«Ανάσα» για τους οφειλέτες – Τι αλλάζει στον εξωδικαστικό, τα νέα εισοδηματικά κριτήρια
Shutterstock
Shutterstock

«Ανάσα» για τους οφειλέτες – Τι αλλάζει στον εξωδικαστικό, τα νέα εισοδηματικά κριτήρια

Σημαντική «ανάσα» στους οφειλέτες δίνει το «λίφτινγκ» στον εξωδικαστικό μηχανισμό, με τις αλλαγές να αφορούν, μεταξύ άλλων, στη διεύρυνση των κριτηρίων εισοδήματος, περιουσίας και καταθέσεων αλλά και στη δυνατότητα ένταξης στον εξωδικαστικό χωρίς να απαιτείται αποδοχή από τις τράπεζες ή το Δημόσιο.

Στο σχέδιο νόμου που ψηφίστηκε από τη Βουλή, επισημαίνεται το σύνολο των μεταβολών (άρθρο 178) αναφορικά με τα κριτήρια ευάλωτων – επιλέξιμων δανειοληπτών, για τους οποίους τεκμαίρεται πλέον η συναίνεση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στα πλαίσια της αίτησης τους στον εξωδικαστικό. Παράλληλα, το νέο πλαίσιο περιλαμβάνει και τις λοιπές πρωτοβουλίες – αλλαγές που είχαν ανακοινωθεί εδώ και περίπου ένα δίμηνο, όπως είναι για παράδειγμα η υποχρέωση κατάθεσης έγγραφης πρότασης προ πλειστηριασμού από τους servicers και η απαλλαγή του οφειλέτη στα πλαίσια της πτώχευσης.

Αναφορικά με τις σημαντικές αλλαγές των κριτηρίων για υποχρεωτική συναίνεση στον εξωδικαστικό μηχανισμό αποσαφηνίζεται ότι οι οφειλέτες που «πληρούν έως το διπλάσιο των εισοδηματικών και λοιπών περιουσιακών κριτηρίων του ευάλωτου οφειλέτη έχουν ληξιπρόθεσμες, εν όλω ή εν μέρει, οφειλές τουλάχιστον ενενήντα (90) ημερών κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος σε χρηματοδοτικούς φορείς ύψους έως 300.000 ευρώ και χαρακτηρίζονται ως επιλέξιμοι οφειλέτες, τεκμαίρεται η συναίνεση του συνόλου των πιστωτών, επί της παραγόμενης αντιπρότασης πιστωτών, σύμφωνα με την παρ. 2Α του άρθρου 71, συμπεριλαμβανομένων των χρηματοδοτικών φορέων, του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης».

Συνεπώς, για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό το εισοδηματικό όριο διπλασιάζεται από 7000 ευρώ στις 14.000 ευρώ και για το έγγαμο ζευγάρι χωρίς προστατευόμενα τέκνα, από 10.500 στις 21.000 ευρώ.

Τα εισοδηματικά όρια ορίζονται σε:

  • μονοπρόσωπο νοικοκυριό: από 7.000 € αυξάνεται σε 14.000 €
  • δύο μέλη: από 10.500 € σε 21.000 €
  • τρία μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με ένα ανήλικο: από 14.000 € σε 28.000 €
  • τέσσερα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με δύο ανήλικα: από 17.500 € σε 35.000
  • πέντε μέλη και άνω ή μονογονεϊκή οικογένεια με τρία ανήλικα και άνω: από 21.000 € σε 42.000 €

Όσον αφορά τα περιουσιακά στοιχεία,

  • μονοπρόσωπο νοικοκυριό: από 120.000 € σε 240.000 €
  • δύο μέλη: από 135.000 € σε 270.000 €
  • τρία μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με ένα ανήλικο: από 150.000 € σε 300.000 €
  • τέσσερα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με δύο ανήλικα: από 165.000 € σε 330.000 €
  • πέντε μέλη και άνω ή μονογονεϊκή οικογένεια με τρία ανήλικα και άνω: από 180.000 € σε 360.000 €

Όσοι πληρούν τα νέα κριτήρια, η ρύθμιση “κλειδώνει” αυτόματα χωρίς να απαιτείται έγκριση από τις τράπεζες. Προϋπόθεση είναι ο οφειλέτης να έχει ανώτατο όριο ήδη μη εξυπηρετούμενων τραπεζικών οφειλών (σε τράπεζες ή servicers) τις 300.000 ευρώ.

«Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να ωφελήσουν μεγάλο μέρος των οφειλετών που μέχρι σήμερα ενώ είχαν οφειλές που δεν ξεπερνούσαν τις 300.000 ευρώ, δεν μπορούσαν να χαρακτηριστούν ευάλωτοι και δεν μπορούσαν να υποχρεώσουν τους πιστωτές τους (funds) σε υποχρεωτική συναίνεση, με αποτέλεσμα είτε να ολοκληρωνόταν ως απορριφθείσα η αίτησή τους στα πλαίσια του εξωδικαστικού, είτε να προχωρούσε η διαδικασία διμερώς μόνο για Δημόσιο και ταμεία,  χωρίς δηλαδή τη συναίνεση των ιδιωτών πιστωτών» σημειώνει στο Liberal.gr η δικηγόρος Χριστίνα Γλυκού, υπογραμμίζοντας ότι «οι ανωτέρω δεν μπορούσαν να ρυθμίσουν συνήθως διμερώς, καθώς είναι γνωστό ότι σε οποιοδήποτε στάδιο πλέον (ακόμα και μετά την καταγγελία) οι εταιρίες διαχείρισης ζητούν υψηλές προκαταβολές».

Σύμφωνα με την κ. Γλυκού στα θετικά του νέου νομοσχεδίου είναι (εκτός των άλλων πρωτοβουλιών και αλλαγών) επίσης και η υποχρέωση του πιστωτή να καταθέτει εγγράφως πρόταση στον οφειλέτη, τριών τουλάχιστον μήνες πριν τον πλειστηριασμό άπαξ για πλειστηριασμό που επισπεύδεται μετά την ισχύ του νόμου (όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται και στο νομοσχέδιο) και δεν αφορά τους επαναλαμβανόμενους πλειστηριασμούς του άρθρου 966 Κ.Πολ.Δ. ή δηλώσεις συνέχισης εν γένει.

«Μένει βέβαια να δούμε αν οι  αυτές θα κινούνται στα πλαίσια της …λογικής (λαμβάνοντας υπόψιν τις οικονομικές δυνατότητες, την αξία της περιουσίας και τα εν γένει δεδομένα της κάθε περίπτωσης) ή αν θα είναι τυπικές και εκτός… πραγματικότητας, άρα μη βιώσιμες για τους οφειλέτες με αποτέλεσμα να καταλήξουν… νεκρό γράμμα», αναφέρει κλείνοντας η κ. Γλυκού.