Η εμπειρία του περυσινού χειμώνα με την Αττική Οδό σε κατάσταση κρίσης και την πρωτεύουσα της χώρας παγωμένη-ακινητοποιημένη δημιούργησε μια ευαισθησία στο θέμα της προετοιμασίας των πάσης φύσεως οχημάτων. Στο πλαίσιο αυτό είδαμε να κυκλοφορεί και η είδηση περί προστίμου σε όλους όσοι από την 1η Οκτωβρίου δεν έχουν μονίμως αντιολισθιτικές αλυσίδες στο πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου τους. Είναι όμως αυτό αληθές;
Η υπουργική απόφαση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις μεταφορές, Μιχάλη Παπαδόπουλου που υπογράφηκε τον περασμένο Μάρτιο και προβλέπει ότι «επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών, η υποχρέωση εφοδιασμού των οχημάτων τους με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα, προδιαγραφών σύμφωνα με το άρθρο 2 της παρούσας και εφόσον το όχημα δεν φέρει ειδικά ελαστικά» (σ.σ. απόσπασμα από την υπ’ αριθμ. Δ30/Δ5α/73567/11-03-2022 [ΦΕΚ Β’1144/14-03-2022]) αποτέλεσε σίγουρα την αφορμή για να αναπτυχθεί μια ολόκληρη φιλολογία γύρω από το θέμα.
Κάπως έτσι, με μια διαφορετική και μάλλον αυθαίρετη ερμηνεία της παραπάνω απόφασης, δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι από την 1η Οκτωβρίου οι αντιολισθητικές αλυσίδες πρέπει να είναι μονίμως στο πορτμπαγκάζ των αυτοκινήτων.
Και επειδή μπορεί να έχετε την απορία, οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι οι αντιολισθιτικές αλυσίδες πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχουν στο αυτοκίνητο όταν υπάρχει κακοκαιρία. Σχετικά με αυτό μίλησε στην ΕΡΤ και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος διευκρινίζοντας ότι οι αλυσίδες είναι υποχρεωτικές από τον Οκτώβριο έως τον Απρίλιο, όταν η Πολιτική Προστασία ή οι Διευθύνσεις της Τροχαίας ανακοινώνουν ότι έρχεται χιονιάς, όπως άλλωστε προβλέπει το άρθρο 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφοφίας (ΚΟΚ).
Πάντως, μέσα σε όλο αυτό το σκηνικό της ελαφράς παραπληροφόρησης, το καλό νέο είναι ότι πολλοί οδηγοί μπήκαν στη διαδικασία να αγοράσουν αλυσίδες - και εμείς δεν μπορούμε παρά να προτρέψουμε και τους υπόλοιπους να φροντίσουν να προμηθευτούν, εφόσον δεν έχουν, τις κατάλληλες για τους τροχούς του αυτοκινήτου τους. Και όχι μόνον αυτό, αλλά να φροντίσουν να ενημερωθούν-εκπαιδευτούν, ούτως ώστε να μπορούν ανά πάσα στιγμή να τις τοποθετήσουν. Γιατί είναι πολύ δυσάρεστη εμπειρία να μην έχεις ιδέα τι είναι η αντιολισθητική αλυσίδα και πώς τοποθετείται και να βρεθείς ένα σκοτεινό και κρύο βράδυ του χειμώνα, με περιορισμένο φωτισμό και με το χιόνι να δυσκολεύει την κατάσταση, να προσπαθείς να κάνεις κάτι το οποίο δεν έχει ξανακάνει ποτέ στη ζωή σου.
Ενδεχομένως όμως να μην είναι αυτό το πιο σημαντικό για την οδική ασφάλεια εν μέσω κακοκαιρίας. Βλέπετε το πρόβλημα είναι ότι πολλοί οδηγοί δεν γνωρίζουν να χρησιμοποιούν τις αλυσίδες. Σχετικά με αυτό το ζήτημα ο κ. Παπαδόπουλος δήλωσε ότι: «Προβλέψαμε οι υποψήφιοι οδηγοί, στις σχολές οδηγών, να εκπαιδεύονται υποχρεωτικά στο να βάζουν και να βγάζουν αλυσίδες και το δεύτερο που είναι σημαντικό και το ανακοινώνω πρώτη φορά σήμερα είναι ότι ξεκινούν διάφορες ενημερωτικές εκδηλώσεις σε Δήμους.» Η αρχή θα γίνει από την Γλυφάδα, ενώ μετά σειρά έχουν Θεσσαλονίκη και Κοζάνη.
Αν τώρα αναρωτηθείτε τι θα σας κοστίσει η μη συμμόρφωση όχι μόνο με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφοφίας, αλλά και την κοινή λογική, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι «Ο ΚΟΚ προβλέπει ότι είναι 40 ευρώ το πρόστιμο, αλλά το θέμα δεν είναι το πρόστιμο. Το θέμα είναι να καταλάβει και να συνειδητοποιήσει ο καθένας ότι έτσι διατηρεί τον εαυτό του και την οικογένειά του με ασφάλεια στην κυκλοφορία και στην κίνηση με τον χιονιά ή με τον παγετό. Να γλιτώσουμε επιτέλους από τα ατυχήματα και τα κυκλοφοριακά προβλήματα, όταν επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες».
Σημειώστε ότι αλυσίδες υπάρχουν διαφόρων τύπων και διαφορετικών κατηγοριών τιμής. Η τελευταία, πέρα από την ποιότητα των υλικών κατασκευής τους, εξαρτάται και από την ευκολία με την οποία τοποθετούνται και αφαιρούνται. Ενώ εκτός από τις διαφόρων τύπων αλυσίδες στο εμπόριο θα βρείτε και άλλα αντιολισθητικά μέσα, όπως οι λεγόμενες «κουβέρτες» ή «κάλτσες».
Οι τελευταίες είναι κατασκευασμένες από ειδικό ύφασμα το οποίο προσφέρει ένα τουλάχιστον ικανοποιητικό επίπεδο πρόσφυσης σε χιόνι και πάγο, ενώ είναι επίσης και πιο αθόρυβες. Έχουν επίσης το μεγάλο πλεονέκτημα ότι αποθηκεύονται πιο εύκολα αφού διπλώνονται όταν αφαιρεθούν και καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο στο αυτοκίνητο. Ενώ σε σχέση με την τοποθέτηση μπορεί κανείς να πει ότι είναι ενδεχομένως πιο απλή από τη χρήση των πλέον απλών και φθηνών αλυσίδων όχι όμως και από των πιο εξελιγμένων από αυτές – σε αντίθεση με ότι πιστεύει ο πολύς κόσμος.