Το τελευταίο διάστημα το μεγαλύτερο ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων έχει έρθει αντιμέτωπο με μια συντονισμένη αντίδραση οικονομικών νομοθετών παγκοσμίως. Σε προηγούμενο άρθρα έχουμε σχολιάσει εάν το Binance μπορεί να αποτελέσει τον αδύναμο κρίκο της αγοράς κρυπτονομισμάτων, ενώ πρόσφατα το ανταλλακτήριο πάγωσε τις μεταφορές σε ευρώ. Αυτό επηρέασε μόνο τις καταθέσεις, και όχι τις αναλήψεις.
Tokenized stocks
Τον Απρίλιο το ανταλλακτήριο είχε ανακοινώσει πως εισέρχεται στην αγορά των tokenized stocks που ξεκίνησε από το FTX, δίνοντας την δυνατότητα μιας παράλληλης αγοράς μετοχών. Κάποιος θα μπορούσε να επενδύσει το ελάχιστο -δηλαδή το 1% μιας μετοχής- ενώ η υπηρεσία προσφερόταν χωρίς τέλη συναλλαγών.
Στην ανακοίνωση αυτού του προϊόντος, το νόμισμα του ανταλλακτηρίου είχε ανέβει κατά 25%, προσδοκώντας σε μεγάλη αύξηση του όγκου συναλλαγών, αλλά και των νέων χρηστών.
Το Binance ωστόσο αποφάσισε να αναστείλει αυτή την υπηρεσία και μάλιστα με άμεση εφαρμογή. Η αλλαγή θα τεθεί σε ισχύ αμέσως και τα tokens μετοχών δεν θα είναι διαθέσιμα για αγορά, αλλά οι χρήστες που κατέχουν μετοχές μπορούν να κρατήσουν τις θέσεις τους τις επόμενες 90 ημέρες, αλλά πρέπει να τα πουλήσουν έως τις 14 Οκτωβρίου.
Οι Ευρωπαίοι χρήστες του ανταλλακτηρίου μπορούν να μεταφέρουν τις θέσεις τους στην πλατφόρμα CM-Equity AG μόλις δημιουργηθεί η νέα υπηρεσία που αναμένεται να είναι διαθέσιμη περίπου δύο έως τέσσερις εβδομάδες πριν από την ημερομηνία πώλησης.
Apple, Coinbase, Tesla, Microsoft, MicroStrategy
Στην υπηρεσία υπήρχαν μόνο πέντε μετοχές διαθέσιμες: Apple, Coinbase, Tesla, Microsoft and MicroStrategy. Ο συνολικός όγκος δεν ξεπερνούσε το ένα εκατομμύριο, που αποτελεί πολύ μικρό όγκο για το ανταλλακτήριο, οπότε πιθανά νομικά πρόβλημα δεν άξιζαν το όφελος που δημιουργούσε στο ανταλλακτήριο.
Δεν είναι σαφές γιατί το Binance σταμάτησε την υπηρεσία διαπραγμάτευσης μετοχών όταν άλλα ανταλλακτήρια κρυπτονομισμάτων, συμπεριλαμβανομένων των FTX και Bittrex Global, προσφέρουν παρόμοιες υπηρεσίες μέσω της CM-Equity AG. Φυσικά το Binance, ως το μεγαλύτερο ανταλλακτήριο μονοπωλεί το ενδιαφέρον των ρυθμιστικών αρχών.
Rυθμιστική αρχή του Χονγκ Κονγκ και Binance Holdings
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το Binance αντιμετωπίζει μια λίστα προκλήσεων και περιορισμών από κυβερνήσεις και ρυθμιστικές αρχές.
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς του Χονγκ Κονγκ (SFC) δημοσίευσε προειδοποιητική δήλωση την Παρασκευή, αναφερόμενη σε μη ρυθμιζόμενες πλατφόρμες διαπραγμάτευσης κρυπτονομισμάτων, και συγκεκριμένα στο Binance. Ανέφερε ότι το Binance δεν έχει άδεια ή δεν έχει εγγραφεί για τη διεξαγωγή «ρυθμιζόμενης δραστηριότητας» στο Χονγκ Κονγκ.
«Η αρχή δεν ανέχεται παραβιάσεις των νόμων περί κινητών αξιών και δεν θα διστάσει να προβεί σε ενέργειες επιβολής κατά των διαχειριστών ανταλλακτηρίων χωρίς άδεια, όπου χρειάζεται», δήλωσε ο Thomas Atkinson, εκτελεστικός διευθυντής της SFC.
«Οι επενδυτές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί με τους κινδύνους συναλλαγών ψηφιακών νομισμάτων σε ένα μη αδειοδοτημένο ανταλλακτήριο. Εάν το ανταλλακτήριο σταματήσει να λειτουργεί, καταρρεύσει ή αποτελέσει στόχο κυβερνοεπιθέσεις, οι επενδυτές ενδέχεται να αντιμετωπίσουν τον πιθανό κίνδυνο απώλειας ολόκληρων των επενδύσεών τους στην πλατφόρμα».
Γιατί όμως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η αντίδραση της ρυθμιστικής αρχής του Χονγκ Κονγκ; Αποτελεί τα θεμέλια της ναυαρχίδας της Binance Holdings;
Ο διευθύνων σύμβουλος του ανταλλακτηρίου Changpeng Zhao αρχικά συνίδρυσε το Binance στο Χονγκ Κονγκ τον Ιούλιο του 2017 μαζί με την επικεφαλής μάρκετινγκ Yi He. Και οι δύο στελέχη κατάγονται από την Κίνα, αλλά ο Zhao πέρασε πολλά από τα χρόνια του στον Καναδά. Παρά την συνεχή αναφορά του ανταλλακτηρίου σε αποκεντρωμένη δομή και διοίκηση μέσω πολλών νομικών οχημάτων, δεν έχει δοθεί κάποια απάντηση από ποια ρυθμιστική αρχή το ανταλλακτήριο αδειοδοτείται. Μια αναφορά από την ιστοσελίδα Protos, γίνεται λόγος ότι το ανταλλακτήριο χρησιμοποιεί ως έδρα του το Χονγκ Κονγκ.
Η αναφορά καταλήγει σε αυτό το συμπέρασμα δεδομένου ότι το ανταλλακτήριο απαιτεί από τους χρήστες να χρησιμοποιούν το Διεθνές Κέντρο Διαιτησίας του Χονγκ Κονγκ σε περίπτωση διαφωνίας. Το Binance δημιούργησε μια νέα εταιρεία στην περιοχή νωρίτερα αυτό το έτος στον Χονγκ Κονγκ, και ο διευθύνων σύμβουλός της Changpeng Zhao, ή «CZ», δημοσίευσε πρόσφατα φωτογραφίες στο Twitter από το Χονγκ Κονγκ.
Ωστόσο, το Διεθνές Κέντρο Διαιτησίας του Χονγκ Κονγκ εξυπηρετεί όλη την Ασία, οπότε από μόνο του δεν είναι επαρκές δεδομένο για να είμαστε σίγουροι που εδρεύει η εταιρεία. Η Binance είχε διαλύσει μια θυγατρική στην Χονγκ Κονγκ το 2017, σύμφωνα με κυβερνητικά αρχεία. Η απόφαση αυτή προέρχεται λόγω πιθανής επιρροής από το Πεκίνο.
Αυτό οδηγήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2017 στην Ιαπωνία. Έξι μήνες αργότερα -μετά από προειδοποίηση από τις ιαπωνικές ρυθμιστικές αρχές- το ανταλλακτήριο παίρνει τον δρόμο για την γειτονική μας Μάλτα. Μάλιστα, ο τότε πρωθυπουργός της χώρας σπεύδει να καλωσορίσει το ανταλλακτήριο στην χώρα.
Το Binance υπέγραψε ένα μνημόνιο συνεργασίας με το Χρηματιστήριο της Μάλτας τον Σεπτέμβριο του 2018 για να ενισχύσει προφανώς τη σχέση του με το νησί. Ωστόσο, το 2020, οι ρυθμιστικές αρχές της Μάλτας κατέστησαν σαφές ότι η Binance «δεν έχει εξουσιοδότηση από την Αρχή Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών της Μάλτας (MFSA) να δραστηριοποιείται στον τομέα της ανταλλαγής κρυπτονομισμάτων και επομένως δεν υπόκειται σε εποπτική εποπτεία από την MFSA».
Δημιουργεί έκπληξη γιατί δύο χρόνια, και παρά την φαινομενικά κρατική υποστήριξη από την Μάλτα, το ανταλλακτήριο δεν κατάφερε να συμμορφωθεί και να λάβει άδεια λειτουργίας.
Την ίδια στιγμή, το Binance με σκοπό την αποκέντρωση, δημιούργησε μια σειρά ξεχωριστών ανταλλακτηρίων που βασίζονται σε πολλές χώρες και υπεράκτια φορολογικά κέντρα, συμπεριλαμβανομένων αυτών σε Ουγκάντα, ΗΠΑ, Σιγκαπούρη, Τζέρσεϋ και Τουρκία. Τα περισσότερα δεν είχαν μεγάλη επιτυχία, και ο βασικός κύκλος εργασιών προέρχεται από το διεθνές Binance.com.
To Binance έκλεισε έκτοτε τις οντότητες της Ουγκάντα και του Τζέρσεϋ, με την λειτουργία της εταιρείας στη Σιγκαπούρη να βρίσκεται υπό έρευνα από τοπικούς ρυθμιστικούς φορείς. Έπειτα ενώ υπήρχε έντονη φημολογία ότι το ανταλλακτήριο πλέον λειτουργεί μέσω των νήσων Κέιμαν, οι αρχές φαίνεται δεν είναι σύμφωνες και με σειρά από ανακοινώσεις αρνούνται πως το ανταλλακτήριο δραστηριοποιείται εκεί.