Instacart: Από το delivery στη Wall Street
Shutterstock
Shutterstock

Instacart: Από το delivery στη Wall Street

Η μετοχή της εταιρείας delivery Instacart κέρδισε μέχρι 43% στο χρηματιστηριακό της ντεμπούτο στο Νasdaq, δίνοντας νέα δυναμική στην ανάκαμψη των δημόσιων εγγραφών για εισαγωγή στο χρηματιστήριο.

Η μετοχή άνοιξε στα $42 μετά την εισαγωγή της στα $30. Συνολικά διέθεσε 22 εκατ. μετοχές, αντλώντας $660 εκατ. που την καθιστούν την τέταρτη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή εισαγωγή φέτος. Η άνοδος της μετοχής έδωσε στην εταιρεία με έδρα το San Francisco κεφαλαιοποίηση γύρω στα $10,9 δισ.

Η Ιnstacart ιδρύθηκε το 2012 και είχε καταθέσει αίτηση εισαγωγής τον Μάιο του 2022. Όμως, ανέβαλε τα σχέδια της το περσινό φθινόπωρο, καθώς οι αγορές κατρακυλούσαν λόγω ανησυχιών για επερχόμενη ύφεση. Πέρυσι υπήρξαν μόνο 71 δημόσιες εγγραφές για εισαγωγή στο χρηματιστήριο στις ΗΠΑ, ο χαμηλότερος αριθμός από το 2009.

Φέτος όμως, η ανάκαμψη της χρηματιστηριακής αγοράς έχει αναζωογονήσει το ενδιαφέρον. Πρόσφατα η βρετανική κατασκευάστρια μικροεπεξεργαστών Arm Holdings κέρδισε 25% στο χρηματιστηριακό της ντεμπούτο στο Nasdaq. Ήταν η μεγαλύτερη εισαγωγή των δύο τελευταίων ετών.

Η πετυχημένη εισαγωγή της Instacart μπορεί να ωθήσει και άλλες επιχειρήσεις του κλάδου της τεχνολογίας να πράξουν το ίδιο τους επόμενους μήνες, εκτιμούν οι αναλυτές.

Η Instacart προσφέρει υπηρεσίες delivery στο 85% των σουπερμάρκετ των ΗΠΑ, δηλαδή σε περισσότερα από 80.000 καταστήματα. Έχει περίπου 7,7 εκατ. ενεργούς πελάτες που ξοδεύουν γύρω στα $317 τον μήνα στην πλατφόρμα της. 

Όπως ανέφερε η εταιρεία στο επενδυτικό κοινό, η αγορά των σουπερμάρκετ στις ΗΠΑ είναι μια βιομηχανία $1,1 τρισ. και μόνο το 12% των πωλήσεων γίνονται online. 

Η αγορά των υπηρεσιών delivery από σουπερμάρκετ γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη την περίοδο της πανδημίας. Η ανάπτυξή της έχει σταθεροποιηθεί, αλλά πλέον έχει το τετραπλάσιο μέγεθος σε σύγκριση με το 2019. Η Instacart αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από τις εταιρείες Uber Eats και Door Dash που άρχισαν να προσφέρουν παρόμοιες υπηρεσίες το 2020.

Σύμφωνα με στοιχεία της YipitData που ειδικεύεται στην έρευνα αγοράς, η Instacart έχει μερίδιο αγοράς γύρω στο 70%, ενώ η Door Dash περίπου 10%. 

Η Instacart αντιμετωπίζει ανταγωνισμό και από τα ίδια τα σουπερμάρκετ, καθώς οι παραγγελίες σε αυτήν κοστίζουν 15% έως 20% ακριβότερα στους πελάτες σε σύγκριση με το αν ψώνιζαν μόνοι τους. 

Ο πληθωρισμός και η ακρίβεια στα τρόφιμα τα δύο τελευταία χρόνια έχει επίσης επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση για υπηρεσίες delivery με πολλούς πελάτες να προτιμούν να παραλαμβάνουν οι ίδιοι την παραγγελία τους, κάτι που κοστίζει λιγότερο.

Οι παραλαβές παραγγελιών από σουπερμάρκετ αυξήθηκαν 3% στα $10,5 δισ. το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου σε ετήσια βάση, ενώ των delivery μόλις 1% στα $7,8 δισ.

Παρά ταύτα, οι πωλήσεις της Instacart αυξήθηκαν 31% το πρώτο εξάμηνο λόγω των προμηθειών που χρεώνει τις εταιρείες τροφίμων για διαφήμιση.

Ανάδοχοι της δημόσιας εγγραφής ήταν οι επενδυτικές τράπεζες Goldman Sachs, JP Mogan, Bank of America, Barclays και Citigroup.

Σειρά τώρα έχουν δύο άλλες δημόσιες εγγραφές, της εταιρείας ψηφιακού μάρκετινγκ Klaviyo που θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, και της υποδηματοποιίας Birkenstock που θα κατευθυνθεί επίσης στο NYSE.