Έγινε γνωστός για τις αφράτες, ολοστρόγγυλες γυναικείες φιγούρες, που σαν «σειρήνες» βοήθησαν να στραφεί η προσοχή της σύγχρονης τέχνης στους Λατινοαμερικανούς καλλιτέχνες. Άλλωστε την είδηση του θανάτου του έκανε γνωστή τον Σεπτέμβριο ο πρόεδρος της Κολομβίας, Γουστάβο Πέτρο. Ο φημισμένος Κολομβιανός ζωγράφος και γλύπτης Φερνάντο Μποτέρο «έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών, λίγους μήνες μετά τον θάνατο της ελληνικής καταγωγής συζύγου του Σοφίας Βάρη (το γένος Κανελλοπούλου).
Η σχέση του δημιουργού με τη χώρα μας δεν γεννήθηκε μόνο από τις εμπειρίες που του μετέφερε η Βάρη. Είχε τη δική του εικόνα για τον τόπο μας. «Αγαπώ πολύ την Ελλάδα, γιατί μου αρέσουν οι Ελληνες. Αισθάνομαι πολύ καλά εδώ, σαν να είμαι στην πατρίδα μου. Και εκεί ο κόσμος είναι απλός, φιλόξενος και ζεστός. Σε όποιο μέρος και αν ζήσαμε με τη Σοφία, με ενδιέφερε πολύ να μπορώ να εργάζομαι, και εδώ κλείνομαι στο εργαστήριό μου με τις ώρες και συγκεντρώνομαι στη δουλειά μου. Ολα τα χρόνια της καριέρας μου δεν σταμάτησα να δουλεύω ούτε μία ημέρα. Μου αρέσει τόσο πολύ αυτό που κάνω, που δεν μπορώ να μείνω μακριά του», έλεγε σε συνέντευξή του στη Μαργαρίτα Πουρνάρα (περιοδικό «Κ», 2018).
Ο Μποτέρο, κυριολεκτικά, έγινε καλλιτέχνης του κόσμου, καθώς διέθετε εργαστήριο στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι και στην ιταλική πόλη Πιέτρα Σάντα, εκτός από το βάση του στο Ριονέγκρο. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, το ζευγάρι περνούσε χρόνο και στην Ελλάδα, σε σπίτι τους στην Ερέτρια.
Tο ζεύγος Μποτέρο στην αφιερωματική έκθεση της Σοφίας Βάρη στην Άνδρο το καλοκαίρι του 2014
Στους πίνακες που ζωγράφισε μέσα σε μισόν αιώνα, δημιούργησε ένα ύφος τόσο χαρακτηριστικό, το οποίο απέκτησε το δικό του όνομα: «μποτερισμός». Η αισθητική του αντίληψη πέρασε σε μεγάλα μουσεία και δημόσιους χώρους από τα Ηλύσια Πεδία στο Παρίσι, την Παρκ Άβενιου στη Νέα Υόρκη μέχρι πλατείες και πάρκα της Μαδρίτης, της Μόσχας και του Τόκιο.
Έφτασε κι εδώ σε μας με την «αρπαγή της Ευρώπης», ένα μνημειακό έργο του Μποτέρο από ορείχαλκο, που κοσμεί την είσοδο των γραφείων της Τράπεζας Πειραιώς στην οδό Αμερικής (είναι ορατό από τον δρόμο). Τον έχει τιμήσει και η Εθνική μας Πινακοθήκη με αναδρομική έκθεση την άνοιξη του 2006, ενώ την ίδια περίοδο οι γυναικείες φιγούρες του «κατέλαβαν» το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μέσα και έξω από το κτίριο.
«Η αρπαγή της Ευρώπης» στην είσοδο της Τραπέζης Πειραιώς, στην οδό Αμερικής
Για πρώτη φορά στην ιστορία του, ο οίκος «Βέργος» δημοπρατεί τη «Γυναίκα», έργο του 2007 (παρακάτω φωτογραφία) που απηχεί τον μποτερισμό (υδατογραφία και μολύβι σε χαρτί, 41 x 31 εκ.). Δεν γνωρίζουμε πώς θα αντιδράσει το εγχώριο συλλεκτικό κοινό, αλλά σίγουρα, το έργο θα μαγνητίσει και συλλέκτες από το εξωτερικό (γι’ αυτό και εκτιμάται σε ευρεία κλίμακα από 85.000 έως 125.000 ευρώ).
Όσοι αγαπούν την τέχνη του Κολομβιανού, έχουν την ευκαιρία να το χαρούν από κοντά, προτού περάσει σε ιδιωτική συλλογή. Η καθιερωμένη τριήμερη έκθεση του οίκου στο Ζάππειο, με κορυφαία ονόματα της εγχώριας εικαστικής σκηνής, θα πραγματοποιηθεί από τη Δευτέρα 11 έως και την Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου.