων, δήλωσε αργά χθες βράδυ στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η ναυσιπλοΐα θα αποκατασταθεί «μέσα σε 48 με 72 ώρες το πολύ».
«Έχω εμπειρία με πολλές επιχειρήσεις διάσωσης αυτού του τύπου και, ως πρώην πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, γνωρίζω κάθε εκατοστό του καναλιού», πρόσθεσε ο Μαμίς, που επέβλεψε την πρόσφατη επέκταση αυτής της θαλάσσιας διόδου, από όπου περνά, σύμφωνα με ειδικούς, περίπου το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.
Ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk και η γερμανική Hapag-Lloyd ανέφεραν χθες ότι εξετάζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους ώστε να περνούν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μια παράκαμψη πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο.
Καθησυχαστικοί οι ενεργειακοί όμιλοι για τον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς
Καθησυχαστικοί εμφανίζονται οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στο ερώτημα για πιθανές επιπτώσεις στον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς με ενεργειακά προϊόντα, εξαιτίας της διακοπής λειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ.
Όπως ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αρμόδια στελέχη του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων: «Δεν έχουμε προγραμματισμένη αγορά αργού από τον Περσικό Κόλπο τον επόμενο μήνα. Ως εκ τούτου, ο εφοδιασμός των διυλιστηρίων του ομίλου μας δεν θα επηρεασθεί από το συμβάν στη διώρυγα του Σουέζ».
Στο ίδιο πνεύμα, πηγές του ΔΕΣΦΑ ανέφεραν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα εφοδιασμού της αποθήκης υγροποιημένου φυσικού αερίου (το οποίο μεταφέρεται με πλοία) στη Ρεβυθούσα, προσθέτοντας ότι το επόμενο φορτίο ΥΦΑ αναμένεται από τις ΗΠΑ.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις παρακολουθούν τις εξελίξεις καθώς το μπλόκο στη διέλευση πλοίων από το Σουέζ έχει ευρύτερες επιπτώσεις τόσο στην περιφερειακή όσο και στη διεθνή αγορά, όχι μόνο ενεργειακών προϊόντων αλλά συνολικά στο εμπόριο που διεξάγεται δια θαλάσσης.
Βοήθεια για την αποκόλληση του πλοίου προσφέρει η Τουρκία στην Αίγυπτο
Η Τουρκία μπορεί να στείλει το πλοίο της Nene Hatun για να βοηθήσει ώστε να ανοίξει και πάλι η Διώρυγα του Σουέζ, δήλωσε σήμερα ο υπουργός Μεταφορών Αντίλ Καραϊσμαΐλογλου, καθώς η Άγκυρα επιδιώκει προσφάτως να επανορθώσει τις τεταμένες σχέσεις της με την Αίγυπτο έπειτα από χρόνια εχθρότητας.
«Διαβιβάσαμε την προσφορά μας για βοήθεια στους Αιγύπτιους αδελφούς μας και, αν έρθει θετική απάντηση από εκείνους, το πλοίο μας Nene Hatun είναι μεταξύ των λίγων στον κόσμο που μπορούν να φέρουν εις πέρας εργασία τέτοιας φύσης», δήλωσε ο Καραϊσμαΐλογλου στο δίκτυο NTV και πρόσθεσε πως η Άγκυρα δεν έχει λάβει ακόμη απάντηση, αλλά είναι έτοιμη να δράσει.