Δακτύλιος 2021: Έχει το αυτοκίνητό σας το προσόν της ελεύθερης κυκλοφορίας;
Αφιέρωμα Αυτοκινήτου

Δακτύλιος 2021: Έχει το αυτοκίνητό σας το προσόν της ελεύθερης κυκλοφορίας;

Από τις 25 Οκτωβρίου ο γνωστός δακτύλιος επανήλθε δριμύτερος με νέες διατάξεις που δίνουν σε αρκετά, νέα σε ηλικία και πιο «καθαρά» αυτοκίνητα τη δυνατότητα της ελεύθερης πρόσβασης στο κέντρο της πόλης κάθε μέρα. Ενώ παράλληλα απέκλεισε κάποια άλλα.

Έχοντας προκύψει από την ανάγκη του περιορισμού της ρύπανσης, αλλά και της αντιμετώπισης της κυκλοφοριακής συμφόρησης στο κέντρο της Αθήνας ο περίφημος δακτύλιος μπήκε στη ζωή μας το 1979, επί κυβέρνησης Κωνσταντίνου Καραμανλή, και αφού μονιμοποιήθηκε το 1982 από την κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου, κατάφερε να γίνει μόνιμός σύντροφός μας, επηρεάζοντας τις καθημερινές μας συνήθειες, αλλά και επιδρώντας ανάλογα στην αγορά αυτοκινήτου. Δεν ήταν λίγοι, λοιπόν, εκείνοι που προκειμένου να μπαίνουν κάθε μέρα στον δακτύλιο αγόρασαν και δεύτερο αυτοκίνητο. Φέτος το φθινόπωρο είδαμε να επανεξετάζεται το καθεστώς που διέπει την κυκλοφορία των οχημάτων στο εσωτερικό του. Βλέπετε, όταν άρχισε να εφαρμόζεται ως μέτρο για πρώτη φορά, στην Αθήνα κυκλοφορούσαν γύρω στα 430.000 οχήματα, ενώ τώρα ο αριθμός τους έχει φτάσει στα 2,3 εκατομμύρια! 

Ένα στοιχείο που οδήγησε στην επανεξέταση του καθεστώτος του δακτυλίου είναι και το ότι η ελλιπής αστυνόμευση οδηγούσε σε πολλές καθημερινές παραβιάσεις του μέτρου, οι οποίες δεν καταγράφονταν ποτέ, ώστε και να επιβληθεί το πρόστιμο των 100 ευρώ που ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), αλλά και να αποδώσει στην πράξη τα αναμενόμενα το μέτρο. Στο πλαίσιο αυτό, της ουσιαστικής απόδοσης του μέτρου, επιβλήθηκε και μεγάλη μείωση στα λεγόμενα «ελευθέρας», στις άδειες δηλαδή που αφειδώς δίνονταν για κατ΄ εξαίρεση κυκλοφορία εντός των ορίων του δακτυλίου. Ενώ παράλληλα ανακοινώθηκε η εφαρμογή από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, σε συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία, αυστηρό σχέδιο αστυνόμευσης.

Σύμφωνα λοιπόν με τα νέα μέτρα σχετικά με την κυκλοφορία των οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας, εκτός των μονών – ζυγών τα οποία θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν εναλλάξ τις καθημερινές όπως γινόταν και στο παρελθόν, στον δακτύλιο καθημερινά θα μπορούν κυκλοφορούν ελεύθερα:

  • τα ηλεκτρικά οχήματα (όπως τα BMW i3, Hyundai Kona Electric, Mercedes EQA, Nissan Leaf, Smart EQ κλπ.) 
  • τα εκ κατασκευής φυσικού αερίου και υγραερίου οχήματα (όπως το Dacia Sandero LPG. Renault Clio LPG κ.ά.)
  • τα υβριδικά οχήματα (BMW 330e, Ford Kuga PHEV, Mercedes GL 300de, Toyota Prius, Peugeot 3008 PHEV κλπ.)
  • τα οχήματα προδιαγραφών ρύπων EURO 6 που εκπέμπουν λιγότερα από 120 gr/km CO2 (Nissan Juke, Seat Ibiza κλπ.)

Παράλληλα περιορίζεται δραστικά ο αριθμός των αδειών που θα χορηγηθούν για κατ΄ εξαίρεση κίνηση εντός του Δακτυλίου. Στόχος είναι οι εν λόγω άδειες να μειωθούν τουλάχιστον στο μισό, ενώ αναθεωρείται προς το αυστηρότερο, το πλαίσιο φορτοεκφορτώσεων. Η πρόταση που συζητείται και αναμένεται να αποσαφηνιστεί το προσεχές διάστημα είναι η τροφοδοσία των καταστημάτων να έχει ολοκληρωθει έως τις 8 το πρωί και να ξεκινά μετά τις 9 το βράδυ με εξαίρεση ορισμένα ευπαθή προϊόντα.

Με τα νέα μέτρα ουσιαστικά εκτός δακτυλίου μένουν όλα τα οχήματα κατηγορίας EURO 5 ανεξαρτήτως εκπομπών ρύπων, καθώς επίσης και ένα υπολογίσιμο τμήμα του συνόλου των περίπου 300.000 επιβατηγών οχημάτων EURO 6 στην Αττική, τα οποία υπερβαίνουν σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα τα 120 gr.

Θυμίζουμε ότι η Κοινή υπουργική Απόφαση του περασμένου Απριλίου επέτρεπε την καθημερινή είσοδο στον δακτύλιο σε μια διευρυμένη γκάμα οχημάτων, με το όριο εκπομπών CO2 να φτάνει τα 140 g/km. Τώρα τα πράγματα έγιναν πιο αυστηρά, αφού το όριο αυτό μειώθηκε στα 120 g/km για τα οχήματα προδιαγραφών ρύπων EURO 6, ενώ χάνουν το όποιο προνόμιο τα οχήματα κατηγορίας EURO 5, ανεξαρτήτως εκπομπών. 

Θυμίζουμε ότι ο δακτύλιος ορίζεται από τις εξής οδούς και λεωφόρους: Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπ. Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Αμβρ. Φραντζή – Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλατεία Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Αλεξάνδρας. Σε αυτούς τους δρόμους, που αποτελούν τα όρια του δακτυλίου, επιτρέπεται η κυκλοφορία όλων των οχημάτων.

Θυμίζουμε επίσης ότι ο νέος δακτύλιος που ενεργοποιήθηκε στις 25 Οκτωβρίου έχει ισχύ από Δευτέρα έως Πέμπτη, από τις 7 το πρωί έως τις 8 το βράδυ, και την Παρασκευή από τις 7 το πρωί έως τις 3 το μεσημέρι. Οι ρυθμίσεις του θα παραμείνουν σε ισχύ έως τις 22 Ιουλίου 2022. Ελεύθερα στο διάστημα αυτό θα κυκλοφορούν όλα τα οχήματα τα Σαββατοκύριακα, τις επίσημες αργίες, καθώς και τις ημέρες απεργίας των εργαζομένων σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.