Τα 2+1 έργα που…αλλάζουν τη Θεσσαλονίκη

Τα 2+1 έργα που…αλλάζουν τη Θεσσαλονίκη

Η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα βρίσκονται στο επίκεντρο των επενδύσεων του κατασκευαστικού κλάδου. Η μορφή της συμπρωτεύουσας αλλάζει άρδην, με σημαντικά έργα προστιθέμενης αξίας που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών και αναβαθμίζουν τη θέση της ευρύτερης περιοχής στα Βαλκάνια και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Τα έργα που δρομολογούνται είναι σημαντικά και περιλαμβάνουν από το μετρό, έως το Flyover και τις αστικές  συγκοινωνίες στη συμπρωτεύουσα. 

Αδιαμφισβήτητα το μεγαλύτερο έργο που ήδη πραγματοποιείται και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία εντός διετίας  είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης.  Πρόκειται για το  μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής που κατασκευάζεται σήμερα στη χώρα μας, μία επένδυση που για τις δύο υπό κατασκευή γραμμές ξεπερνάει το 1,5 δισ. ευρώ.

Η ολοκλήρωσή του θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, αλλάζοντας τη μορφή του αστικού τοπίου και βελτιώνοντας ριζικά την καθημερινότητα των πολιτών. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Αττικό Μετρό, το έργο προβλέπεται να λειτουργήσει εντός του 2023. Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στης περιοχή της Πυλαίας. 

Προβλέπεται να έχει 18 υπέρ-αυτόματους driverless συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους και συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες.

Επιπροσθέτως, με τη λειτουργία του έργου στο σύνολο του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.  Αξίζει να σημειωθεί ότι ενσωματώνοντας στην κατασκευή του τα πιο σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα σε συνδυασμό με τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας και λειτουργικότητας, το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναμφισβήτητα θα αποτελέσει το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη.


Περνώντας στα οδικά δίκτυα, περίοπτη θέση έχει το λεγόμενο Flyover,  όπου είναι  το πρότζεκτ για την αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και η πρώτη φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε σε λιγότερο από τρεις μήνες από την παρουσίασή του.
Η έγκριση των τευχών για την πρόσκληση της πρώτης φάσης της προεπιλογής των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό έχει ολοκληρωθεί εδώ και καιρό και αναμένεται το έργο να ξεκινήσει εντός του 2022, ενώ έως τέλος του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η β’φάση του διαγωνισμού.   

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, με συνολικό μήκος έργου 13 χιλιόμετρα, που περιλαμβάνει την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, καθώς και 9 ανισόπεδους κόμβους και 3 νέες σήραγγες. Ο νέος δρόμος θα αποτελείται από τέσσερις λωρίδες, δύο -συν τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ)- ανά κατεύθυνση, ενώ το εκτιμώμενο κόστος υλοποίησης του έργου είναι 370 εκατ.ευρώ. 

Tέλος, σημαντική αναβάθμιση δρομολογείται και στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Το 2019 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρέλαβε 235 λεωφορεία σε λειτουργία, ενώ σήμερα υπάρχουν στο δρόμο της πόλης πάνω από 450 οχήματα. Μέσα στο Σεπτέμβριο αναμένεται να φτάσουν τα 550, ενώ σε επόμενη φάση θα υπάρξει προμήθεια νέων, σύγχρονων και φιλικών στο περιβάλλον λεωφορείων που θα λύσουν το πρόβλημα συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη.