Καθώς διανύουμε τη δεύτερη εβδομάδα του 2025, οι επενδυτικές προτάσεις των χρηματιστηριακών αναλυτών της Wall Street βρίσκονται ακόμα στα ρεπορτάζ του διεθνούς οικονομικού Τύπου, με τη βοήθεια των οποίων θα προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε ορισμένες ενδιαφέρουσες επενδυτικές ιδέες, χωρίς φυσικά να μπορούμε να εγγυηθούμε την καλή απόδοσή τους.
Ξεκινάμε με τη μοναδική εταιρεία από την ομάδα των Magnificent Seven που θα μας απασχολήσει σήμερα, την Alphabet (GOOGL NASDAQ), της οποίας τα κέρδη έρχονται, κυρίως από την Google και τη μηχανή αναζήτησής της. Η μετοχή της βρίσκεται αυτές τις μέρες γύρω στα 195 δολάρια, αρκετά κοντά στο ιστορικό της υψηλό των 201,42 δολαρίων, που είχε σημειώσει στις 17 του προηγούμενου Δεκεμβρίου. Η χρηματιστηριακή της αξία είναι κοντά στα 2,4 τρισεκατομμύρια δολάρια, εξαιρετικά υψηλή αλλά σαφώς χαμηλότερη από αυτή της Apple, της Microsoft και της Nvidia που προηγούνται αυτή την εποχή στη σχετική κούρσα.
Σε μεγάλο βαθμό, αυτή η «υστέρηση» οφείλεται στο γεγονός πως οι επενδυτές είναι ανήσυχοι, για δύο κυρίως λόγους. Ο πρώτος είναι πως φοβούνται ότι η εταιρεία, παρότι είναι από τις πρωτοπόρες στην Τεχνητή Νοημοσύνη, έχει μείνει πίσω από την Microsoft, την OpenAI και άλλες εταιρείες σε αυτόν τον τομέα.
Ο δεύτερος είναι πως φοβούνται πως η αμερικανική κυβέρνηση μπορεί να πείσει το δικαστήριο να την αναγκάσει να χωρίσει τη μηχανή αναζήτησης Chrome από την υπόλοιπη εταιρεία, μετά την καταδίκη της για μονοπωλιακή συμπεριφορά. Οι φόβοι αυτοί δεν πτόησαν όμως το Barron’s, το οποίο σε άρθρα του στα μέσα Νοεμβρίου και πριν λίγες μέρες, υποστήριξε πως η μετοχή της Alphabet είναι η φθηνότερη ανάμεσα στις Magnificent Seven και πως οι ανησυχίες των επενδυτών είναι υπερβολικές.
Με βάση τις απόψεις αρκετών αναλυτών της Wall Street για το πόσο αξίζουν τα διάφορα τμήματα της εταιρείας (το Waymo της αυτόνομης οδήγησης, οι διαφημιστικές δραστηριότητες, το YouTube, οι υπηρεσίες Cloud), πλην της μηχανής αναζήτησης, ο αρθρογράφος Al Root εκτίμησε πως το σύνολο της εταιρείας θα μπορούσε να αξίζει τουλάχιστον 260 δολάρια ανά μετοχή, δηλαδή περίπου 33% παραπάνω από την τιμή της αυτές τις μέρες. Για μία τόσο μεγάλη και ισχυρή επιχείρηση, αυτό το ανοδικό περιθώριο δεν είναι καθόλου αμελητέο.
Η φαρμακευτική εταιρεία Moderna (MRNA NASDAQ) έγινε γνωστή τον καιρό της πανδημίας, αφού ήταν από τις επιχειρήσεις που ωφελήθηκαν τα μέγιστα από τη γρήγορη ανάπτυξη και κυκλοφορία των σχετικών εμβολίων. Η μετοχή της έκανε τότε μία τρομερή κούρσα από τα περίπου 20 δολάρια των αρχών του 2020, μέχρι τα 495 το καλοκαίρι του 2021 και στη συνέχεια απογοήτευσε και εξακολουθεί να απογοητεύει, καθώς βρίσκεται κοντά στα 44 δολάρια, ενώ τον περασμένο Νοέμβριο κατέβηκε και κάτω από τα 36.
Η αιτία της πτώσης είναι η σημαντική μείωση των εσόδων από τα εμβόλια και η καθυστέρηση στην προσπάθεια ανάπτυξης νέων εμβολίων σε διάφορους τομείς, με σημαντικότερο αυτό που προορίζεται για κάποιες μορφές καρκίνου. Παρά το γεγονός πως η εταιρεία δεν προβλέπεται να πετύχει κερδοφορία μέχρι το 2028, το Barron’s την περιέλαβε στις προτάσεις του για το 2025, εκτιμώντας (με βάση εκθέσεις χρηματιστηριακών αναλυτών), πως οι επενδυτές βλέπουν τις προοπτικές της εταιρείας στον τομέα της έρευνας πιο απαισιόδοξα απ’ όσο πρέπει.
Ο αρθρογράφος Andrew Bary εκτιμά πως η εταιρεία είναι πλέον αρκετά φθηνή και πως θα μπορούσε να αποτελέσει στόχο εξαγοράς ή μετοχικών ακτιβιστών. Αν συμβεί οτιδήποτε από τα δύο αυτά ενδεχόμενα, τα κέρδη για τους επενδυτές που αγοράζουν στα σημερινά επίπεδα θα είναι πιθανότατα πολύ σημαντικά.
Στόχος ακτιβιστών έχει ήδη γίνει η μεγάλη βιομηχανική εταιρεία Honeywell (HON NYSE), όπως είχαμε δει προ διμήνου περίπου (Η ακτιβιστική επίθεση της Elliott στον βιομηχανικό κολοσσό Honeywell | Liberal.gr). Η επενδυτική εταιρεία Elliott Asset Management, η οποία ειδικεύεται στον μετοχικό ακτιβισμό, ζήτησε από τη διοίκηση, τη διάσπαση της εταιρείας σε τουλάχιστον δύο κομμάτια, υποστηρίζοντας πως μία τέτοια κίνηση θα προκαλέσει άνοδο της μετοχής κατά 50% έως 75% μέσα στην επόμενη διετία από τα τωρινά επίπεδα των περίπου 220 δολαρίων.
Η Elliott υποστηρίζει πως αν γίνει αυτό, οι επενδυτές θα δουν τη μετοχή κάτω από διαφορετικό πρίσμα και έτσι θα καλυφθεί το κενό που χωρίζει την αποτίμησή της από την αντίστοιχη άλλων ομοειδών επιχειρήσεων. Από την αντίδραση της διοίκησης της Honeywell φάνηκε πως δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο μίας διάσπασης σε τρία κομμάτια, αυτό της αεροδιαστημικής βιομηχανίας, αυτό των αυτοματισμών και αυτό της ενεργειακής μετάβασης.
Στο τέλος του Ιανουαρίου είναι πιθανόν να μάθουμε περισσότερα πράγματα για τις προθέσεις της διοίκησης. Οποιαδήποτε ένδειξη πως σχεδιάζεται διάσπαση της επιχείρησης, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα δώσει σημαντική ώθηση στη μετοχή.
Η Schlumberger Limited (SLB NYSE) είναι η ηγέτιδα δύναμη στην παγκόσμια αγορά παροχής υπηρεσιών στον τομέα της εξόρυξης ορυκτών καυσίμων και της έρευνας για την ανακάλυψη νέων κοιτασμάτων. Μέσα στο 2024 η μετοχή της δεν πήγε καθόλου καλά, υποχωρώντας περίπου 20%, επηρεασμένη σε σημαντικό βαθμό από την πτώση της τιμής του πετρελαίου και την αντίστοιχα κακή πορεία των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών.
Σήμερα βρίσκεται κοντά στα 39 δολάρια, δηλαδή περίπου 11 φορές πάνω από τα αναμενόμενα κέρδη της για το 2025 (Ρ/Ε), ενώ το μέσο Ρ/Ε των τελευταίων πέντε ετών είναι πάνω από 25, πράγμα που κατά τους αναλυτές που μνημόνευσε το Barron’s, δείχνει πως είναι πολύ φθηνή.
Στα ισχυρά της σημεία περιλαμβάνονται οι δραστηριότητες cloud computing και Τεχνητής Νοημοσύνης, με τις οποίες βοηθά τις πετρελαϊκές εταιρείες να λειτουργούν πιο αποδοτικά και να ολοκληρώνουν πολύ πιο γρήγορα από παλιά τις έρευνες για νέα κοιτάσματα. Το Bloomberg επισημαίνει επίσης, πως ένα μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων της σχετίζεται με την προσπάθεια των πετρελαϊκών εταιρειών να εξάγουν περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο από τις πηγές τους, κάτι που μειώνει το ρίσκο από τη μείωση του αριθμού των εν λειτουργία πετρελαιοπηγών. Ο αναλυτής της JPMorgan που αναφέρει το Barron’s, εκτιμά πως η μετοχή της εταιρείας αξίζει κοντά στα 55 δολάρια, κάτι που σημαίνει πως η δυνητική απόδοσή της είναι της τάξης του 40%.
Η μετοχή της Uber Technologies (UBER NYSE), της πιο γνωστής εταιρείας παροχής υπηρεσιών μετακίνησης τύπου ταξί με τη χρήση ψηφιακών εφαρμογών, η οποία είναι εξαιρετικά ισχυρή και στις διανομές έτοιμων γευμάτων και άλλων προϊόντων, βρέθηκε σε δύσκολη θέση τον περασμένο Νοέμβριο και η μετοχή της υποχώρησε σημαντικά από τα 87 δολάρια, όταν η Waymo (το τμήμα αυτόνομης οδήγησης της Alphabet), ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να προχωρήσει μόνη της στην κυκλοφορία robotaxis το 2026.
Πολλοί επενδυτές φοβήθηκαν πως αυτό θα κάνει μεγάλη ζημιά στην Uber, καθώς θα αποκτήσει έναν πολύ ισχυρό ανταγωνιστή που θα έχει πολύ χαμηλότερο κόστος, αφού δεν θα χρησιμοποιεί οδηγούς. Κατά τους αναλυτές της BofA Securities και της Boyar Research που μνημονεύει το Barron’s, οι φόβοι αυτοί είναι υπερβολικοί, καθώς η Uber έχει ήδη πολύ ισχυρή θέση στην αγορά ταξί σε πολλές μεγάλες πόλεις και τελικά οι εταιρείες αυτόνομης οδήγησης θα αναγκαστούν να συνεργαστούν με αυτήν.
Ακόμα όμως και αν η Waymo θελήσει να προχωρήσει μόνη της, δεν θα μπορέσει να αποκτήσει γρήγορα σημαντική θέση στην αγορά για να κάνει σοβαρή ζημιά στην Uber. Η μετοχή της εταιρείας βρίσκεται κοντά στα 65 δολάρια, καθώς δεν έχει συνέλθει ακόμα από το σοκ. Αν όμως οι αναλυτές έχουν δίκιο, η αγορά μετοχών της Uber σε αυτά τα επίπεδα μπορεί να δώσει σημαντικά κέρδη σε όποιον το κάνει.
Η τελευταία μας σημερινή αναφορά έχει σχέση με την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικότερα τις νέες βιομηχανίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η ενασχόληση με τις μετοχές τους εξακολουθεί να είναι επικίνδυνη, καθώς ο ανταγωνισμός είναι πολύ ισχυρός, η ζήτηση μέχρι τώρα αποδεικνύεται μικρότερη της αναμενόμενης και τα διάφορα προβλήματα στην παραγωγική διαδικασία έχουν φέρει τις μικρές νέες επιχειρήσεις σε πολύ μειονεκτική θέση απέναντι στην Tesla και τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Τις τελευταίες μέρες όμως, ακούστηκαν κάποια ελπιδοφόρα νέα για κάποιες από αυτές τις εταιρείες, καθώς η Rivian (RIVN NASDAQ) και η Lucid (LCID NASDAQ) ανακοίνωσαν πως οι πωλήσεις τους για το τελευταίο τρίμηνο του 2024 ήταν καλύτερες των αναμενόμενων, ενώ σχεδόν εξαφανίστηκαν τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες και στην παραγωγική τους διαδικασία.
Αν μέσα στους επόμενους μήνες επιβεβαιωθεί η βελτίωση στις συνθήκες παραγωγής, είναι αρκετά πιθανόν να δούμε μία αλλαγή της στάσης των επενδυτών απέναντι στις δύο εταιρείες, οι οποίες θεωρείται πως διαθέτουν υψηλού επιπέδου τεχνολογία και στηρίζονται από πολύ ισχυρούς επενδυτές, η Rivian από τη γερμανική Volkswagen και η Lucid από το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας.
Αν οι αγορές αρχίσουν να πιστεύουν πως οι δύο εταιρείες δεν θα χρειαστούν άμεσα νέα κεφάλαια, θα μπορούσαμε να δούμε μία αλλαγή της στάσης τους απέναντι τους και πιθανώς μεγάλες αποδόσεις για τις μετοχές τους. Για τολμηρούς επενδυτές, κάποια από τις δύο μπορεί να αποτελέσει μία ενδιαφέρουσα επιλογή για το 2025.
Όπως αναφέραμε παραπάνω, αυτές είναι μερικές ιδέες που μας φάνηκαν ενδιαφέρουσες. Καθώς θα προχωρά το 2025, θα δούμε αν θα αποδειχθούν και κερδοφόρες.