Ελληνικό χρώμα είχε η δημοπρασία έργων τέχνης του Sotheby's με τίτλο «Living Contemporary». Πρόκειται για τη δεύτερη πώληση που ο οίκος ξεκίνησε πέρυσι και φέτος πραγματοποίησε από 16 έως 22 Φεβρουαρίου, αποκλειστικά στο διαδίκτυο. Το γεγονός συγκέντρωσε έργα μοντερνισμού από εξέχοντες δημιουργούς του 20ού αιώνα, επιλεγμένα αντικείμενα από τον χώρο του design, καθώς και έργα λαϊκής τέχνης από την Αφρική και την Αυστραλία.
Εδώ, μπορεί κανείς να παρατηρήσει μια δισταχτικότητα των μεγάλων οίκων του εξωτερικού να προτείνουν έργα Ελλήνων σε μία ενότητα, ακόμη κι αν υπογράφονται από γνωστούς δημιουργούς. Μόνο ο Bonhams περιλαμβάνει σταθερά στους καταλόγους του το «Greek sale», προσφέροντας έργα ελληνικού ενδιαφέροντος από τον 19ο αιώνα ως τις μέρες μας.
Τρεις συνθέσεις Ελλήνων καλλιτεχνών που αντιπροσωπεύουν το ιδιαίτερο ύφος τους –όχι σε απαγορευτική αρχική τιμή– άλλαξαν χέρια κατά τη χθεσινή δημοπρασία: μια μνημειακή σύνθεση του Παύλου και δύο μικρότερα σε διάσταση έργα από τον Αλέκο Φασιανό και τον Νίκο Χατζηκυριάκο Γκίκα.
Τα περισσότερα χτυπήματα (14 συνολικά) συγκέντρωσε ο κάμπος («Champ») του Παύλου που βγήκε με εκτίμηση 10.000-15.000 ευρώ. Ο μάγος της αφίσας μετέφερε την αίσθηση από τα κυματιζόμενα άνθη του αγρού με τη μοναδική τεχνική του το 1989, σε μια επιφάνεια 100x130 εκ. Υπογεγραμμένο δύο φορές και αφιερωμένο στην πίσω όψη, το έργο βρήκε αγοραστή πολύ πάνω από την υψηλή εκτίμηση, στα 22.000 ευρώ (27.940 με τους φόρους).
Παύλος Διονυσόπουλος, «Champ»
«Ο μάγος Pavlos μας προκαλεί να ονειρευτούμε», είχε πει ο σημαντικός τεχνοκρίτης και φίλος του ζωγράφου, Πιερ Ρεστανί, στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Το έργο του ακόμη και σήμερα κάνει πολλούς να ονειρεύονται και να το τοποθετούν σε συλλογές που δεν έχουν στενά ελληνικό χαρακτήρα. Το παιδί που γεννήθηκε στα Φιλιατρά το 1930 κατάφερε να γίνει παντού γνωστός με το μικρό του όνομα και με την ίδια ένταση μαγνητίζει το διεθνές κοινό, πέντε χρόνια μετά τον θάνατό του.
Τα εκτιμώμενα όρια (6.000 – 8.000 ευρώ) που έδωσαν οι άνθρωποι του Σόθμπις, ξεπέρασε και η σύνθεση του Γκίκα από το 1958, συγκεντρώνοντας 8 χτυπήματα. Το άτιτλο έργο ταξίδεψε από ιδιωτική συλλογή των Βρυξελλών και άλλαξε χέρια για 8.500 ευρώ.
Έργο του Γκίκα
Τον διεθνή καλλιτέχνη μπορεί κανείς να γνωρίσει σε βάθος στην ανακαινισμένη Εθνική Πινακοθήκη και την ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα που του αφιερώνει, αλλά και σε μουσεία του εξωτερικού, στο Musée d’art modern του Παρισιού και στην Tate Gallery του Λονδίνου. Από τον Sotheby’s έχει δημοπρατηθεί ένα από τα πιο ακριβά του έργα το 2017, με αντίτιμο που ξεπερνούσε τα 300.000 ευρώ.
Το μικρότερο σε διάσταση έργο (17x24 εκ.) έχει την υπογραφή του Φασιανού και ο νέος του κάτοχος το απέκτησε για περίπου 3.500 ευρώ (με τους φόρους). Στην περιγραφή του έργου δεν αναφέρονται χρονολογία ή κάποια δημοσίευση σε κατάλογο, εκτός του ότι προέρχεται από ιδιωτική – πιθανώς την ίδια με το έργο του Γκίκα – συλλογή των Βρυξελλών. Ωστόσο, βρίσκουμε τούτη την επισήμανση που όλο και περισσότερο θα συναντούμε σε δημοπρασίες για τον ζωγράφο από εγχώριους και ξένους οίκους.
Έργο του Αλέκου Φασιανού
Το έργο θα συμπεριληφθεί στον επερχόμενο κατάλογο του Φασιανού (Catalogue Raisonné) και η πιστοποίηση γνησιότητας θα σταλεί στον ιδιοκτήτη από το Alekos Fassianos Estate, που είναι αποκλειστικά αρμόδιο για τα πνευματικά δικαιώματα και την πιστοποίηση αυθεντικότητας. Όσοι θα ήθελαν μελλοντικά να αγοράσουν έργο – πρωτότυπο ή πολλαπλό – αλλά και κάποιο από τα ευφάνταστα αντικείμενα που δημιούργησε ο Φασιανός, καλό είναι να το έχουν στο νου τους (σχετικές πληροφορίες θα βρείτε στο alekosfassianos.gr).