Η έκθεση του Greek Sale στην Αθήνα

Η έκθεση του Greek Sale στην Αθήνα

Την υστεροφημία του δημιουργού διασφαλίζει η ποιότητα του έργου που αφήνει, αλλά δεν αρκεί από μόνη της. Ειδικά οι γλύπτες στον τόπο μας έχουν κακοπάθει τόσο από την ασχετοσύνη των δημοτικών αρχόντων όσο κι από την αδιαφορία του κόσμου που δεν αντιλαμβάνεται τη δημόσια τέχνη ως δική του κληρονομιά. Η Ναταλία Μελά ανήκει στις λιγοστές εξαιρέσεις. Στ’ αγαπημένο της νησί των Σπετσών έσπειρε γλυπτά που μας χαρίζουν έναν μοναδικό εικαστικό περίπατο σε πλήρη αρμονία με το περιβάλλον. Η Μπουμπουλίνα μπροστά στο Ποσειδώνιο, ο Κοσμάς Μπαρμπάτσης, η Γοργόνα, οι Ταύροι κι άλλα έργα της στην ήσυχη περιοχή του φάρου στο παλιό λιμάνι, προσκαλούν τον επισκέπτη σε γόνιμο διάλογο τόσο με την τέχνη όσο και με τη φύση.

Η Μελά ευτύχησε να δει γλυπτά της και σε άλλα μέρη της Ελλάδας, χωρίς να επιβάλλονται, χωρίς να είναι «πεταμένα» στον περιβάλλοντα χώρο. Στις Σπέτσες, όμως, σμίλεψε το όνομά της στην πλούσια ιστορία του νησιού. Για τη γλύπτρια και το παράδειγμα των Σπετσών έχει γράψει η ιστορικός τέχνης Βασιλική Αναγνώστου σε μία έκδοση με πλούσια εικονογράφηση (Ωκεανίδα). Ένα από τα έργα που παρουσιάζονται –κοσμεί μάλιστα το εξώφυλλο του βιβλίου– πρόκειται να δημοπρατηθεί στο Greek Sale του οίκου Bonhams στις 20 Νοεμβρίου. Προτού ταξιδέψει για το Παρίσι, ο «Ταύρος» της Ναταλίας Μελά θα κλέψει την παράσταση για λίγες ημέρες στην Αθήνα (Image Gallery), ανάμεσα στα προσφερόμενα έργα του οίκου (λαχνός 120, €4,000 - €6,000).

Δεν ανήκει στα μεγάλα, τα λεγόμενα highlights της δημοπρασίας, αλλά ένα έργο του Θεόφιλου ποτέ δεν περνά απαρατήρητο. Για τη στήλη, το ολόσωμο πορτρέτο του Μιλτιάδη Γιαταγάνα με τη φροντισμένη από το χέρι του ζωγράφου κορνίζα, ανήκει στα διαμάντια της πώλησης. Ο εύζωνας επιλοχίας, με καταγωγή από τη Δωρίδα, πρωταγωνίστησε στην επανάσταση της Θεσσαλίας καθώς διακρίθηκε στις μεθοριακές συμπλοκές στο Γκριτζόβαλι και τη Μελούνα μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων τον Μάιο του 1886. Άλλη, γνωστή εκδοχή του ήρωα απόκειται στην Πινακοθήκη της Ρόδου. Η παράσταση που πρόκειται να δημοπρατηθεί είναι ένας ύμνος στον Έλληνα εύζωνα (λαχνός 46, εκτιμ. τιμή 40.000 - 60.000 ευρώ).  

Θεόφιλος, «Ο Ήρως Μιλτιάδης Γιαταγάνας», αρχική τιμή 40.000 ευρώ

Θρησκευτικό χαρακτήρα έχει βεβαίως η ολόσωμη φιγούρα του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη που επιχειρεί να αποτυπώσει τη θεία φύση (Divinité τιτλοφορείται στον κατάλογο). Όμως η «ψηφαρίθμηση», η ιδιαίτερη μέθοδος του ζωγράφου, δημιουργεί μια αίσθηση χρωματικά μοναδική που ξεχωρίζει το έργο του ζωγράφου από τις θρησκευτικές παραστάσεις κοσμικού χαρακτήρα.

«Βλέποντας έναν πίνακά του πριν απ’ όλα και ύστερα απ' όλα έχεις την αίσθηση ότι αντικρίζεις ένα κόσμημα. Καμιά φορά συσσωρευμένα κοσμήματα. Διαμάντια, ζαφείρια, ρουμπίνια, τοπάζια, κάθε είδους πολύτιμο λίθο. Όλα δεμένα εξαίρετα» λέει ωραία ο φίλος, συνάδελφός του Ανδρέας Φωκάς. Η συγκεκριμένη παράσταση – από τις πιο οικονομικές της πώλησης – ανήκει χωρίς αμφιβολία, στις πιο ξεχωριστές (λαχνός 105, αρχική τιμή 1.000 ευρώ).

Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, «Θειότης», τιμή 1.000 ευρώ

Κώστας Ορφανός ή Ηλίας Ρωσίδης; Όποιος κι αν είναι ο παίχτης με την ερυθρόλευκη φανέλα, οπωσδήποτε θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των πολλών φίλων του Ολυμπιακού, καθώς μάλιστα φέρει την υπογραφή του Γιάννη Τσαρούχη. Ο Πειραιώτης ζωγράφος συχνά μετέφερε στο τελάρο του αθλητές, όχι μόνο από το γήπεδο του ποδοσφαίρου. Το συγκεκριμένο πορτρέτο (λαχνός 127) βγαίνει με αρχική τιμή τις 5.000 ευρώ, ποσό που πιθανολογούμε ότι ταχύτατα θα ξεπεράσει.

Γιάννης Τσαρούχης, «Νέος με φανέλα του Ολυμπιακού», αρχική τιμή 5.000 ευρώ

Αδιάφοροι δεν στέκονται οι συλλέκτες ούτε μπροστά στο όνομα της Μαρίας Φιλοπούλου. Ιδίως οι «κολυμβητές» και οι υδάτινες παραστάσεις που υπογράφει, πάντοτε προσελκύουν τους αγοραστές, επεκτείνοντας κάθε φορά το προτεινόμενο ποσό που εκτιμούν οι δημοπράτες. Ένα παιχνίδι του φωτός στον κατεξοχήν χώρο όπου δημιουργείται και συντηρείται η ζωή, μέσα στο θερμοκήπιο, δίνει στο ξεκίνημά της η καλλιτέχνις. Έναν καρπό σε μια προσπάθεια να ξαναβρεί η τέχνη τη χαμένη της «φυσικότητα», αλλά και το χαμένο της «περιβάλλον». Αυτή η σειρά παρουσιάστηκε στη Γαλλία το 1997 και το μνημειακό έργο της πώλησης κοσμεί τον κατάλογο της παρισινής έκθεσης (λαχνός 155, αρχική τιμή 6.000 ευρώ).

Μαρία Φιλοπούλου, «Ντοματιές», 6.000 ευρώ

Έναν ύμνο στο πράσινο δίνει και ο Γιάννης Αδαμάκος, αλλά από τον δρόμο της αφαίρεσης. Μοναδικός δεξιοτέχνης που ξέρει να πλουτίζει τον γκρίζο κόσμο γύρω του με τους θαυμαστούς ήχους των χρωμάτων, ο ζωγράφος καλλιεργεί με συνέπεια μια τέχνη που από καιρό τώρα μιλά στο ελληνικό αλλά και το διεθνές κοινό. Κι αυτός ο πίνακας μνημειακός σε διάσταση πρόκειται να πρωταγωνιστήσει στον εκθεσιακό χώρο σε Αθήνα και Παρίσι (λαχνός  161, αρχική τιμή 6.000 ευρώ).   

Γιάννης Αδαμάκος, «Πράσινο», αρχική τιμή 6.000 ευρώ

Κλείνουμε το σημείωμα στο Greek Sale με έναν από τους κορυφαίους δασκάλους της ελληνικής γλυπτικής, τον Χρήστο Καπράλο. Η φιγούρα της μάνας, που κυριαρχεί στα έργα του, δεν είναι μόνο το σύμβολο της γυναίκας του μόχθου με φτωχικά, αγροτικά ρούχα και μαντήλι στο κεφάλι. Τέτοιο είναι το άγαλμα, θυμίζουμε, που κοσμεί τον περίβολο του ελληνικού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, καθώς και στην Αίγινα όπου λειτουργεί το σπίτι – μουσείο του, τοπόσημο πια του νησιού.

Εδώ, η καθιστή φιγούρα με τη φουσκωμένη κοιλιά είναι ένα σύμπλεγμα που φιλοδοξεί ν’ αποτινάξει τους συμβολισμούς. Αυτό το γλυπτό που δεν είναι ακριβώς γυναίκα, ούτε βεβαίως καρέκλα, θαρρείς πως έχει χαρακτήρα υπαρξιακό, υπερβαίνοντας όσα ξέρουμε από τους κλασικούς. Έργο που εντάσσει τον Καπράλο όχι απλώς στα μεγάλα ονόματα της εγχώριας γλυπτικής, αλλά στο κέντρο της σύγχρονης ευρωπαϊκής τέχνης. Εκτιμήθηκε από την ομάδα της Art Expertise 5.000 – 7.000 ευρώ.

Χρήστος Καπράλος, Μητέρα, αρχική τιμή 5.000 ευρώ

Δείτε όλα τα έργα της πώλησης συγκεντρωμένα εδώ.

Ζωντανά μπορείτε να τα δείτε στην Αμαλίας 36 τις ακόλουθες μέρες και ώρες:

  • Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 11:00-15:00
  • Τρίτη 5 Νοεμβρίου 11:00-20:00
  • Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 11:00-20:00
  • Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 11:00-20:00

Κεντρική φωτ.: Ναταλία Μελά, Ταύρος, αρχική τιμή 4.000 ευρώ