“Να πάμε στην ανάπτυξη με τρένο και όχι με κάρο”

“Να πάμε στην ανάπτυξη με τρένο και όχι με κάρο”

Της: Γιάννας Σουλάκη

“Η ελληνική φαρμακοβιομηχανία παρά την υπερφορολογία και τους μηχανισμούς επιστροφής (claw back-rebate), αλλά και τους χαμηλούς δείκτες ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, επέδειξε αξιοσημείωτη αντοχή στην κρίση και αποτελεί σήμερα τον 2ο αναπτυξιακό μοχλό της οικονομίας της χώρας μας” Ήταν το πιο σημαντικό συμπέρασμα  της μελέτης “Planet”, η οποία αποτελεί το σχέδιο Δράσης της κυβέρνησης για την στήριξη της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας και παρουσιάστηκε σε ημερίδα που έγινε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Παρουσία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Ι.Δραγασάκη, Υπουργών και εκπροσώπων από τα Υπουργεία Υγείας, Παιδείας, Οικονομίας – Ανάπτυξης και Τουρισμού, του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων (ΣΕΒ) και της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ)  η παρουσίαση της μελέτης της εταιρείας “Planet” απετέλεσε αντικείμενο προβληματισμού και ανταλλαγής απόψεων για τη πορεία της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας και οικονομίας, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίστηκε και με αρκετή επιφύλαξη από την πλευρά των φαρμακοβιομηχάνων, ως προς το εάν θα υλοποιηθεί ή θα παραμείνει σε κάποιο συρτάρι να κάνει παρέα ...μαζί με άλλες υποσχέσεις.

Στήριξη σε 6 άξονες

Το Σχέδιο Δράσης για την ανάπτυξη της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας, αποτελείται από 6 άξονες και 46 αλληλένδετες παρεμβάσεις, που η πολιτεία υπόσχεται ότι θα υλοποιηθούν τόσο από την ίδια και τους αρμόδιους φορείς, όσο και από τις ίδιες τις επωφελούμενες επιχειρήσεις.

Οι άξονες και οι βασικές πρωτοβουλίες που περιλαμβάνονται στον καθένα από αυτούς είναι:

  1. Ενίσχυση Ζήτησης Προϊόντων Εγχώριας Φαρμακοβιομηχανίας μέσω δράσεων:

- Επανεξέτασης της πολιτικής τιμοδότησης και πλαισίου αποζημιώσεων φαρμάκου

- Ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης για τη χρήση γενοσήμων

  1. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας μέσω δράσεων:

- Συνεχούς προσαρμογής στις καλές πρακτικές παραγωγής

- Ενίσχυσης εξωστρέφειας και συνεργασιών

- Ανάπτυξης νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων

  1. Ενίσχυση δραστηριοτήτων έρευνας και καινοτομίας μέσω δράσεων:

- Στόχευσης της έρευνας και διασύνδεσής της με τη Φαρμακοβιομηχανία

- Διαμόρφωσης ελκυστικού θεσμικού πλαισίου ανάπτυξης Έρευνας και Καινοτομίας και νομικής προστασίας της βιομηχανικής ιδιοκτησίας

  1. Ενδυνάμωση ανθρώπινου δυναμικού μέσω δράσεων:

- Ποσοτικής και ποιοτικής ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού του κλάδου

- Ανάσχεση του brain drain

- Διασφάλιση υποστηρικτικών υπηρεσιών και υποδομών μέσω δράσεων:

- Επιχειρησιακής αναβάθμισης και ενίσχυσης του ρόλου του ΕΟΦ

- Αναβάθμισης Ερευνητικών Υποδομών

- Συστηματικής παρακολούθησης της εγχώριας και διεθνούς αγοράς και των τεχνολογικών εξελίξεων του κλάδου

  1. Βελτίωση περιβάλλοντος χρηματοδότησης μέσω δράσεων:

- Διευκόλυνσης της πρόσβασης και αξιοποίησης χρηματοδοτικών ευκαιριών

- Βελτίωσης του εγχώριου χρηματοπιστωτικού περιβάλλοντος

  1. Πρωτοβουλίες – δράσεις για την υλοποίηση του σχεδίου δράσης

Θεόδωρος Τρύφων (ΠΕΦ) : “Σε 12 μήνες θα έχουμε εξαφανιστεί. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος”

Τον φόβο του η μελέτη να μείνει στο συρτάρι, εξέφρασε στην ομιλία του ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φαρμακοβιομηχανίας Θ.Τρύφων και τόνισε: “Δεν χρειαζόμαστε  κρατικοδίαιτη υποστήριξη. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο. Καλή η μελέτη, αλλά υπάρχει ορατός κίνδυνος να έχουν μειωθεί δραματικά οι δυνατότητες της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας” είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε, ότι το πρόβλημα με τις ανεξέλεγκτες επιστροφές (claw back-rebate) της τάξεως του 30% του τζίρου της φαρμακοβιομηχανίας πρέπει να λυθεί οριστικά, να υπάρξει τρόπος τιμολόγησης και αδειοδότησης για τα υβρδικά φάρμακα, αλλά και να υπάρξει στροφή σε προϊόντα οριακής καινοτομίας και έρευνας. “Να πάμε στην ανάπτυξη με τρένο και όχι με κάρο”, είπε χαρακτηριστικά ο κ.Θ.Τρύφων και συμπλήρωσε:“Οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι κυρίως οικογενειακές επιχειρήσεις. Αντέξαμε, αλλά οι αντοχές μας τελειώνουν”, είπε.

Ι.Δραγασάκης: Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης: Η βίαιη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης καταστρέφει παραγωγική βάση και κοινωνικό κράτος”

Αυτή ήταν η παραδοχή του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Ι.Δραγασάκη, ο οποίος στο δίλημμα “Δημόσιος ή Ιδιωτικός τομέας” που κυριαρχεί στην εποχή μας, έδωσε την απάντηση ότι “Πρέπει να περάσουμε σε μια συνεργατική λογική ώστε να μεγιστοποιήσουμε το αμοιβαίο συμφέρον”. Ενα άλλο δίλημμα που διατυπώνεται, επίσης, όπως είπε ο κ.Δραγασάκης, είναι το “εγχώριο ή ξένο φάρμακο;” “Το κοινωνικό κριτήριο είναι αυτό που υπερτερεί, άρα, πρέπει να δούμε ένα νέο μοντέλο”, είπε χαρακτηριστικά.

Α.Ξανθός,Υπουργός Υγείας: Πρωτοβουλίες ενίσχυσης των γενοσήμων

Η μελέτη “Planet” ανέδειξε ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα: Οι ''Ελληνες σε ποσοστό 62% δεν εμπιστεύονται τα γενόσημα.

Ως εκ τούτου ο Υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός τόνισε στην ομιλία του μεταξύ άλλων, την ανάγκη στρατηγικής προώθησης των εγχωρίως παραγομένων γενοσήμων και τον περιορισμό των εισαγωγών φαρμάκων. Οπως είπε, κάτι τέτοιο αποτελεί κρίσιμη προτεραιότητα: “Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα στην Ελλάδα,  παρά την υπάρχουσα παραγωγική δυνατότητα , το 77% της εγχώριας κατανάλωσης καλύπτεται από φάρμακα πολυεθνικών εταιρειών και το υπόλοιπο 23% από φάρμακα ελληνικών βιομηχανιών. Η αύξηση της διείσδυσης γενοσήμων που παράγονται στη χώρα και μπορούν να καλύψουν ένα πολύ μεγάλο μέρος των φαρμακευτικών αναγκών του πληθυσμού, ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια περίθαλψη και στα συνήθη χρόνια νοσήματα, αποτελεί για το Υπουργείο Υγείας  προτεραιότητα και υποχρέωση”. Οι πρωτοβουλίες αυτές θα αντιστρέψουν το σημερινό κλίμα αμφισβήτησης της αποτελεσματικότητάς τους, είπε ο κ.Ξανθός.

Θ.Φέσσας (ΣΕΒ) : “Πιστή και γρήγορη εφαρμογή των μνημονίων, μείωση φορολογικής επιβάρυνσης”

Ο πρόεδρος του ΣΕΒ κ. Θεόδωρος Φέσσας, είπε ότι διανύουμε τον 9ο χρόνο ύφεσης και τον 7ο Μνημονίων, ενώ τόνισε μεταξύ άλλων ότι δεν υπάρχει εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία κι ότι η επιβίωση και η ανάκαμψη της, εξαρτώνται από τον ιδιωτικό τομέα. Ωστόσο, συμπλήρωσε, ο δημόσιος και ιδιωτικός τομέας μόνο από κοινού μπορούν να λειτουργήσουν κανονικά.

 “Αντέχουμε”, είπε χαρακτηριστικά ο κ.Φέσσας, “αλλά η οικονομία δείχνει αδύναμη ανάπτυξη. Πρέπει να σταματήσει η παράλογη υπερφορολόγηση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων”, κατέληξε και συμπλήρωσε: “Το κράτος δεν μπορεί να είναι πηγή πλούτου, αλλά μόνο ο ιδιωτικός τομέας, που δημιουργεί προοπτικές και θέσεις εργασίας. Χρειάζεται ένας εθνικός ρεαλιστικός αναπτυξιακός στρατηγικός στόχος. Η φαρμακοβιομηχανία είναι δεύτερος κλάδος σε εξαγωγές, με 50.000 εργαζομένους. Θα μπορούσε να αποτελέσει αναπτυξιακό μοχλό”.

Προβλήματα και Ευκαιρίες την Ελληνική Φαρμακοβιομηχανία

Η κα. Μάχη Καραγιάννη, γενική διευθύντρια και επικεφαλής του τομέα Ανάπτυξης της εταιρείας “Planet” παρουσιάζοντας την μελέτη, είπε ότι:  “Στα χρόνια της οικονομικής κρίσης η ελληνική φαρμακοβιομηχανία επέδειξε αξιοσημείωτη αντοχή και διατήρησε την κερδοφορία της. Το 21% του κύκλου εργασιών της είναι εξαγωγές, σε περισσότερες από 85 χώρες του εξωτερικού, μεταξύ αυτών την Γερμανία, την Ιταλία, τον Καναδά, το Βέλγιο, την Ισπανία κ.α.”

Οι ελληνικές φαρμακευτικές επιχειρήσεις, επίσης, σύμφωνα με την “Planet” εξυπηρετούν το 24% της συνολικής αγοράς φαρμάκου (1/4 της εγχώριας παραγωγής), ενώ αποτελούν σε υψηλό ποσοστό επιχειρήσεις που δαπανούν πολλά χρήματα σε έρευνα και καινοτομία. Συνεργάζονται,επίσης, με Ερευνητικά Ινστιτούτα και ανθρώπινο δυναμικό υψηλής κατάρτισης και εκπαίδευσης.

Παρά την ελαφρώς πτωτική πορεία που παρουσίασε συνολικά ο φαρμακευτικός κλάδος στην Ελλάδα την τελευταία 7ετία (μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής κύκλου εργασιών: -4,5%), η ελληνική φαρμακοβιομηχανία κατάφερε να αυξήσει οριακά το μερίδιό της στο 27% (2014) και να συγκρατήσει τα επίπεδα κερδοφορίας της, παρά τη συνεχή μείωση των τιμών.

Απειλή για την ελληνική φαρμακοβιομηχανία, σύμφωνα πάντα με την “Planet”, αποτελεί η συνέχιση των claw back και rebate, η περαιτέρω μείωση τιμών των φαρμάκων και κυρίως των γενοσήμων και η επιδείνωση της οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα.

Ευκαιρίες ανάπτυξης αποτελούν: η ανάπτυξη των κλινικών ερευνών, η αύξηση της ζήτησης, η ανάπτυξη και η επέκταση της δραστηριότητας σε φυτικά και θεραπευτικά φάρμακα και καλλυντικά και η έμφαση στο branding.