Το «Orientalist Sale» από τον οίκο Sotheby’s πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τρίτης (25/4) με έργα αντιπροσωπευτικών δημιουργών όπως ο Ζαν-Λεόν Ζερόμ. Το ιδιαίτερο χρώμα της Ανατολής έφτιαξε συνειδήσεις, στερεότυπα, συμπεριφορές, ένα ολόκληρο κίνημα καλλιτεχνών που μας άφησε μια μεγάλη παραγωγή έργων. Ανάμεσά τους και Έλληνες ζωγράφοι, όπως ο Θεόδωρος Ράλλης, με συνθέσεις που κατέχουν κεντρική θέση στην Εθνική Πινακοθήκη.
Ο διεθνής οίκος συμπεριέλαβε στην τελευταία του πώληση το έργο με τίτλο «Στον Βόσπορο» (On the Bosphorus) της Θάλειας Φλωρά – Καραβία. Ο λαχνός 45 (λάδι σε καμβά) εκτιμήθηκε από 3.000 έως 5.000 λίρες και πουλήθηκε για 2.400 λίρες (3.273 λίρες με την προμήθεια). Αν και δεν έχει ημερομηνία, η υπογραφή της ζωγράφου κάτω δεξιά, όπου διακρίνεται το επώνυμο του συζύγου της Ν. Καραβία, φανερώνει ότι έγινε μετά τον γάμο της, το 1907.
Παρόλο που γεννήθηκε στη Σιάτιστα (1871), η ζωγράφος μεγάλωσε στην Κωνσταντινούπολη κι έτσι της ήταν οικείος ο κόσμος του Βοσπόρου. Κόρη ιερέα, φοίτησε στο Ζάππειο παρθεναγωγείο και μετά την αποφοίτησή της εργάστηκε για ένα χρόνο ως δασκάλα. Το πάθος της για τη ζωγραφική την οδήγησε το 1895 στο Μόναχο, όπου σπούδασε σε ιδιωτικές σχολές και μαθήτευσε κοντά σε καλλιτέχνες όπως οι Νικόλαος Βώκος, Γεώργιος Ιακωβίδης, Νικόλαος Γύζης, Paul Nauen, Anton Azbe, Walter Thor. Το 1898 επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη για να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη ζωγραφική.
Παρουσίασε το έργο της σε πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μεταξύ των οποίων στην Εταιρεία Φιλοτέχνων, στον «Παρνασσό», στις Διεθνείς Εκθέσεις του Παρισιού το 1900, της Κωνσταντινούπολης το 1901 και το 1902. Παράλληλα με τις δημιουργίες προσωπογραφιών, όπως του Σουλτάνου ή άλλων επιφανών προσώπων της Κωνσταντινούπολης, απεικόνιζε τη φύση ή τοπία της Ανατολής, όπως ο Βόσπορος ή τα Πριγκιπόνησα.
Ακολούθησε αρχικά τους κανόνες της Ακαδημίας, ενώ αργότερα υιοθέτησε τα διδάγματα του ιμπρεσιονισμού και του υπαιθρισμού.«Εργάζομαι εμπρεσιονιστικά», είχε πει σε συνέντευξή της το 1955, αλλά στα τελευταία της έργα μετά τον πόλεμο, οι μελετητές του έργου της επισημαίνουν τη στροφή της προς τον εξπρεσιονισμό.
Πορτρέτο της Θάλειας Φλωρά - Καραβία
Ο Γύζης ενθάρρυνε την ενασχόλησή της με τις προσωπογραφίες, οι οποίες κατέχουν μεγάλο μέρος του έργου της. Συνολικά, φιλοτέχνησε περισσότερες από 2.500 ελαιογραφίες κι ανάμεσα στα πορτρέτα της σώζεται ο Καβάφης, η συγγραφέας Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, η ποιήτρια-χρονογράφος Μαρία Λοβέρδου-Καζάζη κ.ά.
Για περισσότερα από τριάντα χρόνια έζησε στην Αλεξάνδρεια όπου παντρεύτηκε τον Νίκο Καραβία, εκδότη της ελληνικής εφημερίδας «Εφημερίς». Στην Αλεξάνδρεια ίδρυσε σχολή ζωγραφικής, με μεγάλη απήχηση στην ελληνική παροικία της πόλης. Κατά την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων, ακολούθησε τον Ελληνικό Στρατό ως ανταποκρίτρια της «Εφημερίδας» και απεικόνισε πολεμικά στιγμιότυπα σε σχέδια με κάρβουνο, κιμωλία και παστέλ.
Ακολούθησε επίσης τον Ελληνικό Στρατό στη Μικρά Ασία (1918–1922) αλλά και στον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο του 1940–1941. Δείγματα από την παραγωγή της στη Μικρασία ως πολεμική ανταποκρίτρια είχαμε την ευκαιρία να δούμε πέρυσι σε έκθεση που οργάνωσε το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.
Η ζωγράφος πέθανε στην Αθήνα το 1960. Για το έργο και τη δράση της τιμήθηκε με το αργυρό μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών το 1945 και με τον Σταυρό του Τάγματος της Ευποιίας το 1954. Μαζί με την Ιταλίδα Μαρία Μαρινέτι (1864–1921), ήταν οι μόνες γυναίκες ζωγράφοι που συμμετείχαν στην πώληση των οριενταλιστών του Sotheby’s. Είναι η πρώτη φορά που τη συμπεριλαμβάνουν στη σχετική ενότητα, καθώς στο παρελθόν βλέπαμε έργα της μόνο στο Greek Sale του οίκου, σε πωλήσεις δηλαδή αμιγώς ελληνικού ενδιαφέροντος.
Δείτε το αφιέρωμα του Liberal όπου μιλούν για το έργο της Θάλειας Φλωρά – Καραβία σύγχρονες ζωγράφοι «Θάλεια Φλωρά Καραβία: Το εμβληματικό πορτρέτο της στο παρισινό Greek Sale».
Κεντρική φωτογραφία: «Στον Βόσπορο» της Θάλειας Φλωρά – Καραβία