Πολύς κόσμος πέρασε και φέτος από την Art Athina. Σε αντίθεση, όμως, με την περσινή χρονιά, το ψηφιακό καφενείο δεν χαρίστηκε στη φουάρ και γράφτηκαν ποικίλα σχόλια για την ποιότητα των έργων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η διοργάνωση από την ημέρα των εγκαινίων ως την ολοκλήρωσή της (από 14 έως 17/9) κύλισε χωρίς παρατράγουδα και γκρίνιες. Ο Σεπτέμβριος και ο εμβληματικός χώρος του Ζαππείου πηγαίνουν στην Art Athina και συντελούν στο να φεύγει το κοινό, αν όχι χορτάτο από υψηλή τέχνη, τουλάχιστον ευχαριστημένο από την επίσκεψη στο αθηναϊκό κέντρο.
Μαζί με το δελτίο Tύπου δόθηκε στους δημοσιογράφους μια έρευνα που διενεργήθηκε την περσινή χρονιά από τη Rass για λογαριασμό της Art Athina, σε μία ομολογουμένως επιτυχημένη διοργάνωση (κοινά χαρακτηριστικά με την προηγούμενη φαίνεται πως είχε η φετινή διοργάνωση). Στα τεχνικά στοιχεία αναφέρεται πως το ερωτηματολόγιο δόθηκε ηλεκτρονικά στους επισκέπτες, από 17 Σεπτεμβρίου έως 6 Οκτωβρίου 2022, διάστημα ικανό να συγκεντρώσει απαντήσεις από πολλούς επισκέπτες (δεν αναφέρεται ακριβές νούμερο).
Το πρώτο στοιχείο από την ταυτότητα της έρευνας λέει ότι την πλειοψηφία στους ερωτηθέντες έχουν οι γυναίκες σε ποσοστό 64%. Το ποσοστό αυτό μας υποψιάζει και για τις επισκέπτριες. Οι γυναίκες φαίνεται ότι πλειοψηφούν στην Art Athina. Θα είχε ενδιαφέρον σε μία μελλοντική έρευνα να καταγραφεί το ποσοστό των συμμετεχόντων καλλιτέχνιδων.
Πηγή: Rass
Έχει σημασία το φύλο του καλλιτέχνη; Όχι, απαντούμε αμέσως, συμπληρώνοντας ότι δεν έχει – και δεν πρέπει να έχει – σε μία αγορά που παρέχει ίσες ευκαιρίες στους δημιουργούς (σημ. αυτό το έλλειμμα έρχεται εμφατικά να δείξει το επικείμενο αφιέρωμα της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων στις γυναίκες καλλιτέχνιδες του περασμένου αιώνα).
Στα υπόλοιπα χαρακτηριστικά, οι ερωτηθέντες μοιράζονται ποσοστό 25% περίπου στις ηλικίες από 25 έως 55 ετών και οι μισοί από αυτούς δηλώνουν πως είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου (50%). Το νούμερο είναι εντυπωσιακό αν λάβει κανείς υπόψη το χαμηλό ποσοστό συμμετοχής των σπουδαστών. Οι φοιτητές που απάντησαν το ερωτηματολόγιο, συγκεντρώνουν το φτωχό 9%, με πρώτους τους μισθωτούς στον ιδιωτικό τομέα (31%) και τους ελεύθερους επαγγελματίες – επιστήμονες να ακολουθούν με 26%.
Πηγή: Rass
Παρόλο που το φοιτητικό εισιτήριο είναι μειωμένο (7 αντί για 10 ευρώ), μοιάζει τσουχτερό σε πολλούς νέους. Θα παροτρύναμε τους οργανωτές να σκεφτούν σοβαρά την ελεύθερη είσοδο σε όλους ανεξαιρέτως τους φοιτητές, καθώς έτσι θα επιβεβαιώσουν τον παιδευτικό χαρακτήρα της έκθεσης. Πέρα από το γεγονός ότι οι γκαλερίστες πληρώνουν για τη συμμετοχή τους, η Art Athina λαμβάνει κρατική ενίσχυση από την Περιφέρεια με συγχρηματοδότηση από την Ένωση (για τρία χρόνια κάτι περισσότερο από 645.000 ευρώ).
Στα ερωτήματα, την προσοχή μας κέρδισε τούτο: ποια είδη τέχνης σας ενδιαφέρουν περισσότερο; Παραδοσιακά, η ζωγραφική κατέχει τα πρωτεία κι έτσι αποτυπώνεται και στην έρευνα: το 88% των ερωτηθέντων προτιμά τα ζωγραφικά έργα, με απόσταση από τη γλυπτική και τη φωτογραφία (50% και 46%, αντίστοιχα). Αντιθέτως, η χαρακτική τοποθετείται λίγο επάνω από το βίντεο, συγκεντρώνοντας 22% των επισκεπτών.
Πηγή: Rass
Πώς γίνεται στην πιο μαζική έκθεση με αμιγώς εμπορικό χαρακτήρα, οι επισκέπτες να μην αναζητούν φθηνά έργα με επώνυμες υπογραφές; Το ερώτημα θέτουμε εμείς και δεν έχει εύκολη απάντηση. Όμως, πρέπει στα σοβαρά να απασχολήσει τους χαράκτες μας.